Hallo
Ik verzorg een shetlander, Polly. Hier kan ik zelf niet op rijden omdat ik te groot ben, maar mijn vriedin en de eigenaresse wel. Omdat ik toch graag wil werken met Polly doe ik aan de lange lijnen. Bij Polly hebben ze wel een bak, maar deze is heel zwaar, waardoor ik hier niet in kan werken met Polly. Meestal ga ik dus over de weg, of naar het park. Over de weg is niet ideaal omdat ik hier geen figuren kan rijden,en in het park ligt gras. En daar begint het probleem. Polly wilt namelijk altijd gras eten. En dan drijft ze haar zin dan ook goed door.
Zodra we in het park zijn wil ik meestal van het pad af ( op het pad liggen schelpjes) maar Polly staakt de laatste tjd, en wilt niet van het pad af. Zodra Polly op het gras gaat, gooit ze al al gewicht op haar voorhand, en begint te eten. Ik reageer hierop door haar streng toe te spreken, en een tikje. Meestal reageert ze hier niet op, dus dan trek ik haar omhoog ( wat ook nog moeilijk gaat) zodra ze omhoog is met haar hoof, loopt ze weer, maar ze doet het heel snel nog een keer, en nog een keer. Ze blijft maar proberen. Soms ben ik het echt zat, en ga ik maar naast haar hoofd lopen en hou haar hoofd omhoog, waardoor ze niet kan eten.
We gaan ook wel eens door het water, en dan wilt Polly met haar neus in het water, en dan doet ze ongeveer het zelfde, ookal gaat ze hierbij wel makkelijker weer omhoog. Polly vind de lange lijnen heel leuk, en op een andere ondergrond gaat het meestal goed.
Soms doe ik een grassteugel om, doormiddel van een bijzet, die precies zo strak zit, dan ze niet met haar mond naar het eten kan. Alleen moet ik dan ook een straatriem om, omdat Polly anders de longeer singel over haar schoft trekt. We zijn nu al zolang met dit probleem bezig, dat ik het wel weer genoeg vind. En dus een topic open.
Onder het zadel doet ze dit ook, en maakt het ook vrij weinig uit in welke gang je zit, want Polly kan heel snel stoppen. Soms mag ze wel even eten, bijvoorbeeld als ik haar zoon moet pakken in het park(hij mag altijd los lopen in het park) En ik weet dat als ik met Polly erheen loop, dat ik weer problemen krijg.
Polly is een hele liefe merrie, maar het is gewoon zo irritant.
Ik hoop dat jullie mij en Polly kunnen helpen.
Groetjes Sharon