door been heen rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

door been heen rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:57

hoi...
ik heb een best vervelend probleem met mijn paard: in alle gangen met name in draf en galop ramt ze gewoon keihard door mijn been heen. Het frustrerende is is dat toen we mijn paard als 1.5 jarige gingen kopen dat ik al bang was dat ze te sterk voor me is, ik was toen namelijk 11 weet je Haha! en nu is het dus zo dat mijn moeder er op kan rijden zonder dat ze er door heen ramt en ik dus niet Boos! mijn instructrice zegt dat ik er de kracht nog niet voor heb maar ja wat kan ik daar mee Clown ik heb ook al botte spoortjes en de zweep en ze negeert gewoon alles. ik hoop dat jullie me kunnen helpen Haha!

FBN

Re: door been heen rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:28

weet niemand iets ??? zit er echt heel erg mee Boos!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:56

Is het het paard uit je profiel? Je geeft wel aan dat ze heel sensibel is. Maar als jij erop zit reageert ze nergens op dus?

In principe moet het voor jou ook wel mogelijk zijn om een paard op je been te laten reageren, zoveel kracht moet daar nou ook niet voor nodig zijn! Reageert ze bij je moeder wel vlug op haar been? Als het paard gewoon netjes af is gericht dan moet het voor jou toch ook geen probleem zijn.

Ik zit even te bedenken wat het probleem precies zou kunnen zijn, want vanachter de pc is het altijd wel moeilijk beoordelen!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:16

Kracht is meestal van weinig belang (je eigen uithoudingsvermogen wél). Consequent aanpakken en vooral belonen heeft vaak veel meer zin. Misschien is je moeder net iets consequenter in haar rijden?

Verder begrijp ik wat WoWAmigo bedoelt, "door je been heen rammen" is niet heel duidelijk.
Dat ze niet reageert op je been klikt logischer, of bijvoorbeeld dat ze niet opzij gaat voor je been.
Als je contstant been geeft of als je been aan d'r buik "geplakt" zit reageerd ze er niet meer op, omdat been geen toegevoegde waarde heeft (afgestompt). Dan moet je zorgen dat je nooit onnaodig je been er aan hebt.
Maar het kan ook zijn dat ze nog veel moeite heeft met d'r balans bijvoorbeeld of als ze rennerig is met spanning.

Vanachter de pc is het dus inderdaad moeilijk te zeggen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 15:16

nou ik bedoel met door het been heen rammen is dat ze er gewoon net zolang tegen aan gaat leunen totdat ze naar binnen kan ze valt dus eigenlijk naar binnen en ze negeert al je hulpen op de volte dan gewoon ze neemt dus eigenlijk een loopje je met me. Ik ben trouwens wel heel consewuent naar mijn paarden

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:23

Uit je profiel maak ik op dat je nu 12 bent. Als je paard 1,5 was toen jij 11 was zou hij nu 2,5 moeten zijn....klopt dat?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 08:56

nee ze wordt bijna 4 in april ik ben niet gek hoor wie gaat er nu op een 1.5 jarig paard zitten ??????? nee bij ons op stal rijden we ze met 3 jaar in in gewoon zoals het hoort.
denk trouwens dat je leesfout gemaakt hebt want ik was 10 toen ik haar gekregen heb

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 09:01

hoe kom je er trouwens bij dat ze nu 2.5 is??? ze is namelijk op 1-4 2004 geboren -> kijk maar op mijn profiel
Laatst bijgewerkt door FBN op 19-01-08 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:03

Een paard rij je niet met kracht, dus weet niet wat voor instrutrice jij hebt.
Een paard rij je met gevoel.
Ik denk dat het probleem bij jullie respect is , jij hebt geen respect voor je paard en hij al helemaal niet voor jou,.
Neem eens een lesje in freestyle of doe een een cursus, je zal zien dat je een heel andere kijk gaat krijgen en gaat snappen waarom je paard door je heen loopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:07

ninz schreef:
hoe kom je er trouwens bij dat ze nu 2.5 is??? ze is namelijk op 1-4 2004 geboren -> kijk maar op mijn profiel

Ik zie trouwens in je profiel ook dat je paarden tot het Z hebt getraint, hoe oud was je toe je ging rijden en waarom weet je dan niet waarom je paard door je heen loopt en dan zou je zeker moeten weten dat je een paard niet met kracht rij maar met zo min mogelijk hulpen. dus heel verfijnt!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:38

Hmm... Ik zou haast denken dat je als Z2-ruiter wel weet dat een jong paard nog wat moeite heeft om balans te houden en op vier eigen benen rechtdoor te lopen en de bochten door te gaan....? Het dier moet nog vier worden en heeft nog heel wat kracht en spieren op te bouwen. Volgens mij is een volte (in draf of galop) gewoon nog wat moeilijk voor d'r en kennelijk kan je moeder haar beter begeleiden dan jij. Maar goed begeleiden heeft in mijn ogen niets met kracht te maken.

Oh ja ennuh... als je zelf in je beginpost schrijft dat je 11 was toen je je paard kreeg, vind ik het niet aardig dat je later een andere Bokker er van beschuldigt een leesfout te maken.

ninz schreef:
Het frustrerende is is dat toen we mijn paard als 1.5 jarige gingen kopen dat ik al bang was dat ze te sterk voor me is, ik was toen namelijk 11 weet je

ninz schreef:
denk trouwens dat je leesfout gemaakt hebt want ik was 10 toen ik haar gekregen heb

Je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat je zelf een schrijffoutje hebt gemaakt. Clown

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:43

Dank u.... Cool

Als je inderdaad paarden hebt opgeleid tot Z2 niveau (wat ik na je verhaal wat onwaarschijnlijk vind, sorry) dan zou je dit wel op kunnen lossen. Verder is je probleem moeilijk te beoordelen zonder je te hebben zien rijden. Iedere 3-4 jarige loopt in het begin door je binnenbeen heen, gewoon omdat ze dat nog niet kennen. Het enige advies dat ik je kan geven is, zoek een goede instructrice die je kan helpen dit paard netjes (niet met kracht!) op te leiden dan komt het vast helemaal goed.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 09:55

joy76 schreef:
Hmm... Ik zou haast denken dat je als Z2-ruiter wel weet dat een jong paard nog wat moeite heeft om balans te houden en op vier eigen benen rechtdoor te lopen en de bochten door te gaan....? Het dier moet nog vier worden en heeft nog heel wat kracht en spieren op te bouwen. Volgens mij is een volte (in draf of galop) gewoon nog wat moeilijk voor d'r en kennelijk kan je moeder haar beter begeleiden dan jij. Maar goed begeleiden heeft in mijn ogen niets met kracht te maken.

Oh ja ennuh... als je zelf in je beginpost schrijft dat je 11 was toen je je paard kreeg, vind ik het niet aardig dat je later een andere Bokker er van beschuldigt een leesfout te maken.

[naam] schreef:
Het frustrerende is is dat toen we mijn paard als 1.5 jarige gingen kopen dat ik al bang was dat ze te sterk voor me is, ik was toen namelijk 11 weet je

[naam] schreef:

Je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat je zelf een schrijffoutje hebt gemaakt. Clown

ja sorry Bloos

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 15:48

midgie schreef:
[naam] schreef:

Ik zie trouwens in je profiel ook dat je paarden tot het Z hebt getraint, hoe oud was je toe je ging rijden en waarom weet je dan niet waarom je paard door je heen loopt en dan zou je zeker moeten weten dat je een paard niet met kracht rij maar met zo min mogelijk hulpen. dus heel verfijnt!!

toen ik 5 was ben ik begonnen en ik ben nu 13 8 jaar dus. ik weet dat je heel verfijnt moet rijden dat lukt me op de meeste paarden ook wel behalve op mijn eigen paard Clown

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:46

midgie schreef:
Een paard rij je niet met kracht, dus weet niet wat voor instrutrice jij hebt.
Een paard rij je met gevoel.
Ik denk dat het probleem bij jullie respect is , jij hebt geen respect voor je paard en hij al helemaal niet voor jou,.
Neem eens een lesje in freestyle of doe een een cursus, je zal zien dat je een heel andere kijk gaat krijgen en gaat snappen waarom je paard door je heen loopt.

ik heb zeker respect voor mijn paard het is zelfs zo dat ik af en toe naar een vrouw ga die allerlei monty roberts cursussen heeft gevolgd juist om meer respect te kweken wederzijds Clown

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:47

Lise81 schreef:
Kracht is meestal van weinig belang (je eigen uithoudingsvermogen wél). Consequent aanpakken en vooral belonen heeft vaak veel meer zin. Misschien is je moeder net iets consequenter in haar rijden?

Verder begrijp ik wat WoWAmigo bedoelt, "door je been heen rammen" is niet heel duidelijk.
Dat ze niet reageert op je been klikt logischer, of bijvoorbeeld dat ze niet opzij gaat voor je been.
Als je contstant been geeft of als je been aan d'r buik "geplakt" zit reageerd ze er niet meer op, omdat been geen toegevoegde waarde heeft (afgestompt). Dan moet je zorgen dat je nooit onnaodig je been er aan hebt.
Maar het kan ook zijn dat ze nog veel moeite heeft met d'r balans bijvoorbeeld of als ze rennerig is met spanning.

ik ben er inderdaad actergekomen dat we nog wat aan de balans moeten werken dus ik ben actief bezig Haha!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:50

Lise81 schreef:

het is wel zo dat ik minder sterk ben in mijn rechter omdat ik last van reuma heb en dan met name op de rechterhand in galop in draf gaat het nu al een heel stuk beter maar in de rechtergalop gaat het al iets beter Knipoog

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:07

Het probleem kun je verhelpen door goed te gaan zitten.. zwaarder zitten zodat die terug komt onder je..Dan kan die niet rennen door je been heen!
Suc6!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 16:17

kimthalita schreef:
Het probleem kun je verhelpen door goed te gaan zitten.. zwaarder zitten zodat die terug komt onder je..Dan kan die niet rennen door je been heen!
Suc6!

zal het vanavond eens uitproberen Haha!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:24

het ging gisteravond echt super en heb een nieuwe instructrice !!!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:02

Dat is mooi!
Alleen wil ik wel zeggen dat ik: '' Je hebt niet zoveel kracht als je moeder '' een hele stomme uitspraak vind.
Moet je je paard dan door elke bocht trappen? Nee. Succes met je nieuwe instructrice! Haha!

laikaatju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:23

ik had zo'n leasepony, wat ik deed was eerst aan de longe laten uitrennen en dan als ik opstapte gewoon laten galloperen totdat ze moe werd en vanzelf ging luisteren

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 13:49

ja oke het is een beetje gek gezed, ik snap het wel maar eerlijk gezegd valt het mij op dat er ontzettend veel jonge paardden zijn die op je been hangen eigenlijk Vingers aflikken
maar het gaat nu met mijn nieuwe instructrice echt super we hebben zelfs onze eerste winstpuntjes al te pakken en het gaat gewoon heel goed nu ze staat nu toruwens ook bij ons thuis ( ze stond bij een kennis van ons) en dat bevalt ook veel beter en ik merk gewoon dat ze ook beter in haar vel zit Haha!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:48

Sorry dat ik het zeg, maar als Z ruiter moet je zulke dingen toch weten. Ik geloof dr helemaal niks van dat je paarden tot het Z heb opgeleid, als je dit nog niet weet.

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:01

Grondwerk kan ook helpen bij dit probleem.
Je leert je paard dan wijken voor druk bijvoorbeeld, en zo leert je paard al op de grond wat de bedoeling is.
Fijn dat het beter gaat in ieder geval!