halsstrekken moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

halsstrekken moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 22:09

Tsja, ik heb dan wel geen echte Tinker, maar een Tinker x Fries kruising, van pas 3,5 jaar die nu een paar maanden onder het zadel is (niet beleerd door mij, mar door een professionele vent), en die zegt, dat Jaopie (naam) nu tope is aan voorwaarts-neerwaats, dat is niet zo makkelijk voor hem, hij heeft natuurlijk wel een HALS. Het gaat wel, maar dan meestal later in het ghalve uurtje training, als hij al een beetje moe is. Ook heb ik ENORME problemen met aangalopperen. Wie?

x_Katja_x

Re: halsstrekken moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:14

Ik! Clown

Mijn paard is 3,5 en ik heb dan nog een dressuurgefokt paard Knipoog

Halsstrekken kost gewoon veel kracht en spieren, en die hebben die jonkies nog niet!
Mijn paard loopt wel lekker nageeflijk maar snapt het halsstrekken nog niet.

Ook galopperen vind hij moeilijk. Is een kwestie van balans. Die hebben die jonkies ook nog niet.

Gewoon les nemen en goed gaan oefenen, dan komen die spieren en conditie vanzelf Knipoog

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 22:37

Okee, hier heb ik in elk geval een hart onder de (neus)riem! Dus ik en niet de absolute NITWIT waar ik mezelf dan weer voor verslijt. Nee, natuurlijk heb ik les, elke dondedragochtend, van de vent die 'm beleerd heeft. Anderhalve week geleden had ik ineens twee keer achter mekaar: geen reactie op been (zweppje: nooit op gereageerd), spoortje er bij: stilstaan. Toen bij de les zei de beleerder/instructeur: ik zou die hals eens even laten gaan, als ik jou was, en als je aandrijft gewoon even niet op die dsingel of zo, maar er gewoon even achter gaan zitten met je been. Deed iik: probleem geheel verholpen! Het blijft lastig, met zo'n jong paard, alles verandert in een oogwenk, dan zijn ze weer hier wel aan toe, dan aan dat nog niet, het is zeer individueel. In elk geval: meer geduld, doorzetten, en geen dwang dus, begrijp ik. Dank je!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:49

nageeflijk: ja (na veeeeel trainen)
hals-strekken: nee, nooit gedaan, zal ook nooit uit zichzelf komen

Doet mijn paard echt niet.. zelfs niet als ze gewoon zelf loopt. Het enige wanneer ze halsstrekt is om grassprieten te pakken Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paardje heeft haar bouw een beetje tegen, ze is een brede, zware cob en ze heeft een iets weke rug, waardoor ze de kracht niet heeft om te dragen en haar hoofd helemaal naar beneden te doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:20

Mystic doet het wel goed gelukkig, hij is ook een vrij zware cob met een enorme hals. Wij rijden dan wel geen engels, maar een mix van western en natural horsemanship, dus ik rijdt eigenlijk alleen maar met het hoofd laag.
In de galop wil hij em nog wel eens omhoog gooien, maar stap en draf gaan prima.
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 17copy.jpg

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:54

brandon doet dat heel erg goed, als hij eenmaal ontspannen is dan kan ik hem laten halsstrekken en dan ook zo blijven rijden, figuren, terugnemen, doet hij dan allemaal met gestrekte hals Clown op dat gebied is brandon makkelijk Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:55

Niet echt Tinkertypisch, vandaar:
TI -> RTP

Nocturne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:00

wat betreft halsstrekken... ik weet niet of het voor jou geldt, maar 1 van de grootste fouten met halsstrekken zijn dat met de teugels gewoon losgooit, deed ik vroeger ook, en wat was ik verbaasd dat ie het niet deed. Vanuit de werkhouding voorzichtig loslaten, maar wel contact houden, je moet het bitje voelen in je hand. Hem langzaam steeds iets meer ruimte laten nemen... nodig hem uit om naar beneden te gaan, heb nog geen paard gezien waarbij dat niet werkte

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:55

mijn fries deed het al vrij snel... je moet je paard de hand laten volgen en been wat aandrukken... alsof je het paard nageeflijk wil rijden en naar beneden wilt drukken. zeker contact houden met je teugels... je mag je handen wel iets met nadruk op IETS naar voren zetten... maar contact houden met de mond. en je armen zeker niet strekken.