tips en oefeningen voor het doorrijden van hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

tips en oefeningen voor het doorrijden van hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:04

hoi hoi op de fokkerij komen de hengsten terug van friesland (zadelmak en als goed is licht ingereden)

woensdag beginnen ze MAAR:
Ik neus dalijk ook nog eens de boekenkast in maar hebben jullie tips voor het goed doorrijden van paarden. (tips voor ruiter, en oefeningen enc) en eventueel dingen voor het goed rechtrichten.

Jemilah

Re: tips en oefeningen voor het doorrijden van hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:13

Het in- en doorrijden van een paard is veel bepalend over de toekomst onder het zadel. Ik zou dus niet zomaar mijn wijsheid uit boeken halen, maar zeker begeleiding zoeken hierin.
Het doorrijden vergt een eerlijke, zachte maar zeer consequente ruiterhand die het paard leert hoe te reageren op bepaalde hulpen. Ook vind ik het persoonlijk erg belangrijk dat niets overhaast gebeurt en er soms een stapje terug word gedaan als het paard dit aangeeft.

Veel succes!

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:41

Jemilah schreef:
Het in- en doorrijden van een paard is veel bepalend over de toekomst onder het zadel. Ik zou dus niet zomaar mijn wijsheid uit boeken halen, maar zeker begeleiding zoeken hierin.
Het doorrijden vergt een eerlijke, zachte maar zeer consequente ruiterhand die het paard leert hoe te reageren op bepaalde hulpen. Ook vind ik het persoonlijk erg belangrijk dat niets overhaast gebeurt en er soms een stapje terug word gedaan als het paard dit aangeeft.

Veel succes!

Helemaal mee eens!!

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:19

Jij gaat dus deze paarden inrijden en je stelt zo'n vraag?

Je kunt wel oefeningen uit de boeken halen, maar voor het juist uit voeren van deze oefeninen moet je begeleiding hebben. Deze paarden moeten vertrouwen krijgen en inderdaad de juiste ervaringen nu zijn een garantie voor de toekomst. Rijden en begeleiding zoeken!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 22:59

nou het is..of ik of een onervaren meisje van 13 ofzo...en verder staan ze anders gewoon hun leven lang op stal/lopen keuringen en in de wei.Ze willen dat ik dit doe...perse...dus tja...ik weet niet precies wat ze al kunnen of ze al wat gereden hebben en het alleen aan mij is om te zorgen dat ze rustig rijden en alles normaal voor ze word...maar goed mensen daar op het erf is geen optie zeer zeker niet als het geld gaat kosten dus de opties zijn dan zeer beperkt..anders had ik al lang iemand gevraagt mee te gaan en feedback te geven vanaf te grond

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:03

Klinkt misschien hard, maar voor je eigen veiligheid zou ik hier niet aan beginnen.

Als er geen begeleiding is, als het hengsten zijn, ze nog maar net zadelmak zijn..en jij niet echt weet wat je doet....bedenk je goed wat voor risico's daar aankleven.

Als ze geen geld willen uitgeven aan goede begeleiding, riskeer jij je nek dan ook liever niet.

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:33

voor het doorrijden van een paard is iemand nodig die hier verstand van heeft, en ik zou zeker niet zelf aan gaan modderen....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 01:45

ja tis wel waar wat jullie zeggen ja... kzal morge eens vragen wat nu PRECIES de bedoeling is..ik kan het best dat ist niet maar heb dr wel liever ook iemand naast die me begeleid..miss krijg ik ze zo ver een vriendin mee te nemen die dr eigen paardje geheel heeft ingereden enc (die loopt netjes) en nu ook bezig is met een hengst. wel 1 voordeel is dat het kwa karakter relijk rustig enzo zijn en het friezen zijn... maar zal morge eens gaan uitleggen aan ze hoe en wat!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:32

Niet aan beginnen als je geen begeleiding hebt!

Het doorrijden van paarden is een vak apart, zeker hengsten! Als je hier zelf geen ervaring mee hebt en dat nu in je eentje moet gaan doen is het vragen om problemen.. Probeer toch te zorgen dat je hulp krijgt en stap er anders, als het echt moet, alleen op als er mensen bij zijn!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:58

Ik ben er 4 jaar geleden aan begonnen met een merrie, en heb 5 keer in het ziekenhuis gezeten, dat was hem dus al niet, met een hengst moet alles nog duidelijker en consequenter, niet aan beginnen als je twijfeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:34

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat iemand die deze hulpvraag stelt, zefstandig met jonge hengsten aan moet richten. Bloedlink als je het mij vraagt. Ik ben ook erg benieuwd naar de visie van de eigenaar van die paarden erop, zijn doelstellingen, en zijn (al dan niet) bewustzijn van de risico's en aansprakelijkheid die hij/zij als eigenaar heeft...

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:18

Waar staan deze friezen als ik vragen mag?
Ik woon ook in limburg, dus ben wel nieuwsgierig.

Met alle respect, maar als deze paarden voor de verkoop zijn, zou ik er toch begeleiding bij willen.
Anders hebben dalijk de kopers de grootste problemen met deze paarden en dat lijkt me toch niet de ideale reclame, toch?!

xlauuraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:44

Ik zou op zoek gaan naar een instructeur die jou hierin kan begeleiden, het doorrijden bepaald namelijk inderdaad hoe hij het voortaan onder het zadel gaat doen. Je kan je wijsheid daarover niet uit boeken halen, dus je moet toch echt iemand zoeken om je daarbij te helpen Lachen.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:46

AlexandraM schreef:
nou het is..of ik of een onervaren meisje van 13 ofzo...en verder staan ze anders gewoon hun leven lang op stal/lopen keuringen en in de wei.Ze willen dat ik dit doe...perse...dus tja...ik weet niet precies wat ze al kunnen of ze al wat gereden hebben en het alleen aan mij is om te zorgen dat ze rustig rijden en alles normaal voor ze word...maar goed mensen daar op het erf is geen optie zeer zeker niet als het geld gaat kosten dus de opties zijn dan zeer beperkt..anders had ik al lang iemand gevraagt mee te gaan en feedback te geven vanaf te grond

Waarom zou ik een onervaren meisje van 13 ofzo zijn? Ik geef je gewoon eerlijk advies, je kunt erg veel uit boeken halen ,maar dat is theorie. Als je voor een bedrijf rijdt moet je al helemaal oppassen, die paarden moeten helemaal goed ingereden worden en zeker hengsten, anders heeft de nieuwe eigenaar er niks aan. Kijk als het nou je eigen paardje was, dan zou ik ook zeggen begeleiding en boeken lezen, maar ik zou het dan ook zonde vinden als je je eigen paardje zou verpesten als je er geen begeleiding bij haalt. voordeeld is dan wel dat je het kunt leren hoe je moet inrijden, ik zou dat niet gaan leren op andermans hengsten.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:53

Niet aan beginnen waar je geen verstand van hebt. Zorg voor goede begeleiding, ga niet alleen klooien, een paard is sneller verzouwd als gecorrigeerd.
Veel mensen denken ooohhh dat kan ik , dus dat doe ik je wel effe. Now way.

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:13

Jonge paarden is al een vak apart. Jonge hengsten helemaal!! Laat dit door mensen doen die er verstand van hebben en dit regelmatig doen. Niet zelf gaan klooien.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:16

als je weinig of geen ervaring heb met jonge hengsten moet je heel consequent rustig en niet bang of onzeker zijn, en alles wat je doet of vraagt aan het paard, moet duidelijk zijn en streng maar rechtvaardig, zonder stem maar lichaamstaal, is voor een hengst heel duidelijk. OK dan!
Ze willen geen geld uit geven aan begeleiding, maar wel naar een zoveel dagentest, dat lijk me echt niet gratis, en straks wel geld vangen voor dekkingen, hoezo dollar tekens? Stoom uit je oren Uit geven Ho maar, als het voor de paarden goed is, is dat het op den duur ook voor de portemonnee. Vriendjes zijn?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:16

Met alle respect, doorrijden van jonge paarden is een vak apart, zeker als het om hengsten gaat! Ondanks dat het Friezen zijn en ze misschien een rustig karakter, het zijn en blijven toch hengsten. Onderschat dat niet!

Mag ik vragen om welke stal het gaat? Ik woon ook in Landgraaf dus wie weet ken ik de desbetreffende mensen?

Met hengsten werken is prachtig werk maar het vergt veel ervaring, consequent gedrag, verantwoordelijkheidsgevoel. En om dat laatste maak ik me in dit geval nog de meeste zorgen. Wanneer geld hier zó'n belangrijke rol speelt dat goede begeleiding niet belangrijk wordt gevonden, dan lijkt dat verantwoordelijkheidsgevoel ver te zoeken.

Het is misschien een hele uitdaging voor jou maar riskeer je botten niet voor andermans gierigheid. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als jij je nek breekt zit jij met de problemen en die mensen zullen er waarschijnlijk dan niet lang wakker om liggen. Niet zo'n prettige toekomstvisie lijkt me?

Als dat andere meisje van 13 dat mag van haar ouders moeten ze dat zelf weten maar laat het in godsnaam niet ten koste gaan van jou.

Even egoïstisch zijn, je trots inslikken en op zoek gaan naar een ander leuk paard om te rijden.

Lachen Veel succes iig!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:34

Ik adviseer je ook om hier niet aan te beginnen. friese hengsten zijn sterk en staan erom bekend dat ze wat meer moeite hebben met hun balans. Dat vraagt andere capaciteiten van de ruiter, zowel in de omgang op stal als in de omgang onder het zadel. Het is echt levensgevaarlijk om hier lichtzinnig over te denken en er gewoon mee te beginnen en wel zien wat er gebeurd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:22

@Jemaine: denk dat dat bericht van de TS niet specifiek op jou gericht was. Knipoog
Verder ga ik met bovenstaande posts mee: niet alleen mee aan de slag gaan! Gewoon een vriendin laten helpen heeft ook geen zin. Vraag goede begeleiding, als er iets mis gaat heb jij er niets aan, en de paarden ook niet! Overleg toch nog eens met de eigenaar wat precies de bedoeling is!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:40

__PSM__ schreef:
Ik ben er 4 jaar geleden aan begonnen met een merrie, en heb 5 keer in het ziekenhuis gezeten, dat was hem dus al niet, met een hengst moet alles nog duidelijker en consequenter, niet aan beginnen als je twijfeld...

leuk paard is dat Clown ik heb ook paarden ingereden maar geen een heeft er ook maar een bokje gegeven Haha!