te hoog draf en galop tempo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

te hoog draf en galop tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:56

Ik wist niet echt een passende titel, dus ga ik het proberen uit te leggen.

Ik heb een lieve fjord van 11 jaar, ze is superbraaf en dat is ook de reden dat ik haar gekocht heb. Ze is van zichzelf fijn voorwaarts, en altijd lekker te rijden.

Alleen de laatste tijd is het een beetje mis. We zijn van stal verhuisd en in het begin wijtte ik het daaraan dat ze echt vreselijk aan het drammen was in draf (echt gewoon keihard proberen te draven) uiteindelijk ging het van kwaad tot erger en is ze er 2 keer 'vandoor gegaan' in galop, zonder stuur of rem. Gezien dit niets voor haar is -wat ik al zei, ze is altijd braaf geweest- heb ik een fysio laten komen. Hieruit is wel het eea gekomen en we zijn nu weer rustig aan het opbouwen. Inmiddels zijn we weer begonnen met rustig rijden (rechte stukken en grote voltes). Maar in draf zet ze weer een hoog tempo in, en omdat zij dus ook al 2 keer zo hard aan de haal is gegaan (echt dat ik dr onder me weg voelde glijden) ben ik dus een beetje huiverig geworden. Dus zodra ik haar harder voel gaan zet ik dr gelijk op dr remmen omdat ik haar dan eigenlijk niet echt meer daar doorheen durf te rijden.

Nu gaat een stalgenootje haar ook een aantal keer rijden omdat zij daar wel gewoon doorheen durft te prikken. Maar uiteindelijk is het mijn pony en ik heb altijd veel plezier gehad in het rijden, en dan wil ik ook graag terug! Maar hoe pak ik dit aan?

Volgende week hebben we weer ons eerste lesje (sinds de fysio) maar tot die tijd moet ik er toch ook op om haar in het werk weer te laten opbouwen.

(tandarts komt gewoon ieder jaar, en ook hij komt over 2 weken weer haar gebit nakijken)

Dus iemand tips voor:
- onzekerheid
- meer controle over haar tempo, in ieder geval in draf! (galop ga ik me pas in de les weer aan wagen)

Marchador

Re: te hoog draf en galop tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:17

Ik weet niet echt of het hetzelfde is, mijn paard heeft ook een hoog tempo. Ze loopt als het ware als een kip zonder kop rond en let niet op mijn hulpen.
Wat ik in de les leer is om haar bezig te houden.
Veel overgangen, veel tempowisselingen, veel wendingen en figuren rijden.
Doordat ze lekker bezig blijft ga ik meer ontspannen en gaat mijn paard meer ontspannen, op deze manier loopt ze goed onder me en is ze lekker rustig op een normaal tempo.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:45

Je ondzekerheid word vanzelf iets minder als je vaker rijd en het weer een keer goed komt. Daar kun je niet veel aan doen.
Alleen vind ik het wel altijd fijn als ik ergens bang voor ben er iemand bij is. Die tegen je aan kan kletsen zodat je rustig word en je hebt het gevoel dat er iemand is die je kan helpen als er iets gebeurt.
Misschien dat dat jou ook helpt?
En ja voor harder gaan zeg ik alleen maar, rustig licht rijden en je zwaar maken dus diep gaan zitten in het zadel. Maar goed ik weet niet hoe jou fjord is, maar dat helpt bij mijn paard altijd wel Lachen

Ik hoop dat jet lukt en je weer gauw je vertrouwen terug hebt.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:56

ik heb zelf ook sinds 2 maanden een fjordje
In het begin heel rustig maar toen hij naar ons toe was gekomen ging het van kwaad tot erger (10 rondjes in galop en ik kreeg hem echt niet terug)
Het was zelfs zo erg dat hij heel even te koop heeft gestaan, maar nu krijgt hij wat minder krachtvoer en het duurde blijkbaar 1.5 maand voordat hij aan zijn omgeving begon te wennen.
Ik weet niet of je fjord er al lang staat want misschien heeft ze gewoon een lange tijd nodig om te wennen. En ik weet niet of ze elke dag nog gewoon buiten komt of de hele tijd op stal want dat maakt natuurlijk ook uit.
Wat ik doe is dat als ik een dagje niet gereden hebt eerst even longeren of wandelen zodat hij al weer even buiten is en dan gaan rijden, als hij harder wil dan mijn tempo, krijgt hij een ophouding en meestal werkt dat wel..

Veel succes!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:31

Mijn paard gaat ook snel 'rennen'.
Dan zit er ook geen stuur of niks op.
Ik rijd nu veel bewuster en let ik op mijn houding, want ik kromp dan in elkaar en je brengt je spanningen over op je paard.
Probeer voorin het zadel te blijven, lang maken, benen mooi achter de singel en absoluut niet aanklemmen!
En met trekken aan de teugel maak je het alleen erger.
Probeer het dus alleen met je zit en houding op te lossen, contact houden met de mond en blijven kneden.

Vraag anders iemand van stal of diegene jullie aan de longe wil doen, zodat jij je meer kan bezig houden met het tempo dan met het sturen.

Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:12

Bedankt voor de tips!

Ze krijgt zelf geen krachtvoer, dus dat scheelt al. helaas mag een paard bij ons in de bak niet aan de longe. Maar ik ga jullie tips zeker toepassen!

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:24

Als je nou voelt dat ze onder je weg probeert te lopen stuur haar dan een volte op zo komt ze weer makkelijk terug. Je zou dan de volte een beetje kunnen verkleinen en weer groter maken.
Je mag haar best even op de rem trekken maar laat daarna ook weer los blijf niet vast houden want dan wordt het van kwaad tot erger.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:09

Ik heb dit ook met mijn pony.. Mijn stage begeleider heeft mij geleerd om zodra ze iets versneld een hele kleine ophouding te maken met mijn handen, als ze dan weer op mijn tempo loopt ontspan ik weer, zodra ze weer harder gaat weer een kleine ophouding enz. Na dit een aantal keer te hebben gedaan accepteert ze mijn tempo en blijft ze daarin lopen.. Ook is het belangrijk je paard bezig te houden dus veel voltes gebrokenlijnen enz.
Met een kleine ophouding bedoel ik je handen even iets samen knijpen en absoluut niet trekken o.i.d!!
Ook onder het tempo gaan lichtrijden wil vaak nog wel helpen..
Succes ermee!!