Uit balans als je te groot bent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sielx3

Uit balans als je te groot bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 22:03

Hallo iedereen ik heb een vraag Vork

Als je te groot bent voor je pony zeggen ze dat de pony uit balans kan geraken maar wat bedoelen ze daar precies mee?? zou het een groot probleem zijn mocht er nog op rijden maar dat je eigenlijk niet te zwaar bent?

_Anneruth

Re: Uit balans als je te groot bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:10

Dit lijkt mij stug. Je ziet ook best vaak een te lang persoon op een paard. Ik heb jaren met mijn 1.88 op een paardje van 1.55 gereden. Nog nooit een balansprobleem gehad.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:44

Dat lijkt me niet, het lijkt me meer als je je paard in de weg zit met je benen bijvoorbeeld, wat ik e wel mee wil geven, als je bijvoorbeeld 1.50 bent en je gaat nog op een shetje verkl**t je wel je eigen houding.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:49

Doordat je te lang bent, kun je de pony inderdaad uit balans halen.
Zeker als je wat langer gaat rijden en je op een gegeven moment moe wordt.
Dan ga jij minder stabiel zitten en zo kun je je pony uit balans brengen.
Dit komt, omdat je dan wat wankel gaat zitten zeg maar.
Is eigenlijk hetzelfde, als jij bijvoorbeeld met een hele grote stapel emmers gaat lopen.
Dan kun je ook niet meer goed lopen, omdat die grote (zware) stapel je uit balans brengt.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:30

Ik denk dat het vooral komt dat wanneer je groter bent je eigen zwaartepunt relatief verder van het zwaartepunt van je paard afligt. Hierdoor is het iets moeilijker balans te houden.

vermoeidheid bij de ruiter leidt tot een verminderde coördinatie van spieren en daardoor wordt het handhaven van de houding slecther.
Een slechte coördinatie en/of balans van de ruiter verstoord altijd het paard in zijn balans.

Als je als ruiter een goede coördinatie en balans hebt en goed mee gaat in de beweging haal je je paard niet uit balans.
Ik denk wel dat er ergens een kern van waarheid in zit dat je lengte er iets mee te maken heeft, maar het heeft niet altijd evenveel invloed.