Lompe Springhouding... + Filmpje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Lompe Springhouding... + Filmpje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 00:39

Hallo,

In het kort: Ik vind dat ik een slechte houding heb als ik een sprongetje maak, Ik lijk wel een hark en val na de sprong naar voren, ook kan ik m'n benen niet op hun plek houden.. Ik doe erg m'n best maar het lukt gewoon niet.. wie heeft DE tip voor mij?
Ik heb hieronder 2 filmpjes van vanmiddag, voor de duidelijkheid...

De achtergrond info!: Ik heb in april 2007 een serie springlessen gevolgd, daar heb ik eigenlijk weinig commentaar gehad op mijn houding en zit.. wel dat ik goed m'n hakken moet uitdrukken en de tenen iets naar buitendraaien kan helpen om m'n benen op hun plek te houden..
Verder heb ik een halfjaar niet gesprongen en erg weinig gereden omdat we in augsustus bij mijn paard hebben ontdekt dat ze verbening van het hoefkraakbeen heeft...
In januari ben in van stal veranderd, nu kunnen we weer volop trainen. Ik sta op een springstal en met al die hindernissen begint het toch erg te kriebelen.. Ik overleg met de DA kan ik weer gaan springen en kijken wat Dilayla aan kan.

Dilayla is 5,5 jaar en springt vanaf april '07. We hebben vrijdag voor het eerst sinds een half jaar weer een sprongetje gemaakt en vandaag, maandag dus weer..

Ik heb 2 filmpjes uitgekozen waar veel mis in gaat Knipoog .. en het lawaai wat je hoort is de regen.. (leve de binnenbak!)
Filmpje 1

Bij de eerste sprong valt ze in de verkeerde galop, waardoor ik maar de andere kant op rij, bij de 2e komt het niet super uit waardoor ze wat vreemd springt en ik m'n beugel verlies en bij de 3e kom ik gewoon niet mee, daar heb ik wel vaker last van..
Filmpje 2
Laatst bijgewerkt door Stacy S op 22-01-08 00:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Bouwien

Re: Lompe Springhouding... + Filmpje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:41

Ehhhm kunnen het filmpje niet openen Haha!
Moet een wachtwoord hebben?

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 00:43

ach meen je niet..

w8.. ik zal het veranderen..

moment.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 00:51

ZO nu moet het goed zijn!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:42

Vind je houding niet zo slecht hoor. Misschien alleen je schouders wat meer achteruit.
Bij het springen van de rechte de eerste keer net hetzelfde: je schouders meer achteruit.
De tweede en 3de keer klopt je afstand niet waardoor je je dus te laat of te vroeg in springhouding zet, waardoor je niet mee bent met de sprong.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:43

Ipv de sprong te volgen heb ik de neiging het hele gebeuren te ondergaan, waardoor ik een beetje alle kanten wordt opgegooid.
en geen enkele aanwijzing van de leraar die iets uithaalde: handen meer vooruit, schouders meer naar achter, hakken omlaag, kortere stijgbeugels...
tot een leraar mij, middenin de sprong, plotseling toeriep: Kantel je bekken!
Een grote springheldin zal ik nooit worden, maar dat heeft voor mij heel veel veranderd!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:22

Ik vind je houding niet slecht hoor, alleen moet je er op letten dat je optijd mee bent in de sprong. Soms ben je net iets te vroeg of te laat en dat ligt idd aan de afstand die niet klopt. Wat bij mij altijd goed hielp is het tellen van de galopssprongen die het paard maakt voor dat hij over een hindernis gaat, zo heb ik leren inschatten waneer het paard moet afzetten en kan je jezelf beter voorbereiden op de sprong, inplaats van het maar over je heen te laten komen.

verder vind ik dat je je paardje heel netjes rijd Tong uitsteken

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:01

Je rijd heel netjes en je paard loopt ook netjes wat ik wel vind is dat je stijgbeugels wel korter mogen zodat je meer mee kan gaan met je paard. Dan ben je ook minder snel uit balans met de sprong, en ga je ook makkelijker met je handen naar voren.

groetjes tamara

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:35

Wat mij juist aan het eerste filmpje opvalt, is dat jij je paard zo netjes rustig onder je door laat springen. Bij dit soort lijntjes zie je vaak mensen die te beweeglijk zijn (te ver naar voren, weer ongeveer gaan zitten etc). Jij blijft mooi zitten, terwijl je paard soepel onder je doorspringt.

Bij het tweede filmpje verandert dat wat. Allereerst heb ik het gevoel dat je je paard aardig terug moet rijden, waardoor je bij de eerste sprong net wat achter de beweging komt. Bij de sprongen daarna is het gewoon heel moeilijk om goed mee te komen, omdat de plek van afzet niet klopt.

Ik zou dan ook eerst gaan trainen op het aanrijden van de sprong. Dus gewoon in rustig tempo (heb het idee dat je paard wat harder wil dan jij, weet niet zeker of dat klopt) rustig over een laag sprongetje. Eventueel een paar galopbalken voor de sprong, zodat het zowel voor jezelf als voor je paard makkelijker word om de afstand in te schatten.

Maar over het algemeen vind ik het er helemaal niet zo slecht uitzien hoor!!!