Verlichte zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Verlichte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:36

Ik ben vorige week begonnen met springlessen. Ik vind het erg leuk en mn paard gelukkig ook Ja

Maar: Wat ik nu het moeilijkst vind is om in de verlichte zit te bijven galopperen, ik val steeds naar voren, of juist terug in het zadel.
Wie heeft DE tip om goed in balans te blijven? Of is dat een kwestie van wennen en oefenen?

natasja1991

Re: Verlichte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:37

ik denk dat je er gewoon aan moet wennen, en hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:38

In een springparcours blijf je eigenlijk niet continue in verlichte zit galopperen. Tussen de sprongen in ga je meer rechtop zitten en zo bij de afzet ga je echt in verlichte zit.

Bij een cross blijf je wel in verlichte zit, om dit makkelijker vol te houden is het makkelijker om je stijgbeugels nog een gaatje korter te doen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:45

Ah okee dat maakt het al wat makkelijker Lachen

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:30

Ik doe altijd, jah hoe leg je het uit het is een soort van lichtrijden (en dan voorover zitten zegmaar) in galop dat doe ik dat tussen de sprongen, maar met buiten rijden doe ik het ook, omdat je dan automatisch sneller galopeerd als binnen en dan blijf ik moeilijk zitten dus "lichrijden" is dan handig
maar het vooral oefenen en je balans vinden Knipoog

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:11

je hebt je beugels op springmaat, en steunt/ sluit je knieen aan. ook houdt je je rug hol en druk je je hakken uit. maar ik denk dat het belangrijkste is dat je je knieën aansluit en daarop steunt

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:19

Je knieën zoveel mogelijk aanklemmen in galop en je rug zoveel mogelijk je rug recht houden Clown

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:35

Je moet juist op je beugels steunen. Zodra je je knieen gaat klemmen (en dus automatisch ook je bovenbeen) geef je hulpen om langzamer te gaan....
Ik heb er in de bak ook moeite mee terwijl ik toch al aardig wat jaartjes springervaring heb. En dan bedoel ik rondjes galop in verlichte zit, in de cross heb ik er dus totaal geen moeite mee omdat je dan rechtuit gaat en het tempo automatisch hoger is.
Je hoeft bij het springen zoals Apple al zei niet constant verlicht te zitten dus probeer kleine stukjes die je uit gaat breiden door te oefenen. Pak met dressuur ook een keer een stukje mee, steun zoeken op je beugels dus, knieen wel aan je zadel maar dus niet klemmen.
Oefenen, oefenen, dat is het beste!

het lichtrijden wat sleepingrose zegt helpt idd ook, als ik het niet meer vol hield deed ik dat gewoon een stukje en dan weer verlichte zit

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:21

je gaat iets meer naar voren zitten, je kont een stukje uit het zadel, beugels iets korten en je kuiten eraan houden, niet je knieen. als je je knieen klemt laat je hem langzamer gaan

als je het niet volhoud kun je ook de eerste paar keer de manen even vastpakken Lachen dan weet je hoe je moet gaan zitten en leer je je evenwicht te bewaren in de verlichte zit
het is ook oefenen en wennen

maar 1 ding: als je moe bent ga dan niet eindeloos door, stop dan gewoon, je kunt het betre even ECHT goed doen dan de hele tijd met fouten

heel veel succes Lachen

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:26

Ja, je hakken goed uitdrukken en je been goed aan het zadel houden. Als je in de verlichte zit zit moet je je rug recht houden, maar wel ontspannen anders krijg je er last van. Ook moet je goed je buikspieren aanspannen want dat zorgt ook voor het evenwicht. Je kan het ook oefenen door in het begin niet te ver uit het zadel te gaan en het dan steeds opbouwen. Veel succes ermee!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 12:39

Bedankt voor jullie tips! ik zal het eens proberen deze week, misschien dat het dan de volgende springles al wat makkelijker gaat Lachen

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:12

het is een kwestie van veel oefenen.. je moet je kuiten uitdrukken, je knieen aandrukken en je rug holmaken. heb je de verlichte zit in draf wel onder controle? het lijkt mij namelijk handig om het eerst in draf te kunnen voor je het in galop probeerd..