fysiotherapie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

fysiotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:11

er wordt in de topics regelmatig voorgesteld om een paard door een fysiotherapeut te laten nakijken. Maar wat is fysiotherapie eigenlijk? Wat doet zo'n therapeut met je paard? Wat is het verschil met osteopathie?

Stendo

Re: fysiotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:30

Goeie vraag ik ga het volgen want ik weet het ook niet

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:33

Bij mij is van de week een fysio geweest. Mijn pony zat zo ontzettend vast op de linkerkant, dat uitte zich door het bit vast te pakken links, drammen in draf, en uiteindelijk in crossgalop door de bak.

Hij heeft overal 'gevoeld' en kijkt dan hoe de spierspanning is, en of alles netjes op zn plek zit.
Bij haar bleken 3 ribben uit te steken aan de linkerkant, waardoor er minder ruimte tussen de ribben zat en waardoor er dus ook minder beweging in zat, dus bij lengtebuiging naar links deed dat ontzettend zeer bij haar.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:38

op www.nvfd.nl kun je een hoop informatie vinden over fysiotherapie bij dieren. er staat ook een lijst op met therapeuten door heel het land. zo kun je iamnd in jouw buurt zoeken. ze zijn allemaal erkend dierenfysiotherapeut op de lijst (sta er zelf ook bij Tong uitsteken ).

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:08

Fysiotherapie bij paarden houdt zich bezig met het opsporen en behandelen van problemen aan het houding- en bewegingsapparaat van het paard. Voordat een fysiotherapeut een paard gaat behandelen moet eerst een fysiotherapeutisch onderzoek uitgevoerd worden. Aan de hand daarvan kan bepaald worden of en wat er behandeld kan worden. Een aantal behandelmogelijkheden zijn: bewegingstherapie, massage, fysiotechnische applicaties en adviezen.

Osteopathie is een 'holistische' geneeswijze. Dit wil zeggen dat het paard als geheel wordt bekeken en behandeld. Osteopathie kijkt waar in het lichaam gewrichtsblokkades en bewegingsbeperkingen zitten. Door mobilisatie- en manipulatietechnieken worden blokkades verwijderd en beperkingen hersteld. Bij osteopathie wordt ook gekeken naar de organen en het hoofd.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:39

ik heb ook een osteopaat bij mijn paard gehad en mijn paard vond alles best, ik heb namelijk een poosje met een te klein zadel gereden(heb inmiddels een nieuw zadel) maar dat kon ze nog voelen ze zei tegen mij dat hij nog wat zwelling had zitten op de schoft net naast de ruggegraat ze adviseerde mij om een poosje een bontje te gebruiken en dat heb ik een aantal weken gedaan, na een poosje voelde ze weer en kon ze mij vertellendat de zwelling al stukken minder was geworden en toen heeft ze hem verder behandelt ,ze is er bijna een uur mee bezig geweest, en ik mocht daarna ook 5 dagen niet rijden daarna langzaam weer opbouwen, mijn paard heeft er wel baat bij gehad en het rijden gaat ook weer stukken beter.