Ik heb een 11-jarige, loopt nu voor de 2e x M1. Het is echt wel een leuk paard, kan best fijn bewegen, en als ze in de proef de kop er een beetje bij houdt loopt ze eigenlijk altijd goede punten.
Probleem is dat ze altijd te loperig blijft, ze kan zich echt heel sterk maken en dramt overal doorheen. Daarbij komt dat ze vooral binnen wat kijkerig is- en dan komt het erop neer dat ze de hele proef net niet fijn door de hals komt, ik eigenlijk geen been kan geven omdat ik dat aan de voorkant niet op kan vangen (ze maakt zich gewoon sterk en gaat een versnelling harder), ik heb de hele proef het idee dat ik achter mn paard aan loop te rennen, ze laat me niet zitten want spant zich behoorlijk, en ik kom altijd met een rotgevoel uit de proef. Punten zijn over het algemeen niet eens zo slecht, maar kan gewoon nog niet de helft laten zien van wat erin zit want ik kom echt niet aan rijden toe.
Thuis kan ik er iig aan werken. Als ze echt door m'n hand heen loopt te drammen moet ik haar van m'n instructrice even 'op de handrem' zetten (Ho is ho), doe ik dat niet dan blijft ze gewoon eindeloos doorgaan. Zelf probeer ik licht in m'n hand te zijn, ga niet aan haar mond hangen (heeft ook totaal geen zin, want ze pakt vast en dramt door), en snel in m'n hulpen.
Verder heel veel overgangen, halthouden, paar pasjes achterwaarts, tempowisselingen, voltes, etc. om haar nageeflijk te houden. Echter bij alles dat ze schijnbaar moeilijk vind, is haar eerste reactie 'neus in de lucht en gáán'.
Paard mankeert trouwens niets (is nagekeken) en zadel past.
Natuurlijk zoek ik het probleem bij mezelf, maar ik heb het idee dat ik vooral met dit paard echt moeite heb om haar fijn in de mond te houden. (ik rijd veel verschillende paarden, handelsstal)
Wie heeft er goede ideeen?