weglopen over buiten of binnenschouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

weglopen over buiten of binnenschouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:50

hi,

Kan iemand mij uitleggen wat er exact bedoelt wordt met het weglopen over de buitenschouder of binnenschouder van het paard.
Wat gebeurt er exact met het paard als dit gebeurt, wat is de oorzaak en hoe kan je dit voorkomen.

Heb verschillende verklaringen gehoord en het is mij nog niet duidelijk.

Hoop dat iemand mij dit goed kan uit leggen

groetjes en bedankt,

francescalex

Esther28

Re: weglopen over buiten of binnenschouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:57

Dat hij in de volte naar binnen of juist naar buiten valt/draait zeg maar. Sorry weet het niet duidelijker uit te leggen....

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:58

hi ester28,

Bedankt hopelijk geluk dat iemand meer uitgebreid reageert.

gr. fralex

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:05

weglopen over de buitenschouder

Het is de bedoeling dat je je paardje op 2 teugels (dus 2 teugels gelijke druk) en tussen 2 benen kan rijden, daarnaast ben je eigenlijk altijd bezig met je paardje rechtrichten. Als we dat in gedachte nemen dan gaan we op een volte rijden. Als we stelling en buiging willen van het paard dan vragen wij dit door middel van ons binnenbeen en geven we met onze binnenteugel richting aan. Als je alles goed doet (dus begrenst) dan zal je paardje in een goede lengtebuiging de volte doorlopen. Vraag jij teveel met je binnenhand of begrens jij niet goed de buitenkant dan kan het zomaar zijn dat je paardje wel zijn hoofd naar binnen doet, maar dat hij daarbij naar buiten 'valt'. Je paardje volgt dus niet de juiste lijn met de juiste lengtebuiging, maar je paardje wijkt af van die lijn en valt naar buiten toe.
Meestal komt dit doordat de ruiter teveel aan de binnenteugel zit, zonder dat men de buitenkant begrenst. Als je niet begrenst, dan 'trek' je als ware het hoofd van je pony naar binnen, maar valt hij naar buiten toe en hoe harder jij aan je buitenteugel trekt des te meer je paardje de andere kant op zal 'vallen'. Dit noemen ze over de buitenschouder wegvallen.

Ook bij Schouderbinnenwaarts zie je dit vaak gebeuren en bij wijken! Mensen vragen stelling en buiging, maar ze focussen zich veelsteveel op de binnenteugel en 'trekken' daarmee het hoofd van het paardje naar binnen maar vergeten de buitenschouder te begrensen. Bij wijken resulteerd dit erop dat het paard vaak zijn achterbenen niet kruist en heel erg met zijn hoofd naar binnen is gesteld. Bij schouderbinnewaarts resulteerd dit erin dat het hoofd van het paard flink naar binnen is gesteld, zonder dat de buitenschouder is begrenst, en de schouderbinnenwaarts eigenlijk helemaal niet getoond wordt... Schouderbinnenwaarts is namelijk niet extra veel stelling.

Heb je eens de mogelijkheid gehad om op een hoog opgeleid paard te rijden? Daar voel je eigenlijk gelijk je fouten al... heel frustrerend, maar zeer leerzaam. Bij ons op stal staat er zelfs een paard die je echt op 2 teugels en 2 benen moet rijden, omdat je anders gewoon de hoefslag niet afkomt, heel leerzaam Haha!. Bij dat paard is het bijvoorbeeld zo dat als je af wilt wenden en je aan je binnenteugel trekt (zonder de buitenkant erbij te houden) het paard letterlijk zijn hoofd en hals naar binnen houd en lekker rechtdoor loopt... het paard loopt dus over de buitenschouder weg. De buitenschouder is niet begrenst. Zodra je je buitenteugel/buitenbeen erbij houd en begrenst, dan is loopt het paard netjes de wending door zonder over de buitenschouder weg te vallen.

Kortom: Het is de bedoeling je paardje zo recht mogelijk en zoveel mogelijk tussen 2 teugels en 2 benen te rijden. Als je een volte inrijd altijd je buitenteugel/buitenbeen erbij. Doe je dit niet dan valt je pony meestal over de buitenschouder weg (als je een volte naar links aan het maken bent, dan moet je dus je rechterteugel en rechterbeen er goed bijhouden anders valt je pony naar rechts weg) Wat je niet moet doen als je pony wegvalt over je buitenschouder is nog meer aan de binnenteugel trekken, want dan wordt het alleen maar erger. Het is de bedoeling je buitenteugel en buitenbeen erbij te houden en het is de kunst je binnenhand te kunnen (en durven Tong uitsteken) los te laten Lachen.

Hopelijk snap je het een beetje Lachen

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:13

Beste Zap,

Heb net iets te drinken ingeschonken en onder het genot van een drankje ga ik je reactie lezen,

tot zo

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:21

Beste Zap,

Top, een betere uitleg kan ik me niet wensen, Het dubbeltje is gevallen. Dus kort samengevat: goed begrenzen met de buitenteugel is heel belangrijk.

Ik rij iets meer dan een jaar maar wel elke dag. Het paard is een Z-paard, zeer goed leerpaard. De situatie die jij beschrijft die kom ik tegen. De manege paarden zijn voor mij geen probleem maar dit paard soms krijg ik hem niet recht. Moet je wel zeggen dat ik met verschillende zadel bezig ben. Nu heb ik een Wow met luchtzadels, via Arie Boer. En net een PResttige KK gekocht.

Wat mij ook vandaag opviel omdat ik al mijn informatie via bokt opvraag, is dat begrenzen bij galop eveneens zeer belangrijk is. Eerst had ik problemen daarmee en sinds vandaag ging dat een stuk beter.

Gr. Fralex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:26

Beste Zap,

Nog 1 vraagje, wat ik in het begin erg had is dat ik op een volte niet met zijn voor en achterbenen in hetzelfde spoor volgde en net alsof het wijken voor het been was. Ik neem aan dat de oorzaak hiervan eveneens ligt in de begrenzing van de buitenhand.

Je hoort ook veel dat je je binnenbeen moet strekken bij een volte of wending. Ben jij hier een voorstander van?

Ik vindt het altijd moeilijk. Ik krijg het paard beter in balans in een volte of wending, wanneer ik meer gewicht zit op mijn buitenzitbeenknobbel.

Hoor graag van je

gr.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:26

francescalex schreef:
Dus kort samengevat: goed begrenzen met de buitenteugel is heel belangrijk.

En vergeet je buitenbeen niet. Een paard wat wegvalt over de buitenschouder hangt namelijk vaak ook wat tegen je buitenbeen in. Dus de combinatie buitenteugel/buitenbeen is heel belangrijk. En heel belangrijk is ook nog: niet teveel met je binnenteugel sturen Haha! . Nu snap je misschien ook dat mensen vaak zeggen dat je een volte op je buitenteugel en buitenbeen moet kunnen sturen, dit heeft alles met het niet sturen aan de binnenteugel en het begrenzen van de buitenkant te maken!

Leuk hè zo'n Z-paard Tong uitsteken.. je leert er enorm veel van Ja.

Veel succes verder met het paard!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:32

francescalex schreef:
Beste Zap,

Nog 1 vraagje, wat ik in het begin erg had is dat ik op een volte niet met zijn voor en achterbenen in hetzelfde spoor volgde en net alsof het wijken voor het been was. Ik neem aan dat de oorzaak hiervan eveneens ligt in de begrenzing van de buitenhand..

Juist..dat idee van wijken is inderdaad het wegvallen over de buitenschouder. Je paard loopt niet recht onder je en loopt dan ook niet met zijn achter en voorbenen in hetzelfde spoor. Door je buitenteugel en buitenbeen erbij te houden maak je paard rechter en zal het paard niet meer voor jouw gevoel wijken en daarbij ook zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen zetten. Ben je wat verder in de africhting dan kan je daar natuurlijk weer mee gaan spelen en bewust zijn achterhand wat meer naar binnenplaatsen, of hem bewust wat uit te laten zwaaien.

francescalex schreef:
Je hoort ook veel dat je je binnenbeen moet strekken bij een volte of wending. Ben jij hier een voorstander van?

Ik vindt het altijd moeilijk. Ik krijg het paard beter in balans in een volte of wending, wanneer ik meer gewicht zit op mijn buitenzitbeenknobbel.

Hoor graag van je

gr.

Je binnenbeen moet strekken? Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je hier mee bedoelt. Bedoel je hiermee dat je je binnenbeen aan je paard moet houden? Ja, dan ben ik voorstander omdat je daarmee je paard lengtebuiging geeft. Lengtebuiging gebeurd namelijk in het hele lichaam en niet alleen in het hoofd/hals gedeelte.

Uiteindelijk is het de bedoeling om natuurlijk zo recht mogelijk boven je paard te komen te zitten. Wellicht compenseer je door het naar buiten zitten het over de buitenschouder wegvallen?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:38

Hi Zap,

Met strekken bedoel ik dat je je binnenbeen lang moet maken.

Ik denk dat zoals je al zegt, een kwestie is van recht mogelijk boven je paard zitten.

Las ook laatst dat je je binnenhand hoger moet houden dan je buitenhand in een volte of wending. Heb het geprobeert maar bij mijn paard werkte dat niet.

Tomorrow another day en ga veel nieuw informatie proberen om er weer het beste van te maken.

Nogmaals, ik ben je hartelijk dankbaar voor deze informatie.

Gr. Fralex

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:40

Nog een laatste reactie Bloos

Binnenhand niet hoger houden, tenminste niet als niet noodzakelijk is (een hele enkele keer bij een zeer vasthoudend paard kan dit helpen). Liever je hand van je af en naar binnen toe. Als jij je hand hoger zet dan laat je je paard inknikken, en dat is niet wat je wilt...je wilt buiging!

Veel succes morgen Haha! Tong uitsteken