Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:25

Mijn paardje is van juli 07 zadelmak. Het rijden gaat met ups & downs, zoals bij de meeste denk ik Knipoog.

Nu is er een probleem bij het galoperen. Soms gaat het goed. Maar meestel begint ze heel snel te draven, waardoor ik moeite heb met door te zitten. Ze heeft in snelle draf echt een hobbeldrafje. Het duurt echt lang voor ze in galop valt. En als we dan galoperen wil ze ook vlug terug naar draf gaan.

Hoe laat ik haar meteen van draf naar galop springen? Zonder dat ze er in valt maar echt direkt aanspringt? En hoe laat ik haar doorgaloperen zonder dat ze vertraagt?

Animal_ABC

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:27

Eerst werken aan nagefelijkheid en verzameling in een rustige draf, en van daaruit galop vragen, zonder je teugels los te gooien. Gaat je paard versnellen in draf, terugnemen en opnieuw beginnen. Als je je paard toestaat uit elkaar te vallen en te gaan racen, kan hij niet meer aanspringen, enkel nog in galop vallen.

Voor een jong paard is het aanspringen moeilijker, omdat ze iets meer van de voorhand moeten komen, en dus wat meer kracht nodig hebben. Kwestie van oefenen. Als je paard aanspringt, zal de galop die hij daarna laat zien, ook rustiger zijn. Focus echt op het aanspringen, een paar passen galop, terugnemen in draf, weer verzamelen, en opnieuw aanspringen... Bij een goede prestatie direct stilzetten en laten rusten.

Succes!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:31

Ik zou haar aan de longeerlijn doen en met behulp van stemhulpen laten aangaloperen.
Maar veel overgangen aan de longeerlijn van stap naar draf en dan galop en dan weer draf en ook vanuit stap naar galop.
Gaat dit goed, dan probeer je dat onder het zadel ook.
Weet altijd heel consequent met aangaloperen.
Blijf zitten, maar geef duidelijke hulpen en denk aan galop.
Veel oefenen.
Laat haar iig niet wegdraven, dan is de hele verzameling weg en kan je paard nooit mooi met haat achterhand eronder komen.
Misschien heeft je instructeur nog tips?
Heel veel succes.
Dit heb je niet in 1 dag onder de knie. Bloos
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 21-01-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:41

Bedankt al voor de reacties!

Ja tis oefenen en blijven oefenen hé. Ik heb het er met mijn instructeur ook al over gehad. Maar ik hoor toch graag meer meningen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:43

ook af en toe eens doorzitten zonder gelijk aan galop te denken. anders word je paard misschien al zenuwachtig van het doorzitten zelf.
daarnaast hoef je niet perse door te gaan zitten om aan te galoperen en moet je denk ik nu ook niet te zwaar gaan zitten.

maar inderdaad veel overgangen in de draf rijden.

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:58

probeer het paard goed op de stem te laten reageren.. dat het woord galop al een eigen begrip voor hem is en het snapt.. dus aan de longe oefenen.. verder proberen hem goed onder je te rijden.. ook moet je hem wel weer terugnemen als hij eerst heel hard gaat draven en weer naar arbeidsdraf en weer opnieuw proberen.. dus rustig gaan doorzitten, vervolgens buitenbeen achter de singel, binnenbeen drijven en galop zeggen.. het is gewoon iets waar je geduld mee moet hebben.. het ene paard snapt het heel snel bij de ander duurt het wat langer.. veel succes..