Wie heeft er tips voor de contragalop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rientje

Wie heeft er tips voor de contragalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:14

Ik leg jullie eerst mijn probleem voor;

Ik ga binnenkort L2 starten, waarin je alleen een gebogen/ gebroken lijntje moet rijden in de contragalop. Maar ik kijk ook al een beetje verder en oefen af en toe ook al de "echte" contragalop.
Mijn paard springt alleen vaak over als ik de tweede hoek in wil rijden, ondanks dat ik mijn nieuwe buitenbeen goed naar achter leg en stelling naar buiten vraag... Ik rij een vloeiende lijn en niet ver de hoek in!
Wel is de bak aan de smalle kant, wat misschien ook niet bevordelijk is..

Mijn paard bouwt op zo'n moment nogal spanning op (als het een paar keer fout gaat). En dan stop ik er maar mee, om het op een ander moment weer te proberen.

Is mijn paard nog niet klaar voor de contragalop? Heeft er iemand tips om meer naar de contragalop toe te werken?
Alle tips zijn welkom!

xjessx

Re: Wie heeft er tips voor de contragalop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:27

Nieuwe buiten been? Dat is geen nieuw buiten been maar je been waarmee je aangesprongen ben. Je hoeft met de contra ook niet te ver in te buigen heh hele lichte stelling is genoeg!

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:29

Ik leer mijn paard om contra aan te springen en dan doorrijden in contra galop. Na een tijdje kon ik ook makkelijker van de gewone galop naar de contra galop gaan.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:48

Het lijkt mij nog niet verstandig om zo scherp de contra al te rijden. want 2 bochten achter elkaar is erg scherp! Kennelijk is dr galop nog niet sterk genoeg en niet genoeg gesloten om dat kunnen vol houden. op zich logisch! Ik zou eerst eens een gebrokenlijntje 5 m oefenen als dat beter gaat 10 m, maar dat zit pas in het M2! En het is ook goed om te oefenen dat ze meer sluit in de galop door veel te schakelen suc6

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:30

Dank jullie wel! Dat zijn bruikbare tips!

Duurt inderdaad nog even voor ik het echt nodig heb, maar af en toe probeer ik het mee te nemen.
Moet eerst maar eens een stapje terug doen. Mijn paard sterker maken..

Meer tips zijn welkom!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:20

Mijn paard vindt de contra ook moeilijk, dus ik besteed heel veel aandacht aan het sterker maken van de gewone galop door veel tempowisselingen en voltes verkleinen en vergroten.
Ik merk dat mijn paard ook nog wat moeite heeft met de volte 10 meter in galop en echt terugkomen vanuit middengalop naar verzamelde galop of nog daaronder is ook moeilijk. Dus ik blijf daarmee spelen en ondertussen hou ik het nog bij de gebroken lijnen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:08

iTequilai schreef:
Het lijkt mij nog niet verstandig om zo scherp de contra al te rijden. want 2 bochten achter elkaar is erg scherp! Kennelijk is dr galop nog niet sterk genoeg en niet genoeg gesloten om dat kunnen vol houden. op zich logisch! Ik zou eerst eens een gebrokenlijntje 5 m oefenen als dat beter gaat 10 m, maar dat zit pas in het M2! En het is ook goed om te oefenen dat ze meer sluit in de galop door veel te schakelen suc6

Inderdaad, en dat langzaam uitbouwen naar een hele gebroken lijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:22

In de L2 zit nog geen contragalop. Pas in het M1 komt dat een beetje naar voren maar dat is dan maar 5m. Dus je hebt nog even Knipoog
De fout die ik in het begin maakte was dat ik teveel buitenstelling nam. Daardoor werd mijn paard ook lang en niet meer gesloten.

Nu moet ik hem veel rechter houden en het lukt mee veel beter om hem te sluiten. Hij reageert beter op mijn zit en springt ook niet meer om.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:40

Mijn paard heeft hier af en toe ook nog moeite mee.
Wat ik vooral deed, is haar niet over vragen..
Dus juist die gebroken lijntjes rijden, gaat dat goed: stoppen. Daarnaast deed ik veel oefeningen in de "normale" galop om deze te versterken. Dus veel overgangen rijden. Ook veel stap - galop - stap - galop - stap. Na een tijdje bleven de gebroken lijntjes goed gaan. En dan bouw je uit naar een bochtje, op de korte zijde terug nemen naar draf/stap.
Inmiddels ben ik nu zover dat ik eerst een gebroken lijntje rij, dan een rechts/linksomkeert, een lange zijde, 2 bochten en op de volgende lange zijde terug nemen.
En hier ben ik erg trots op Knipoog

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 23:35

Ja inderdaad, dat is al heel wat!

Ik ga idd eerst maar eens aan de slag met de gebroken lijntjes en kleine voltes! Ik weet dat je in de L2 nog geen echte contragalop hebt, maar wel gebogen lijntjes! Bijvoorbeeld van F-X-C, maar dan mag je gelukkig op de XC-lijn een overgang maken!

Bedankt voor de tips!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:01

hoi ik heb het mijn paard alsvolgd aangeleerd: wanneer je gallopeerd en links of rechtsomkeerts rijden bij de k, f, m of h tussen de middenletter (b of e) en 1 van de hoekletters weer op de hoefslag komen. dan rijd je in contra galop stukje doorrijden (als je paard er niet uitvalt) en bij de eerste beste mogelijkheid waar je van hand kunt veranderen (bij 1 vna de volgende hoekletters) van hand veranderen. let hierbij wel op dat je je paard met de nek in de contra stelling houd anders springt hij over. vervolgens zit je gewoon weer op de goede hand in galop. Als je paard dit beheerst kun je gaan uitbreiden door een heel rondje in contra te rijden en dan van hand veranderen en zo steeds verder.

groetjes tamara

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:05

hoi 2 ik heb wel eerst ook geoefend op de gebroken lijntjes van hoek naar middenletter en a of c en dan uitbouwen naar wat ik hierboven zeg. ga idd je paard niet overvragen het is een m oefening

groetjes tamara

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:34

Hoi! Inderdaad wat hier al genoemd wordt; stap voor stap opbouwen, vanuit een flauwe gebroken lijn en deze steeds scherper maken. Als je op een gegeven moment genoeg controle hebt over de galop en je paard sterk genoeg is, kun je over de hoefslag de contragalop proberen. Wat bij mij erg hielp, was om goed op te letten dat je de schouder van je paard aan de binnenkant houdt. Succes!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:41

ik heb wel eens gehoord dat contragalop een goede oefening is om het paard wat los te maken.
ik ben daar zelf niet zo mee bezig, maar een kennis van mij wel. die had wat moeite met galop en de lossigheid in galop. zij moest toen juist die contragalop gebruiken om hem wat losser te krijgen.

Ze sprong gewoon in galop aan (niet in contra) en veranderde van hand. de bocht na de diagonaal werd wat ruim gereden en ik denk dat het de bedoeling was om de contragalop een rondje vol te houden (haar paard sprong op dat moment steeds over of viel in draf). ze moest dan gewoon rustig blijven, dat was niet erg, omdat het voor het paard moeilijk was. ze moest dan weer van hand veranderen en het opnieuw proberen.
toen haar paard het 2 bochten vol hield, ging ze in draf over en kon ze lange teugel geven als beloning.
overigens heeft mijn kennis een paard dat na de galop wat heet wordt.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:12

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Om je paard losser te krijgen in de galop zou ik juist geen contra oefenen. Juist meer voltes rijden en travers in zetten op de volte om het paard meer te laten buigen. Denk eerder als het paard al moeite heeft in de galop en je gaat het ook nog in contra rijden dat het extra moeilijk word.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:08

De contra is een lenigheidsoefening dus Driebergen heeft wel gelijk. Lachen
Bij mijn vorige paard kreeg ik pas een goede verzamelde galop voor elkaar toen ik veel contra ging rijden, bij dit paard moet eerst de verzamelde galop voor elkaar want die gaat changeren (en dan van gekkigheid gelijk ook drie keer Clown) Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:04

Ik oefen de galop meestal eerst richting schouder voor dan weer travers om hem op die manier ook meer op het achterbeen te krijgen, en recht op zijn benen te houden in de wendingen (dus niet naar binnen vallen /scheef hangen), de wendingen in contra galop houd ik dan de schouder meer naar buiten en mijn buiten been naar achteren. Zorg wel dat hij voorwaarts blijft en niet gaat hangen.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:09

Opzich is de contragalop misschien wel een goede oefening om los te werken, maar ik denk dat als je paard er erg heet op wordt dat het averrechts werkt!

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:05

Contragalop is een galop die je kunt gaan proberen als de "gewone"galop heel goed gaat. Wanneer je voor het eerst een gebroken lijn wilt doen, moet je hem heel goed verzamelen. Is ie goed ontspannen en jij ook! dan ga eerst eens een meter binnen de hoefslag( gebroken lijn 1 meter) Let goed op de stelling en uiteraard wel het goede buitenbeen naar achteren houden. De truc is juist dat het paard hier geen spanning bij mag opbouwen en jij dus ook niet en dat is moeilijk. Probeer zo'n flauwe gebroken lijn net zo ontspannen te doen als een gewone volte in galop. Gaat dat na een tijdje goed dan kun je gebroken lijn scherper gaan maken.

Succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:01

rientje schreef:
Opzich is de contragalop misschien wel een goede oefening om los te werken, maar ik denk dat als je paard er erg heet op wordt dat het averrechts werkt!

Dat ligt er een beetje aan.
Paarden bouwen die spanning op omdat ze nog niet sterk genoeg zijn voor de contra en/of balans kwijt raken.
Met mijn huidige paard moet ik niet door gaan rijden want die begint dus spontaan te changeren, en dan nog een paar keer achter elkaar. Zo krijg ik die contra er nooit uit want die leert te ontsnappen via de wissel en dat is precies wat ik niet wil bereiken. Dus daar moet ik andere manieren zoeken (heb ik boven beschreven).
Maar met andere paarden kon het wel, die gaan wel harder en vallen wat uit elkaar, maar die werden door veel te oefenen wel sterker, leniger en handiger waardoor ze ineens WEL die contragalop konden. Dus die reed ik de korte zijde door, veranderde weer van hand en herstelde de geslotenheid en ontspanning weer Lachen

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:45

Urielle schreef:
De contra is een lenigheidsoefening dus Driebergen heeft wel gelijk. Lachen
Bij mijn vorige paard kreeg ik pas een goede verzamelde galop voor elkaar toen ik veel contra ging rijden, bij dit paard moet eerst de verzamelde galop voor elkaar want die gaat changeren (en dan van gekkigheid gelijk ook drie keer Clown) Knipoog

Ja, het klopt wel dat je je paard door contra leniger kan maken. Alleen voor dit paard lijkt het mij absoluut geen goed idee om die contra door de 2 hoeken heen te rijden want dat is nog veel te scherp. He is vaak het probleem dat de paarden in de contra te lang worden waardoor ze in draf vallen. of ze gaan overspringen omdat ze het te moeilijk vinden en de ruiter waarscheinlijk niet genoeg begrenst. Dus begin wat al genoemd is eerst met een minder scherpe contra en dan steeds scherper. en oefen het verzamelen ook in de normale galop. dus enkele passen terug zetten in tempo en dan weer naar voren rijden. leniger maken zou ik ook eerst oefenen in de normale galop met traver op de volte en voltes 10 m te rijden.

petra070

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:13

Probeer het tempo in elk geval onder controle te houden en blijf heel stil zitten.
Juist niks doen met je been en helemaal niet met je bovenlichaam.

Dus supre stil blijven zitten ,wel alert dat hij niet in draf valt.
Tempo niet te hoog, vooral niet teveel aan de mond komen en hele lichte stelling naar buiten.
Begin met kleine gebroken lijntjes, gaat dit twee keer goed. Dan deze dag niet weer doen.

Anders een linksomkeert en direct in de volgende hoek weer van hand veranderen. Kleine stukje dus.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:46

Dank jullie wel allemaal! Het oefenen van de kleine gebroken lijntjes gaat goed, nu ben ik voorzichtig aan het uitbreiden. Ze wordt nog wat heet tijdens deze oefening, dus ik doe het eerst nog ff rustig aan en idd eerst maar heel af en toe meenemen! En goed is goed..

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:41

Je moet de renvers goed oefenen. De renvers is dezelfde buiging als bij de contragalop. Als hij de renvers goed kan uitvoeren en genoeg kracht heeft, dan heeft hij bij de contragalop ook de juiste buiging mee, en springt hij niet meer over omdat hij de stelling kent

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:41

Buiten alle tips die hier al staan, houdt je schouders goed! dus in dezelfde richting (niet overdreven) als de stelling, vaak draaien wij onbewust onze schouders al naar de andere kant en geven dus heel subtiel aan ons paard aan dat hij "moet" omspringen. Knipoog