galop appuyementen.. kop omhoog en gaaaaaaaaan!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

galop appuyementen.. kop omhoog en gaaaaaaaaan!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:50

Ik heb een probleem...

Als ik met mijn paard van de hoefslag naar de A-C lijn wil appuyeren in galop, springt ze de 1e drie passen heel netjes, maar daarna gooit ze haar hoofd omhoog, en schiet ervandoor...
Vroeger deed ze dit ook wel, als ze het beu was, maar dan stopte ze en ging ze omhoog..
Dit is dus haar nieuwe truc.
Ik probeer nu kleine stukjes te appuyeren, en dan een stukje recht uit, en dan weer een klein stukje, dan doet ze het heel netjes.. maar de hele lijn appuyeren is blijkbaar te veel gevraagd..
hebben jullie tips?

(PS mijn paard heeft geen lichamelijke klachten, osteopaat komt elke 4 maanden. Knipoog )

Nikka

Re: galop appuyementen.. kop omhoog en gaaaaaaaaan!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:51

Langzaam uitbreiden en de meeste paarden vinden trouwens vanaf de middenlijn naar de hoefslag appuyeren makkelijker dus pak dat eerst eens op.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:53

Nikka schreef:
Langzaam uitbreiden en de meeste paarden vinden trouwens vanaf de middenlijn naar de hoefslag appuyeren makkelijker dus pak dat eerst eens op.

Dat is ook geen punt.. dat doet ze heel netjes.
(Ik denk zelf dat ik toch onbewust iets verkeerd doe, of te weinig om mijn binnenbeen laat buigen.. de fout zoek ik ook bij mezelf, niet bij het paard.. )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:56

Het is ook lastiger omdat ze geen punt hebben om zich naar te richten. Zo gauw ze onder je gaat wringen naar schoudervoor zetten. Als het echt gaan met die banaan is, gewoon ho is ho. Dus stilzetten en streng zijn.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:32

Nikka schreef:
Het is ook lastiger omdat ze geen punt hebben om zich naar te richten. Zo gauw ze onder je gaat wringen naar schoudervoor zetten. Als het echt gaan met die banaan is, gewoon ho is ho. Dus stilzetten en streng zijn.

Ja maar met stilzetten ben ik erg bang dat ze omhoog vliegt, en dat weet ze! Clown
Dus ik heb liever dat ze naar voor gaat dan op de rem schiet.
Ik zal eens proberen om haar meer schouder voor te laten gaan.. misschien dat haar achterhand te veel voor komt inderdaad, en dat ze dan als het ware in de knoop raakt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:55

Had je met dit paard ook niet dat ze zich eigenlijk wat te lang wilde maken? Kan me nog zoiets herinneren, dit zal wel een beetje in dezelfde lijn liggen denk ik?

Die kleine stukjes die je nu doet zijn heel goed natuurlijk, misschien zou je daar nog iets meer kunnen vragen, ik bedoel dat je ondertussen even wat snelle reactie aan je been vraagt en dat weer opvangt zodat ze continue goed onder je blijft en zich niet lang maakt. Weet niet of ik het zo goed uitleg, maar begrijp je wat ik bedoel? Blijven schakelen bedoel ik eigenlijk.

Dus dan niet zozeer gericht op het appuyement zelf, maar meer op het blijven schakelen ondertussen. Ik denk dat het probleem niet zozeer het appuyement zelf is (volgens mij is dat een eitje voor je paard?) maar misschien meer het goed aan de hulpen (en recht?) blijven?

Ik denk ook dat je zelf enorm snel moet zijn met dit paard of niet?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:05

Aangezien het appuyeren richting hoefslag geen probleem is, is het misschien toch een ruiterfout. Normaal richt jij je op een vast doel (bakrand) en andersom richt jij je op iets fictiefs. Misschien een rij balken op AC lijn leggen, zodat jij zelf (en je paard natuurlijk ook) een richtlijn hebben die te zien is?

Wat ook een handige tip kan zijn is van hand veranderen en dan travers vragen. Eerst de hele diagonaal alleen travers vragen en stukje bij beetje meer de halsbuiging mee pakken en de mate van scharen aanpassen. Zo rij je ongemerkt een hele diagonaal appuyement..

Succes

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:14

Kel2004: Dat het gedeeltelijk een ruiterfout is, is zeker. Lachen Maar het paard weet gewoon dat ze nog té vaak onder het werk uit kan komen, door wat streken te leveren.. Goede tip trouwens van de diagonaal! Dat ga ik vanavond zeker proberen!! Haha!

Wowamigo; ja, dat was inderdaad een topic van mij... dat duwerige heeft ze nog steeds in de draf, maar gelukkig gaat dat steeds beter.
In galop heeft ze geen aanleuningsproblemen.
Dat je bij dit paard snel moet zijn, is zeker waar.. als ik haar één vinger geef, pakt ze je hele hand.... en ik vind dat af en toe erg moeilijk te rijden. Bloos