Enkele trens met en zonder hulpmiddelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Enkele trens met en zonder hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 22:01

Hi,

Ik rij zelf iets meer dan een jaar paard maar wel 5x per week onder goede begeleiding. Het paard wat ik heb gekocht is Z-niveau, 11 jaar oud,KWPN, een zeer goed leerpaard en is altijd met stang en trens gereden door de eigenaar met zeer veel kracht. Dit is dan ook echt een mannenpaard.

Vanaf de koop van het paard, circa 5 maanden geleden, zijn we bezig om hem op enkele trens te rijden maar met veel geduld komen we er. Mijn instructeur haar filosofie is, zowel voor mij als voor het paard " Eerst enkele trens , als je dat niet kan, dan geen stang en trens voor mij en het paard"

In het begin veel gelongeerd en gereden met bijzet en sinds een maand rijden met slofteugel , stukje bij stukje losser laten hangen om zo er voor te zorgen dat hij de enkele trens accepteert. Bij dit paard waren de spieren in de bovenhals zeer slecht onwikkeld en alle spieren zaten in de onderhals. We gaan de goede kant op. Nadeel vind ik we, dat hij veel op de voorhand loopt met deze hulpmiddelen.

Er zijn natuurlijk altijd ruiters die zeggen van" JA maar , bijzet en slofteugel, mij niet gezien het kan ook zonder ".Dan moet ik deze ruiters teleurstellen want een PSG ruiter heeft de tijd ervoor genomen en zij zei in het duits "Ein grobe Catostrofe"

Op dit moment gaat het rijden met een slofteugel, een beetje losjes, goed aan het einde van de les en ik merk dat ik minder controle heb als ik hem alleen op enkele trens rijdt.

Mijn vragen:

1)Ben ik op de juiste weg met deze manier van handelen?
2)Hoe kan ik de bovenhals beter ontwikkelen bij het paard?
3)Waarom heb ik minder controle over het paard met enkele trens zonder hulpmiddelen? Metname zijwaartse bewegingen.
4)Waarom zou ik meer controle hebben als ik stang en trens gebruik. Het antwoord dat het paard meer pijn heeft is mij al bekend maar ik zou graag rijtechnisch willen willen weten waarom stang en trens meer zorgt voor fine-tuning van het paard.
5)Heb ik gelijk dat met deze hulpmiddelen het paard meer op de voorhand loopt

Nou, een heel verhaal. Ik hoor van iemand die mij zou kunnen helpen.

Groetjes

Francescalex

Kafue

Re: Enkele trens met en zonder hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:17

Als dit voor jou de enige manier is hem te beheerzen ja, liever een loshangende slof dan een trekkende ruiter aan de trens of stang. Echter is de slof geen duurzame oplossing en met name veroorzaker van de onderhals ontwikkelingen. Probeer overigens een een enkele ongebrokenen trens je hebt iets meer te vertellen en het is toch een trens met een teugel.

Simpel voorwaarts neerwaarts over de rug en vooral de rug laten bollen, goed ondertredende achterhand, focus op de achterzijde actief van achter laag van voren en dan via het rijden met zit en been in de hand laten lopen.
3)Waarom heb ik minder controle over het paard met enkele trens zonder hulpmiddelen? Metname zijwaartse bewegingen.

Een stang is niet alleen scherper door de hefboom werking hij begrenst meer en het paard kan mits niet te ver verreden meer respect hebben voor de stang. Het paard luistert dus in verband met angst. Maar waarschijnlijk is het ook een kwestie van begrenzen met je zit wat je mischien niet voldoende beheertst. Heb je een vriendelijke hand en een goede zit die geleerd heeft onafhankelijk te zitten en mee te gaan met de beweging van het paard dan kun je een enkele ongebroken stang proberen of een bustrens of d-trens. Probeer het paard te begrenzen met zit en niet met hand. Hoe harder jij trekt hoe harder hij terug trekt als je niet vasthoud kan hij niet trekken.

4)Waarom zou ik meer controle hebben als ik stang en trens gebruik. Het antwoord dat het paard meer pijn heeft is mij al bekend maar ik zou graag rijtechnisch willen willen weten waarom stang en trens meer zorgt voor fine-tuning van het paard.

Hier kan ik je helaas geen antwoord op geven aangezien ik niet met stang en trens rijd wel komt de stang scherper over. Maar met een jaar rijden ookal heb je vijf keer les per week ben je waarschijnlijk bij lange na niet ervaren genoeg om op stang en trens te rijden. Ik heb het wel eens gedaan maar vond het zon gehocus spocus met twee teugels en omdat ze zo scherp is die stang moet je zo verrekte oppassen. Met pijn iets bereiken is altijd verkeerd. Maar bedenk dat de hefboomwerking van een verkeerd gebruikte slof ook erg zeer doen voor je paard. Kracht is immer massa * arm.

Nee als je ze goed gebruikt niet. De slof is in handen van de meester een goed hulpmiddel echter de meester heeft dit hulpmiddel niet nodig zei meester theodorescu eens. En zo is het maar net. Simpel voorwaarts neerwaarts over de rug werken aan takt, losgelassenheid, aanleuning, ontspanning schwung de rest komt. En de slof liever eraf. Ik heb veel paarden gezien die zogenaamd alleen met slof konden maar wonderwel ontspannen gingen met zonder poespas. Longeer hem anders eerst met eens dat hij voorwaarts neerwaarts gaat. De onderhals verraad meestal ook een slecht ontwikkelde rug en achterhand. Juist rijden van achter naar voren de rest komt vanzelf. Belagrijk is echt een goed ondertredende achterhand die waarborgt eigenlijk een goed gereden paard vandaaruit komt het paard vanzelf meer op de achterhand en absoluut niet te diep en te ver achter de loodlijn altijd waken dat de achterhand meedoet

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:27

Mijn vragen:

Er zal waarschijnlijk nog heel wat tijd in gaan zitten, zorg dat je er goede begeleiding bij hebt. Ik zou afgaan van een metalen bit (ivm met slechte ervaringen van het paard hiermee bij zn vorige ruiter) en overstappen op een leren bit.
Misschien kun je naast het rijden ook eens proberen veel aan de longe te trainen. Met een dubbele longe eraan of met iets anders. Gewoon uitproberen wat het fijnst werkt bij je paard. Misschien dat hij zonder ruiter erop minder vecht en eerder loslaat.
Omdat je paard een ruiter is gewend die alles met kracht deed, dus vecht hij met kracht terug.
Stang geeft druk achter de oren. En waarschijnlijk was het stanggebruik bij de vorige ruiter erg hard, waardoor het paard minder gevoelig is geworden voor inwerkingen van de ruiter.
Dat is het grote nadeel van dit soort hulpmiddelen. Ik rijd er helemaal niet graag mee, geeft me geen gevoel. Maar zolang de spieren in de onderhals sterker zijn als in de bovenhals zul je moeite blijven houden met correct rijden, omdat het voor het paard simpeler is zijn sterkste spieren te gebruiken.

Nou, een heel verhaal. Ik hoor van iemand die mij zou kunnen helpen.

Groetjes

Francescalex[/quote]

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 22:33

Hi Kafue,

Bedankt dat je de tijd heb willen nemen voor je uitgebreide reactie. De optie op een ongebroken trens, bustrens of D-trens zal ik zeker morgen meenemen en kijken wat de instructrice er van vindt.

Voorwaart neerwaart doet hij nu redelijk metname bij longeren. Tegenwoordig longeer ik hem eerst 10 minuten voordat we gaan rijden. Ik merk wel dat hij dan meer ontspannen is.

Wat bedoel je met begrenzen van je zit?

Hoor graag van je,

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 22:38

hi oneilltje79,

Bedankt voor je reactie. Aan jouw ook een aantal vragen.

Overstappen op een leren bit, hoe reageert een paard hierop wat altijd metaal gewend is geweest. Hoe banketstaaf het mogen klinken, heeft hij dan zoiets van, dit doet minder pijn, wat niet mijn bedoeling is overgens, en zal dan negatief reageren.

Momenteel longeren wij meer dan hij gaat meer voorwaarts neerwaart.

Hoor graag van je

gr.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:46

Ik ben nu met alle paarden overgestapt op een leren bit (17 paarden) en ze nemen het direct super aan en ontspannen nog makkelijker. Alleen bij mn eigen paard twijfel ik nog, omdat hij er wel erg veel speeksel op aanmaakt. Hij loopt er verder wel goed op. Wisselen van bit is geen probleem. Eerst reed ik met metalen bitten, terwijl een andere ruiter er met leren bitten op reed. voor mij werden ze toen ook makkelijker.
De paarden met een `moeilijke`mond reageerden er nog het beste op. Ik ben er heel tevreden over.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:46

Sommige paarden worden veel gereden met de zit eigenlijk hoort dit ook zo maar heel veel ruiters beheersen de techniek niet terwijl hij dus onmisbaar is. Het rijden met de zit is een meer of minder kantelen van het bekken zo kun je met de zit het paard iets meer bij je houden door bijvoorbeeld meer te kantelen maar ook iets meer voorwaarts te gaan door de zit te ontspannen. Zo kun je ook eenzijdig de zit aanspannen om hem meer of minder zijwaarts te laten gaan.
Nu is het in het voorbeeld je paard loopt onder je weg naar voren dan kun je of aan de teugels trekken of je zit duidelijker aanspannen bekken meer kantelen. Mogelijkheid twee is effectiever en begrijpbaar voor het paard.
Een echte aanrader in deze is het boek te paard van W.H. Mueseler die deze techniek beschrijft.
Misschien kent je instructeur de techniek ook en wie weet is het paard wel met deze manier gereden.

De ongebroken stang heb ik ook een weekje gebruikt mijn paard rende me teveel weg en dacht fluit met je zit maar ik luister echt niet meer naar je. Afijn een ongebroken trensje bracht me een hele verbetering, ik rijd nu weer op een enkel gebroken trensje.
De bustrens zorgt dat je het bit niet door de mond kunt trekken en de D-trens geeft meer zijdelingse druk aan het hoofd als je dus druk op het bit neemt voor een meer begrenzing.
Overleg gewoon met je instructeur.
En bedenk dat ook al zegt een prix st georg ruiter eine catastrophe dat behoeft nog neit te betekenen dat het echt zo is. Jouw paardje moet gewoon weer leren dat werk leuk is en dat jij vriendelijk bent. Longeren voor het rijden is prima zodat hij ontspant en jij makkelijker kunt zitten en inwerken.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 22:50

Hi Kafue,

Bedankt voor je adviezen en waardeer je reactie. Ik heb nog een lange weg te gaan maar wij geven niet op.

Geniet van je weekend,

gr. Fralex

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:09

francescalex schreef:
Mijn vragen:

1) Ja, IMO is een slof een van de meest ideale hulpmiddelen wanneer een paard een onderhals heeft. Vaak genoeg duwen ze hun onderhalsspieren eruit zodat je nog maar zeer weinig te zeggen hebt. Ik zie het als een martingaal die je zelf in handen hebt.
2) Voorwaarts-neerwaarts, steeds weer zoeken naar die ontspanning. Dit hoeft niet enkel onder het zadel, je kan het ook aan de hand doen, aan de longe,... Het paard moet zijn hele bovenlijn gebruiken en zich ronder (willen laten) maken.
3) Dat zit in je hoofd Knipoog en is te wijten aan gebrek aan ervaring. Hoe meer je leert voelen met je zit en been, hoe meer controle je hebt over een paard, daar gaat een slof niet veel aan veranderen. Op het moment dat een paard zijn hals uitduwt (zoals in 1), dan kan je even begrenzen met je slof, maar zie het nooit als een controlemiddel.
4) Je hebt niet zozeer meer controle, je hebt meer macht als je hem gebruikt om een paard onder de knoet te houden. In de dressuur zorgt de stang voor druk op de lagen in de mond van het paard en achter de oren, met de gekende hefboomwerking. Zie het zoals sporen: het zorgt voor nog meer subtiliteit in je hulpen.
5) Nee, daar heb je geen gelijk in, als een paard op de voorhand loopt dan ligt dat enkel en alleen aan de ruiter en niet aan de hulpmiddelen. Voorwaarts-neerwaarts, schakelen, overgangen rijden,... en telkens weer naar die ontspanning zorgen voor nageeflijkheid waarna je meer kan werken aan het dragen van het paarden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:54

francescalex schreef:
Hi Kafue,

Bedankt voor je adviezen en waardeer je reactie. Ik heb nog een lange weg te gaan maar wij geven niet op.

Geniet van je weekend,

gr. Fralex

Met geduld kom je een heel eind.
En je bent op de goede weg door je in de materie te verdiepen.
Heel veel sucses.
Het weekend is een beetje verregend, volgens mij regent het hier al 30 uur onafgebroken.