Voor het zadel vallen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liezzel

Voor het zadel vallen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 12:26

17 november alweer
Had ik voor het eerst een springwedstrijd de eerste ronde ging slecht met 12 strafpunten
en bij de tweede foutloos maar bij de tweede deed ik hem in de galop maar het probleem was als ik te hard ging viel ik voor het zadel na de sprong
weet iemand hier wat tegen??

_Linn_

Re: Voor het zadel vallen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:31

Als je voor het zadel valt zit je denk ik teveel in de verlichte zit en leun je niet goed op je beugels. Het is natuurlijk het makkelijkst als je paard gecontroleerd onder je loopt zodat jij ook gecontroleerd zit, maar dit is natuurlijk niet altijd zo. Als een paard eenmaal de gas erop heeft in een springwedstrijd, dan krijg je dat niet makkelijk mee terug. Ik zou proberen dat wanneer je voelt dat dat weer gebeurd, je hakken extra goed uitdrukken zodat je dus echt goed druk op de beugels hebt (dit voelt het paard natuurlijk ook en hierdoor kan die ook rustiger gaan), en je moet niet te veel in de verlichte zut gaan zitten.
Door te veel naar voren te leunen, doe jij automatisch je handen naar voren en daarmee geef je eigenlijk de hulp voor je paard om naar voren te gaan. Je moet je handen dus goed terug houden en iets minder in de verlichte zit zitten. Ik hoop dat het helpt!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 12:40

Ik zal het proberen nog meer tips?

Luca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:47

als je voor het zadel valt moet je proberen meer te steunen op je bovenbeen, eventueel na de sprong lichtjes aanknijpen met je bovenbeen om jezelf op je plaats te houden.
En hakken goed uitdrukken wil ook helpen.
suc6 ermee Lachen

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:08

misschien dat je te lang naar voren blijft zitten. wanneer het paard na de hindernis weer naar beneden gaat en jij zit nog naar voren dan lijkt mij dat je voor het zadel terecht komt.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:49

je moet meer in het zadel zitten en net voor de sprong naar voren (niet te ver want dan van je voor het zadel) meteen naar de sprong zitten.

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:43

had ik ook weleens was bij mij ook zo dat ik te weinig druk hield op beugels. Moet het steeds blijven denken en gaat beter.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:52

Als je naar voren valt bij het spring wil dat zeggen dat je zit niet goed is tijdens je sprong.
Waarschijnlijk buig je te veel naar voren dan nodig.
Een springzit is niet hetzelfde als verlicht zit.
Een sprong bestaat uit 3 delen: de afzet waar de ruiter naar voren komt
Het zweefmoment: daar zweeft de ruiter BOVEN zijn zadel (en niet ervoor!)
De landing: hierbij komt de ruiter terug recht in zijn zadel.

Aan je berichtje te lezen veronderstel ik dat je iets teveel naar voren buigt bij deze 3 onderdelen.
Daarbij val je dus als je landt voor je zadel.

Als je probeert meer je achterwerk Clown naar achteren te houden en niet teveel in de hals te gaan liggen zal dit al veel helpen.

Daarbij moet je niet vergeten goed op je stijgbeugels te duwen en je knieën tegen het zadel te houden zodat je daaraan steun hebt. Tijdens de sprong ook je hand goed geven. Anders trekt je paard het als het ware uit evenwicht bij de landing en val jij ook naar voren.

Je kan best enkele sprongetjes nemen met twee of drie galopbalken ervoor. Je zet je hierbij vanbij het nemen van de eerste balk (in galop) in die springzit (achterwerk acheruit!) en blijft gedurende de sprong zo zitten. Je leert zo goed zitten en vlot de sprong te nemen en extra aandacht te besteden aan het geven van je handen.
Waarom de balkjes ervoor? Zodat je afstanden goed zijn als je je sprong moet nemen en je kan concentreren op je houding dus.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Zo heb ik dit kunnen oplossen want ik viel vroeger soms ook naar voren.

Of eens samen met je instructeur dit probleem bespreken en een speciaal lesje voor je houding uittrekken...

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:53

het probleem was als ik te hard ging viel ik voor het zadel na de sprong

De zogenaamde ""clitorale landing'! Haha!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:20

Ik ken het probleem, en heb laatst ook nog zon 'landing' gehad Knipoog.

Misschien moet je zitles nemen, de rede dat je naar voren valt is idd te weinig druk op de beugels. Met zitles leer je onafhanklijk te zitten en ook beter je benen met bv. springen te gebruiken Knipoog

Even vragen in de les ofzo of je wat oefeningetjes daarbij kunt doen. Succes Vork

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:52

zou je meer druk moeten houden op de stijgbeugels als je in de verlichte zit gaat zitten.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:13

Het lijkt mij verstandig om eens zitles te nemen, en dan met name ook het springen zonder beugels/teugels.
Zelfs de beste ruiters hebben hier nog wat aan, gewoon om je balans goed te krijgen. Misschien heb je wel het idee dat je goed zit maar is het zonder beugels of teugels helemaal niks meer. Als je hulp kan krijgen van iemand kan je een (ervaren en makkelijk) paard aan de longeerlijn doen, jij er op met zadel, maar dan geen teugels vast en gewoon je handen opzij uitstrekken. Je kan dan ook wat hele lage kruisjes neerzetten op de volte (let wel op dat je een geleidebalk maakt voor de longeerlijn als je gebruik mnaakt van hindernispalen) en zo je balans boven de sprong oefenen. Als je genoeg balans hebt met beugels probeeer je het eens zonder beugels. En och wat is rijden met zadel, teugels en beugels weer gemakkelijk daarna!!!

Wat trouwens ook nog een goede is om je balans te vinden in de verlichte zit (dus met een sprong) is gewoon lange einden gallopperen en draven, constant in de verlichte zit (dus niet lichtrijden maar erboven blijven hangen). Helemaal als je lekker naar buiten gaat om dat te oefenen in bijvoorbeeld een lange zandweg kan je paard lekker draven en kan jij mooi oefenen. heeft hij/zij er ook nog plezier aan zo buitne!!!

heel veel succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt.

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:57

begin met zitles, oefeningen, bv zonder beugels balkjes stappen.
kijk of je je zit steeds ongeveer hetzelfde kunt houden, bij balkjes lopen en kleine sprongetjes.
je kunt ook bv een priveles nemen en om specifieke oefeningen vragen