Paard hinnikt tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tytje

Paard hinnikt tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:06

Hoi. Ik heb toch wel een vraagje.

Ik heb een paard van 5 jaar oud, het is een schat van een beest. Hij moet nog wel veel leren, maar met kleine stapjes gaan we toch vooruit. Regelmatig als we bijna klaar zijn met rijden, begint hij te hinniken, hierbij maakt het niet uit of ik alleen rijd of met meerdere paarden rijd. Volgens mij roept hij geen ander paard (ik zou niet weten welk paard dan), op stal hinnikt hij nooit. Ik ben benieuwd waarom hij dat doet, hebben jullie een idee?

Groetjes Tytje.

Christinaa

Re: Paard hinnikt tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:19

Indien je met jou paard alleen rijdt, zou het kunnen zijn dat jou paard naar andere paarden hinnikt. Sommige paarden willen niet alleen gelaten worden en gaan als bijgevolg hinniken naar andere paarden (of zijn maatjes), mits er andere paarden op stal staan of in de wei. Paarden kunnen ook hinniken als er een vreemd paard aankomt, als ze die ruiken of uit angst, maar dat is zeker niet de oorzaak? Zoals je omschrijft, hinnikt jou paard ook als je bij meerdere paarden rijdt. Wanneer hinnikt jou paard precies? Tijdens het voorbij rijden van andere paarden of als je ver van hun weg rijdt? Hinnikt jou paard als de andere ruiters met hun paarden eerder de bak uit gaan? Hinnikt hij luid of zacht? En verschilt het hinniken als je alleen rijdt of bij andere paarden?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:23

Wat mij bekend is dat paarden dat inderdaad vaak doen als ze alleen zijn of gelaten worden, zoals CWeber ook al zegt. Mijn merrie hinnikt nooit, behalve als ze hengstig is dan wel, maar dat is ook meer het feit dat ze graag aantrekkelijk gevonden wil worden Knipoog. Ik probeer het dan maar te negeren en gewoon door te rijden. Is jou paard een merrie/hengst of ruin?

Tytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 23:20

Bedankt voor jullie antwoord.
Cweber: mijn paard hinnikt inderdaad als er paarden de bak uitgaan of als er een paard bijkomt in de bak. Ik denk niet dat het angst is, maar ik weet niet wat het wel is. Ja, als ik van de andere paarden wegrijd, hinnikt hij ook. Het hinniken is hetzelfde als ik nu alleen rijd of dan met meerdere paarden. Heeft het met onzekerheid van het paard te maken? Ik vind het wel nog een "puppy" hoor, ook al is hij 5 jaar oud.

Indomitable: mijn paard is een ruin. Ik negeer het ook en rijd gewoon door of er niks aan de hand is. Het is wel een paard wat snel afgeleid is.

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:15

Meestal hinniken ze omdat een paard in de buurt is, misschien kan jij dat paard wel niet zien, maar je paard wel.
Hij kan ook hinneken uit tevredenheid.
Misschien kun je ergens op internet opzoeken wat voor een soort hinnik het is. Het klinkt een beetje vaag maar ik had eerder zo'n boekje en daar stond in: als je paard zo en zo hinnikt betekend het dit.
Beetje vaag, maar ik hoop dat je het een beetje snapt.

doeg!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:11

In dat geval kan het inderdaad te maken hebben dat jou paard niet alleen gelaten wil worden. Ook wel 'verlatingsangst' genoemd. Vooral paarden die nooit alleen zijn, kunnen er vaak last van hebben. Het ene paard heeft er erger last van dan de ander. Jij geeft aan dat jou paard hinnikt als je alleen rijdt. Hierdoor probeert hij te hinniken naar andere paarden, omdat hij merkt dat hij alleen is. Als andere paarden de bak uit gaan tijdens het rijden, merkt jou paard dat hij alleen gelaten wordt en gaat hierdoor ook hinniken. Evenals je van andere paarden wegrijdt, omdat hij waarschijnlijk op dat moment even de paarden niet ziet. Ik heb het zelf ook eens meegemaakt en jou 'probleem' komt mij zodoende bekend voor.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:28

Mijn paard hinnikte ook als een gek om van allerlei redenen. Ik heb hem toen consequent bij elk geluidje een aantal passen achteruit gezet en dat heeft geholpen. Na een keer of 5 had hij het door en sindsdien heeft hij het onder het zadel niet meer gedaan.
Hinnikken is niet erg, maar vaak zie je dat de paarden hun aandacht verliezen en dat stond me tegen. Als ik naast mn paard bezig ben, mag hij wel hinniken, enkel onder het zadel in de bak niet meer.

Tytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:50

Nou ja, dat is ook een beetje mijn "probleem", zijn hoofd gaat wat omhoog en hij gaat hinniken, ik moet dan wel weer zijn aandacht vangen. Ik wil van de zomer wedstrijden gaan rijden, ik zie het gebeuren dat hij de halve proef gaat hinniken, als het inderdaad om verlatingsangst gaat. Aan de andere kant, rijd ik beter op hem, als er geen andere paarden in de bak zijn, want dan heb ik meer zijn aandacht.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:43

Mijn paard hinnikt ook altijd onder het rijden..Ook gewoon in de bak :p.
Ze kan niet zo goed zonder haar stalmaatjes _O_

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:34

Ik herken dit in mijn fjordje.
Ik volgde met hem wel eens zware lessen bij iemand. Eerst half uur warm longeren kort aan de bijzet en dan een uur rijden voornamelijk vooruitschoppen en voor aan de teugel krijgen. zodra hij dan mocht stappen en iets ruimte kreeg hinnikte hij van blijdschap. Nu ik wat paardvriendelijkere lessen heb, doet hij het niet meer en gaan we echt vooruit.