Halt houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fie

Halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 17:04

Hey

Tip gevraagt Bloos .Ik heb een super verzorgpaardje sinds een tijdje Haha! ze loopt echt mooi maar halt houden gaat niet zo goed. Ze wilt niet direct stil staan en in haar mond blijven trekken is natuurlijk niet de oplossing. Bovendien loopt ze mooi in de hand maar vanaf ze moet stil staan gaat haar hoofd naar voor.

xx
SOFIE

Julie_x

Re: Halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:26

Ik volg even, 'k heb hetzelfde probleem.
Ik woon ook in Mechelen, dus het zal daardoor komen Tong uitsteken

fie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 17:29

Haha, lol
de oplossing verhuizen Clown

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:29

Je moet juist niet te lang vast gaan houden, want dan kunnen ze makkelijker op je handen gaan hangen en dit win je nooit. Je moet juist even strakker nemen en dan weer even vieren. Bij mijn pony helpt dit erg goed. Alleen als je soms net begint wil ze niet stilstaan, maar als ze eenmal warm is doet ze het makkelijk sinds ik het zo doe.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:29

Hoe bereiden jullie het halthouden voor? Juist de voorbereiding is bij het halthouden erg belangrijk..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:31

Ik ga zelf wat zwaarder zitten, maar niet je benen afsteken en dan rustig de eerste paar keer en nu gaat het steeds makkelijker en staat ze steeds sneller stil.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:33

Gebruik ook je zit, maak je zwaarder of wel ontspan je middenrif en rug en verleng je benen. Door je bovenbenen iets meer te spannen hinder je de beweging van het paard tegen het schouderblad. Dit remt het paard ook af.

fie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 17:34

Wat ik doe: - halve ophouding
- zwaarder zitten
- handen sluiten

Het is niet dat ik het paard niet stil krijg ofzo maar ze blijft geen seconde staan en direct gaat dat hoofdje ophoog.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:39

dan heb je je been er niet aan denk ik .. nageven kont voor meer dan de helft aan uit je been.

Ze is tegen de hand en wel rond, maar niet nageefelijk. een paard moet netjes afkauwen en nageven bij druk op het bit. Ga in je rijden wat meer oefenen met een keer wat dieper en ronder en vat meer een keer lengte in de hals neusje eruit. Ze moet beter de hand gaan volgen, en denk aan het aansluiten van je been. Na het haltzouden zorg je er met je been voor dat je druk op je teugels blijft houden. Als deze druk wegvalt dan denkt zo'n paard ook "ah mooi ik sta nou stik ik ga even van de omgeving genieten" kop eruit en koekeloeren.

Ook in het halthouden "actief blijven" zodat ze op jou gaan staan wachten en niet om zich heen gaan staan kijken.

Schijnovergangen is hier ook een mooie voor, bijna naar het halt en net als ze bijna stil staat weer vooruit weg. Dan blijven ze goed opletten

fie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 17:50

@ Riant: bedankt voor de tips Knipoog ze is echt wel nageeflijk en reageert goed bij al de andere overgangen. wat je zegt over de benen kan wel mijn fout zijn. Ze haat het eigenlijk echt op stil te staan niet enkel bij het rijden ook bij het opzadelen is het een ramp Tong uitsteken

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:58

ja dan werk aan de opvoedingen en houdt het "spannend" voor je paard. En paard MOET bij mij stilstaan met opzadelen en opstappen. Ik ga er niet eerder op dat dat ie stil staat. Gebruik ook je stem.

En dan zeg ik 100000000 schijn overgangen maken zodat je paard denkt "Opletten .. gaan we wel of gaan we niet naar een overgang??? " lekker alert blijven maken.

Als je met je paard aan het halster loopt en jij staat ineens stil, stopt je paard dan ook meteen of loopt ie nog even door??

en loopt ze aan je schouder met het hoofd voor je of loopt ze achter je schouder?? Dat zijn dan weer dingen die je op de grond kunt doen. Paard moet achter je blijven lopen en als jij stopt zo op jou alert zijn dat ze gelijk stil staan.

Je hulpen zijn denk ik niet zo verkeerd, je paard gehoorzaamt wat minder en denkt zelf teveel na. Ze mogen best zelf nadenken hoor.. op de wei ofzo Clown

Ho = HO!

dat begint aan de hand, en als dat lukt zal het onder het zadel ook beter gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:59

Halthouden doe je met een HELE ophouding. Je wil n.l stilstaan!
De hulpen zijn...lang maken en kruis aantrekken, bovenbeen sluiten, twee handen sluiten. Goed opletten dat je kuit ontspannen is, anders geef je een "dubbele" hulp. Op het moment dat het paard stil staat direkt weer de ophouding van zowel, been, lijf en hand, ontspannen. Let op...de hulpen in een keer geven anders vraag je verschillende dingen door elkaar en dat snapt je paard weer niet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:21

daar wil je uit eindelijk wel naar toe ja dat het zo werkt.

Als je echt wil gaan voelen hoveel je moet sluiten en doorsluiten kan je het beste zo langzaam gaan stappen dat je echt gaat voelen als ik nou ophoud met drijven staat ie gewoon echt stil !!

Aerdenhoud je opmerking is helemaal correct uiteraard, alleen ik denk niet dat als deze meid dit morgen doet de pony ineens rons stil staat.. omdat je vanuit een voorwaart denkend en gehoorzaam paard uitgaat.. en ik denk dat mogelijk te maken hebben met een eigenwijzer paard dat ook al zijn de hulpen correct of in de buurt van correct, niet zo goed oplet. dat baseer ik op dat ie met opzadelen al niet normaal wil blijven staan etc.

Denk enerzijds dat het rijtechnisch beter kan .. maar ook dat het paard niet alert genoeg op de ruiter is in het algemeen.

fie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:33

@riant: Schrijnovergangen deed ik sowieso al heel veel en die gaan best goed. Ja ben het met je eens dat ze eerst aan de hand moet leren stil staan . Als ik stop stopt ze ook maar blijven staan Nee dat doet ze niet zit ze toertje rond me te stappen e.d.
Wat echter niet echt juist is wat je zegt is dat ze gewoon niet alert is tijdens het rijden ze is dat echter wel hoor ze luistert goed naar mijn hulpen e.d enkel het stilstaan lukt niet maar oefening baart kunst Knipoog Haha!
@ aerdenhout1: bedankt voor de tips, ik gebruik die halve ophouding als waarschuwing voor het stil staan (voorbereiding) niet om al effectief op dat moment stil te staan dat doe ik later pas.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:44

Oke ze luister verder goed nou dat scheelt.. dan is ze misschien alert wanneer het haar uitkomt ?? Knipoog Misschien lekker looplustig en wat ongeduldig kan ook .. punt is gewoon dat ho = ho en staan blijven.

Heb je weer wat om mee te oefenen !

Weet niet of ze al achterwaarts kan.. wil ook wel helpen om achterwaarts te gaan en dan weer halt en bij drentelen weer even een pasje terug.

Sjeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:48

goed zwaar maken en streng zijn

fie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:50

@riant:ahja dat is misschien een goede truc (ze kan goed achterwaarts) en stem gebruiken bedankt Haha!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:51

Je moet zorgen dat je paarden goed op de hulpen staat. Dus: heel veel overgangen rijden! Bij het halthouden zorgen dat ie éérst aan de teugel is, belonen, en dan weer verder rijden. Mocht ie aanlopen als jij dat nog niet wil, weer stilzetten, etc.

Luca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:39

tjaah,, dit is een verveldend probleem, misschien kun je beginnen met hem (of haar) stilzetten tegen de bakrand. En als je wilt halthouden met je niet stoppen met je been eraan houden. Als je pony zowieso te snel gaat, kun je kleine volte's rijden. Dan verminderd hij (of zij) vaart en is het halthouden daarna makkelijker.

hopelijk heb je hier wat aan

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:49

Nou niet bij elk paard helpt tegen de bakrand zetten, ligt ook aan wat voor bakrand. Maar bij mijn pony is een hek werk tot ong schoft hoogte iets lager goed om stil te staaan in de hoek. Maar zodra ik dit doe bij een lagere of een dichte muur word ze heel druk en gaat ze bijna over de bakrand. Dus bedenkt wel wat voor bakrand je hebt.

fie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:19

@luca_ bedankt voor de tip, maar tegen de bakrand is geen optie want het gewoon een draad.Ze gaat niet te snel hoor dat is niet het probleem.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:28

ik heb net zo probleem, die van mij gaat wel stilstaan en gaat dan gelijk op de plaats heen en weer lopen.of achteruit. ze geeft wel gewoon eerst netjes na 9van de 10 keer maar dan blijft ze niet staan , hoe dat oplossen?

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:44

Bij mijn paard helpt het als je ook je stem er bij gebruikt, dus duidelijk 'ho' zeggen Lachen

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:52

diep zitten zodra het paard stil staat teugels los

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:04

en met op stappen dan?