Op een jonge pony tijd niet gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinkelchw

Op een jonge pony tijd niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:57

Hallo allemaal,

Al een tijdje heb ik niet gereden op mijn pony. Het is een Arabier van 4 jaar oud die nog niet goed is ingereden (stap, draf aan de longeerlijn). Ik ben hier nu net mee bezig want ik heb haar nog niet zo lang. Maar een tijdje geleden toen het vroor kon ik niet rijden, ik had met mijn instructrice afgesproken nadat de bak weer ontdooit was om een week goed te longeren en daarna er weer op te gaan. Ik heb haar dus een week gelongeerd, begint het weer te vriezen..Haha! Ik weer een paar dagen gelongeerd, werdt ze ineens ziek, dus kon ik weer een tijdje niet op haar zitten. Nu heeft ze dus een maand niemand op haar rug gehad. Ik wil hier weer mee gaan beginnen, omdat ze n niet meer ziek is. Ze moet nog best wel wennen aan iemand op haar rug en gaat dan ook vaak rennen. Omdat ik er nu een tijd niet heb op gezeten weet ik niet hoeveel ik van haar kan verwachten , natuurlijk snap ik dat ze het weer een stuk enger gaat vinden, maar wat is nou de beste stap die je kan maken om weer te beginnen?

Groetjes Jaëlle

June_QWest

Re: Op een jonge pony tijd niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:03

Ik denk dat de beste optie is om eventjes weer van het begin af aan te beginnen. Zorg dat je met zijn 2e bent en laat iemand naast haar staan en rustig tegen haar praten. Jij kunt bijvoorbeeld beginnen met voorzichtig op haar rug leunen (of iemand anders jou een voetje laten geven zodat je op haar rug "hangt").
Kijk hoe ze reageert.. Als het een heftige reactie is zou ik dit blijven doen tot ze wat rustiger is en steeds een stapje verder gaan met haar.

Het moment dat je er weer op zit is het ook verstandig om de eerste paar keer iemand erbij te hebben (longeren bijvoorbeeld). Je instructrice zal je misschien wel willen helpen?

Succes!

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 07:24

Ik heb erg gister weer eventje op geleund. Dit ging goed!

June_QWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:45

Mooi zo.
Gewoon rustig aan weer opstarten en dan komt alles vanzelf goed. Liever 1 week te lang voorzichtig zijn dan 1 week te kort.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 11:28

Ik ga waarscheinlijk een paarden trainer er bij halen, omdat ze een soort angst heeft voor dingen die achter haar gebeuren en voor ligte druk van het been. Ik heb haar nog niet zo lang en ik weet niet zeker of ze vroeger misschien wat heeft mee gemaakt.