Maxim gaat ervandoor!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

The_ZoWiie

Maxim gaat ervandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:49

Toen Maxim(7jarige ruin) juist op de manege aankwam was hij wel een beetje kijkerig maar toch rustig.
Hij heeft 1.5jaar op de wei gestaan voor zijn baasje hem op de manege kwam zetten.
De eerste week op de manege was alles super , hij reed goed , was braaf onder het zadel
Nu doen ik en Sofie(fiej@bokt) er halve stal mee en hij is echt niet meer te doen

Als je in de binnenbak rijdt (niet in de les) dan gooit hij zen hoofd heel de tijd in de lucht , luistert niet meer.
Aan de lounge gaat hij er gewoon vandoor , hij treekt je leterlijk de piste uit.

En in de les gaat het al helemaal niet.
Vorige week galopeerde hij met men zus derop de piste uit en toen we een balk aan de ingang hadden gelegd wou hij zelfs daarover springen !!
Hij bokt heel de les door.

Hoe langer hij op de manege staat , hoe wilder hij wordt.
Zijn baasje is er deze week zelfs afgevallen!

We laten hem wel altijd los in de buitebak zodat hij zich kan uitleven maar dat helpt niet echt.

Wat kunnen we doen?

(ik hoop dat dit hier goed staat?)

ireika

Re: Maxim gaat ervandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:56

ik vermoed dat hij ergens nogal ontevreden over is... zijn zijn tanden nog haakvrij? heeft hij geen last aan zijn rug?
maar het kan ook gewoon een overschot aan energie zijn, de meeste paarden op een manege krijgen eigelijk gewoon teveel krachtvoer (is bij ons toch zo)
een lesgever of iemand die een beetje verstand heeft van paarden kan bijvoorbeeld ook eens naar jullie kijken wanneer jullie rijden en zien wat er mis loopt, soms moet je een druk paard net heel rustig rijden, veel stapwerk enzo...
succes nog!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:59

Iemand erbij halen die veel verstand van paarden(gedrag) heeft, en die hem wat respect weet bij te brengen. Niet alleen blijven modderen, maar goede instructie zoeken! Voordat het serieus misgaat.
En inderdaad: tanden en lijf eens na laten kijken.

The_ZoWiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:54

ireika schreef:
ik vermoed dat hij ergens nogal ontevreden over is... zijn zijn tanden nog haakvrij? heeft hij geen last aan zijn rug?
maar het kan ook gewoon een overschot aan energie zijn, de meeste paarden op een manege krijgen eigelijk gewoon teveel krachtvoer (is bij ons toch zo)
een lesgever of iemand die een beetje verstand heeft van paarden kan bijvoorbeeld ook eens naar jullie kijken wanneer jullie rijden en zien wat er mis loopt, soms moet je een druk paard net heel rustig rijden, veel stapwerk enzo...
succes nog!

Stapwerk zou wel goed gaan , alleen heeft maxim niet veen zin om te stappen.
Hij komt de piste in , je wil een rondje stappen en meneer begint ongeduldig een trippelstapje te doen.(zo met zen voorste beentjes snel op en neer en zen achterbeentjes stappen )
Hij wil dan beginnen draven en is niet in de hand te houden.
En als je begint te draven schiet meneer gewoonweg in galop!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:06

Als hij van de wei komt ,
Kan het dan niet gewoon overvloed aan energie zijn ?
Want zo van altijd vrij kunnen lopen naar een stal ,
Das ineens een groot verschil he !

The_ZoWiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:09

_Lunaa schreef:
Als hij van de wei komt ,
Kan het dan niet gewoon overvloed aan energie zijn ?
Want zo van altijd vrij kunnen lopen naar een stal ,
Das ineens een groot verschil he !

Ja dat dachten wij ook , dus hadden me hem 3 uur in de buitenbak gezet zodat hij zich kon uitleven (en dat deed hij ook ) en toen we hem nadien nog even wouen longeren om te zien of hij al wat gekalmeerd was wou hij er weer vandoor gaan en trok hij ons weer door de piste.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:14

ik zou inderdaad hem eens medisch na laten kijken,
als dat niks is kan he tinderdaad wel aan teveel energie door bijv. voer komen ofzo.

The_ZoWiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:22

sasjaaa schreef:
ik zou inderdaad hem eens medisch na laten kijken,
als dat niks is kan he tinderdaad wel aan teveel energie door bijv. voer komen ofzo.

Ja dat kunnen we doen en hem minder krachtvoer geven

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:55

Van te voren misschien eventjes longeren zodat die engergie al kwijt is en daarna verder kijken Lachen
Misschien is er dan iets fysieks aan de hand, maar ik denk eerder een teveel aan energie Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:56

Het kan inderdaad teveel aan energie zijn, maar hem medisch na laten kijken lijkt me ook geen slecht idee.
Wij hadden een paard op de manege die sinds de tijd die ze op de manege was erg shagarijnig en met rijden soms ook erg iritant, dat paard bleek gewoon niet lekker in haar vel te zitten vanwege al die ruiters, sinds er nog maar 2 ruiters op haar rijden bloeit ze helemaal op.. Dit zou er dus ook mee te maken kunnen hebben..

The_ZoWiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:18

feliciaa schreef:
Het kan inderdaad teveel aan energie zijn, maar hem medisch na laten kijken lijkt me ook geen slecht idee.
Wij hadden een paard op de manege die sinds de tijd die ze op de manege was erg shagarijnig en met rijden soms ook erg iritant, dat paard bleek gewoon niet lekker in haar vel te zitten vanwege al die ruiters, sinds er nog maar 2 ruiters op haar rijden bloeit ze helemaal op.. Dit zou er dus ook mee te maken kunnen hebben..

maar wik sofie en zijn baasje zijn nde enige 3 die erop rijden.
Dus aan teveel aan ruiters kan het niet echt liggen.

The_ZoWiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:19

maximee schreef:
Van te voren misschien eventjes longeren zodat die engergie al kwijt is en daarna verder kijken Lachen
Misschien is er dan iets fysieks aan de hand, maar ik denk eerder een teveel aan energie Lachen

longeren gaat ook niet echt van een leien dakje, hij trekt je leterlijk de piste uit.
Hij is echt super sterk.