Ontspanning ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Ontspanning ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:46

Ik heb een eigen rijtechnisch 'probleem' waar ik steeds meer tegenaanloop sinds ik een ander paard rijd.
Ik kan mijn onderlichaam heel moeilijk ontspannen, soms lukt het wel, en soms helemaal niet.
Mijn paard moet heel erg op zit gereden worden.
Als hij te snel gaat moet ik mijn zittempo aanpassen[lees, verlangzamen] zodat hij zijn tempo ook aanpast en rustiger gaat draven.
Maar om met mijn zit te kunnen 'schakelen' moet ik me veel meer ontspannen, maar hoe erg ik mijn best ook doe, het lukt niet en dat is ontzettend frustrerend.
Soms kruip ik met mn houding in elkaar omdat ik me teveel aanspan, al kan ik daar niks aan doen,
of ik zet mezelf nóg meer vast.

Weet iemand hoe ik met name mijn onderlichaam kan ontspannen?
Met bepaalde trainingen te paard of met yoga ofzo.

Biepje

Re: Ontspanning ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:16

Hiervoor kan je het best op de grond wat oefeningen doen:

- ga op je handen en knieën zitten en maak afwisselend je rug heel bol en heel hol
- ga op je rug op de grond liggen met je knieën op elkaar naar de ene kant, je armen gestrekt naar de andere kant, regelmatig eens afwisselen

Verder heel veel oefenen vanuit stap naar draf: in stap helemaal ontspannen, aandraven en zo kan je steeds langer ontspannen blijven zitten.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:24

Biepje schreef:
Hiervoor kan je het best op de grond wat oefeningen doen:

- ga op je handen en knieën zitten en maak afwisselend je rug heel bol en heel hol
- ga op je rug op de grond liggen met je knieën op elkaar naar de ene kant, je armen gestrekt naar de andere kant, regelmatig eens afwisselen

Verder heel veel oefenen vanuit stap naar draf: in stap helemaal ontspannen, aandraven en zo kan je steeds langer ontspannen blijven zitten.

Maar dan moet ik wel kunnen ontspannen.
Ik doe al heel veel oefeningen met hem, met schakelen, overgangen, schijnovergangen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:44

Daarom moet je eerst die grondoefeningen doen, je rug wordt er sterker van en je wordt meer bewust van de spieren die je moet ontspannen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:41

hier lees ik even in mee, ik heb ongeveer hetzelfde probleem.

ik kán me wel ontspannen als ik HEEL goed m'n best doe, maar dan krijg je een soort van aardappelzak effect... het andere alternatief is half ontspannen en dan met een crappy houding, schouders ingezakt enzo, maar onderrug niet los, of rechtop zitten, maar dan verkramp ik snel m'n rug...
wat dan ook niet helpt, is dat zodra ik lekker zit in draf, m'n paard denkt "hey, ontspanning"en dan vrolijk gaat stappen Clown

wat ik nu probeer de doen, is bv op de fiets of gewoon achter de pc, al ggoed te zitten, rug recht, en onderrug los, bekken iets gekantelt... en met rijden gewoon om de keer ff proberen door te zitten als madam een beetje lekker loopt. (met haar knieactie hoef ik niet te proberen door te zitten als ze niet ontspannen is... dan stuiter ik door d'r rug heen :X )

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:06

Even een stipje...lees dat ik gelukkig niet de enige ben met dit probleem

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:52

BodyBalance!

In het topic [MW] bijpassende sport voor paardrijden? staat er veel over vermeld en ook links naar websites.
Helaas heb ik op het moment het geld niet om te beginnen, maar zodra ik het heb ga ik beginnen.
Ook heb ik buiten bokt om goede ervaringen gehoord met deze sport.
Al las ik dat er ook weer een nog nieuwere Les Mills-programma is, namelijk BodyDance.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:42

Heb je niemand die je eventueel kan helpen door je paard aan de longe te nemen? Zodat je je alleen kan bezig houden met 'zitten'? Bij voorkeur eens beginnen zonder zadel (ik neem meestal een longeersingel met een gelpad), rustig beginnen in stap met wat oefeningen. Armen strekken, en terwijl je rustig blijft zitten je bovenlichaam draaien, armen en schouder losmaken, en terwijl je dit alles doet blijf je proberen te voelen welk achterbeen je paard optilt.
Als alles een beetje lekker losgewerkt is, begin je in draf, je kunt hier hetzelfde doen als in stap. Het is dan wel handig als je longeur het tempo een beetje kan regelen, zodat je je daar in het begin niet mee bezig hoeft te houden. Probeer je in draf ook zo te ontspannen dat je iedere beweging in de rug van het paard voelt. geduld en oefening baart kunst.
Als je dit zonder zadel kan, kan het natuurlijk ook met zadel.