altijd net dat ene stapje, en plots tegenstribbelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

altijd net dat ene stapje, en plots tegenstribbelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:52

Nu weet ik niet of ik een tijdje geleden hier iets over geplaatst heb, maar ik ga het nog maar eens doen.

Mijn haflinger (die op 1 mei 5 word) Loopt nu een jaar en 2 maand onder zadel, is al goed ontwikkeld qua spieren in achterhand door ook voor de koets te staan ect. Het dresuur gaat ook goed, maar er treedt eigelijk een probleempje op die ik eerst wijdde aan het nog niet voldoende getraind zijn van achterbenen/balans en mentaal kundigheid. Maar omdat het blijft aanhouden (iets verminderd)

Bij het stoppen zowel op zit (en als dat niet goed gaat ) bij het extra "opvangen" met de teugels moet en zal hij toch nog altijd nét dat stapje vooruit doen.
Dit ook weer niet altijd, soms doet ik perfect hetzelfde en kan hij toch anders reageren .Zo ook tijdens het rijden, we rijden altijd erg laag en ontspannend in, als ik dan mijn teugels opneem is er geen probleem, hij komt netjes aan de teugel zo ook in draf maar dan zonder een of andere reden en steeds tijdens andere oefeningen gaat hij tegenstribbelen, naar mijn mening doet hij dan dit: druk zijn bit (dubbelgebroken augertane bitje die goed past) tegen zijn gehemelte? en gaat opeens met zijn hoofd en nek naar voor (niet naar de grond) en laat niet los tot een paar seconde later (ik drijf hem dan extra voorwaarts en vraag mijn teugels terug) en dan is het weer weg, weer mooi nageefelijk.....

Deze symtome geeft hij zowel bij het "net één stapje verder "bij het stoppen als bij het bovenstaande.

Hij heeft geen lichamelijke klachten, het zadel is juist opgevuld, en het bit past (mocht dat niet zo zijn door een of andere reden zou hij volgens mij ook altijd last hebben, en dat is absoluut niet het geval).

Het is ook moeilijk om te zeggen "met deze oefening heeft hij moeite" want hij doet het op verschillende momenten, en soms ene les iets vaker dan de andere (hooguit 4x per les : dik uurtje)
we zitten in de B dus hij hoeft geen moeilijke oefeningen te doen.

waaraan zou dit kunnen liggen?

EDIT: waar ik nog aan dacht; Woest vraagt regelmatig tijdens de les om zijn hoofd "vrijheid" te krijgen, en dan gaat hij graag met zijn neus over de grond lopen om te ontspannen, dit sta ik hem altijd toe als ik thuis train, maar tijdens de lessen in de manege mag ik dat niet, (van alle 3 lesgevers niet!) Zij vinden dat hij moet leren om "nagefelijk te lopen met de nodige spanning in de spieren tot jij (ik dus) hem de toelating geeft om te ontspannen) hierbij merk ik dat Woest (lichte stress) opbouwt omdat hij namelijk een lange rug heeft en hij moet leren zijn achterhand te gebruiken, wat volgens mij vermoeiend is) Dus ik gun hem altijd een lengte de volledige lange teugels zodat hij gaan "stofzuigen" en daarna hervatten we het werk, maar ik merk ook dat hij soms tijdens een proefje ofzo dit "vraagt" en ik hem dat dan natuurlijk niet kan geven, en dan gaat hij vervelend doen.

__PSM__

Re: altijd net dat ene stapje, en plots tegenstribbelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:04

Als je zelf vind dat je hem die vrijheid wel moet gunnen, dan zou ik eens opzoek gaan naar een nieuwe instructeur, want duidelijk is dan dat je het niet eens kan zijn met je instructeurs..

Zou het niet kunnen zijn dat je paardje last heeft van zijn tanden...

Als je er van overtuigd ben dat je instructeurs goed zijn, dan zou ik toch proberen thuis net zo te rijden als in de les, want dan leert hij het vanzelf wel misschien..

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 07:07

Woest heeft een tandarts controle gehad. + Dierenarts + zadelmaker is over de vloer geweest, dus waarschijnlijk moet het in zijn koppie of mijn rijstijl zitten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 07:09

Misschien is bitloos een idee?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:10

Lijkt me niet dat dat een oplossing is, als hij alles gewoon accepteerd, lbehalve dat laatste stukje, is het dus inderdaad zijn koppie of jouw rijstijl.. Kijk eens hoe het gaat als je hem een tijdje niet zijn zin geeft, daarna kun je altijd weer terug gaan.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:33

__PSM__ schreef:
Lijkt me niet dat dat een oplossing is, als hij alles gewoon accepteerd, lbehalve dat laatste stukje, is het dus inderdaad zijn koppie of jouw rijstijl.. Kijk eens hoe het gaat als je hem een tijdje niet zijn zin geeft, daarna kun je altijd weer terug gaan.

tsja,, kan der niks aan toevoegen..

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 13:00

ok merci, en bitloos gaan, zo erg is het niet hoor.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:20

Ik denk dat dit eerder het probleem is van niet nageeflijk zijn. Van het moment dat ik op Worette kruip, loopt ze mooi aan de teugel. Maar nageeflijk, nee dat niet. Daar doe ik vaak 3 kwartier over. Als ze niet nageeflijk is, komt ze bij elke overgang ook net even met dat hoofdje omhoog en wil ze ook wel eens een stapje zetten zoals Woest. Is ze wel nageeflijk dan doet ze dit niet meer en staat ze ook meteen stil als ik mijn hulpen geef.

Wat doe ik nu om ze nageeflijk te krijgen. Eerst en vooral zorgen dat ze voorwaarts is en heel belangrijk dat ik reactie krijg op mijn been. Dit is echt heel belangrijk. Ze moet het been accepteren en doet ze dat niet, dan blijf ik haar net zolang 'plagen' met mijn been tot ze reageert. Met plagen bedoel ik reactie willen. Been geven=reactie krijgen, krijg ik die niet dan laat ik mijn hulp sterker doorkomen. Wanneer ze goed op het been reageert, is er vaak wat werk aan de rem. Dan wil ze, omdat ze nogal heet kan worden, wat door mijn hulpen uitlopen. Dus probeer ik de rem er wat op te krijgen door veel overgangen te rijden en goed te ondersteunen met mijn zit. In het begin doe ik er soms 15 meter over om ze halt te laten houden. Ik probeer mijn overgangen op mijn buitenteugel te rijden. Hier heeft ze moeite mee omdat ik altijd te veel met mijn binnenhand heb ingewerkt, vandaar dat het ook wat langer duurt. Eens ze dan wel fijn nageeflijk is, moet ik lichtjes in mijn handen knijpen en staat ze stil. Blijf in je overgang naar het halthouden goed ondersteunen met je benen. Dit moet je doen om te zorgen dat de achterhand actief blijft. Als het paard niet actief blijft en de achterhand er maar wat achteraan loopt, krijg je juist problemen vanvoor omdat je het dan vanvoor 'mooi' wilt houden en misschien enkel de overgang rijden op zit en handhulp. Je moet als het ware been geven in je overgang, ook bij het halthouden.

Niet elk paard is even sterk. Worette voel ik telkens sterker en sterker worden. Ze begint vanachter te dragen en dat vergemakkelijkt alles wel. Dus het is bij Woest nu ook een kwestie van trainen. Hij zal vanachter nog niet sterk genoeg zijn en daarom zal hij er zich vanvoor wat willen uitdrukken. Maar onthoud vooral: zorg dat je reactie krijgt op je been en je zal al meteen een heel ander paard onder je krijgen. En ik moet zeggen bij mij heeft het lang geduurd voor ik echt doorhad wanneer ik nu een juiste reactie kreeg of wanneer ze eigenlijk tegen mijn been inkwam door sneller te gaan lopen. Paardrijden is echt moeilijk Haha!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:39

Wat Pasi hierboven ook zegt; de eerst voorwaarde is dat je paard goed aan het been is.
Als je dit voor elkaar hebt, dan is het vervolg om consequent te blijven. Dus; bij tegenstribbelen toch eisen dat ie stil staat, als het een paar keer wat minder mooi gaat, geeft dat (nu nog) niet. Gehoorzaamheid komt eerst, daarna de afwerking ervan.
Dus, luistert ie niet goed genoeg? Rij dan weer voorwaarts weg en maak de overgang opnieuw, net zolang tot ie netjes luistert. Als dit gebeurt, mag ie ervoor beloond worden (bij voorkeur met stem, door te stoppen met het gevraagde of door een kleine kriebel bij de schoft, liever niet door te kloppen op de hals, aangezien je dan je aanleuning weggeeft)!

Als je paardje behoefte heeft om zijn hals te strekken, dan kun je hiervan ook fijn gebruik maken, door hem dit als beloning toe te staan! (Bijvoorbeeld na netjes halt te hebben gehouden, actief wegdraven en lekker uit laten schuiven) Wel belangrijk is dat JIJ bepaalt wanneer hij de hals mag strekken en niet het dier zelf.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:26

merci