wat te doen als je paard bokt tijdens buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

wat te doen als je paard bokt tijdens buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:56

Ik verzorg nu sinds kort een jong paard van 5 jaar (met weinig ervaring, is van een klein meisje geweest). Toen ik begon met rijden bokte ze best vaak en dan ook soms heel gemeen. In de bak is dit er bijna uit.
In de bak kan ik haar daar wel voor straffen. Door een tikje te geven of een schopje. Hierdoor bokt ze of nog een keertje zachtjes na of gaat ze gewoon wat sneller.
In de bossen durf ik dit niet, omdat dat toch een stuk gevaarlijker is. Stel ik val kunnen er nare dingen gebeuren (nou heb ik het vooral over het paard). Maar als ik haar niet straf blijft ze het doen en zal ik ook een keer vallen.
Wat kan ik dan het beste doen, gewoon niks? Of niet buitenrijden? maar dat vind ik ook niks, niet voor haar en niet voor mij.

groetjes Margo

Anoniem

Re: wat te doen als je paard bokt tijdens buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:59

ik geef ze wel een tik, of een strenge eh! pas op! heb dit idd ook gehad, bij het aanspringen, dat ging er vanzelf uit, nadat ze door had, dat het toch niet werkte, zij deed dit idd ook in de bak, en buiten.

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:59

Doet het paard dit ook aan de longe of met grondwerken?

Zoek uit of het brutaliteit is of misschien pijn. Last van het zadel, spieren, tanden etc. Lachen

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:12

Ik zal idd is met zadel gaan longeren kijken hoe ze dan reageerd. Ik heb gisteren gelongeerd met singel en bijzet en dan bokt ze niet. In de bak deed ze het inn het begin eigenlijk altijd als ik aansprong maar later alleen als ze gekruisd of verkeerd zat. Ik zal eens aan de eigenares vragen of ze ooit naar de tandarts is geweest. Ik denk het niet, want toen ik haar ging verzorgen had zij haar zelf ook nog maar een weekje.

bedankt voor de reacties

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:08

Is het niet gewoon een vreugdesprongetje buiten, zo van "Joepie, ik mag in galop"..? Blijft ze dat steeds doen, of alleen de eerste keer dat je aanspringt? Als ze het altijd doet dan kun je het zadel eens laten controleren, kan zijn dat het niet meer helemaal past (paard van 5 jaar is nog volop in de groei) en met aanspringen gaat drukken op een paar plekken.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:36

ik dacht zelf ook altijd een vreugdesprongetje. Meestal is het ook een sprongetje maar soms is het een flinke sprong. Maakt voor mij verder niet zo heel veel uit, maar dit moet ze natuurlijk niet als gewoonte blijven houden. ik zal iniedergeval is gaan kijken hoe ze doet met longeren met zadel.

bedankt voor de reacties.

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:09

als je een springzadel hebt kun je als hij bokt of wegrent ga ik alijd in de verlichte zit zitten dan bokt hij zo onder je door
en als je hem dan wil straffen dan ga je staan en geef je een tik met de zweep.
nog veel succes

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:54

inderdaad eerst uitzoeken waarom ze dit doet is het uit brutaliteit dan geef je het antwoord zelf al onecorrigeerd verder gaan zal ze het blijven doen dus corrigeren! is het een gemene bok of een vreugdebok zit ook een heel verschil in.
Die van mij doet het altijd als ze te enthousiast word dan neem ik haar terug en dat vind ze niet leuk en zo probeer ik haar duidelijk te maken dat ze niet te hoog moet bokken want ik zit er ook nog op

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:04

ik zou het bokken in elk geval wel afstraffen. ook als je buiten rijdt! je zegt zelf dat ze het in de bak al bijna niet meer doet dus het werkt wel. maar als je haar er buiten niet voor straft denkt ze dat het daar wel mag en blijft ze er gewoon mee weg komen..
een vreugde bokje is op zich niet zo heel erg maar als ze zo hoog bokt dat je er bijna afvalt moet er toch duidelijk gemaakt worden dat ze het niet mag doen, voor je eigen veiligheid

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:31

Mijn fjord wil buiten weleens staken met lopen als ik dr dan een tikje geef met de zweep begind ze ook te bokken, op welke manier kun je dit het beste afstraffen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:38

Blijven zitten en geen aandacht aan schenken....zijn er andere opties dan?
Een paard van 5 is niet jong meer, het ontleent zijn zekerheid aan jouw gedrag, dus als je het negeert en lekker met haar bezig blijft waarom zou ze dan buiten gaan bokken...
Laatst bijgewerkt door mrie op 14-01-08 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:40

Flinke tik met de zweep net zolang tot dat hij stopt! Doe hij meestal gelijk

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:38

mijn fjordenmerrie is 16 jr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 02:30

als een paard gewoon bokt om te klieren moet je hem een beste impuls voorwaarts geven en vooral niet inhouden...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:47

oke dan zal ik dat eens proberen want het is echt gewoon klieren en uitproberen bij haar!

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:52

ik heb ook n pony van 5 waar n meisje op rijdt, zadel zat eerst wel goed maar nu ze meer bespiering heeft ligt het toch niet meer lekker.
Ze bokt ook vaak uit vrolijkheid, maar het werd wel steeds erger. Nu ligt er een dikker dekje onder en ligt het zadel veel beter, ze bokt nog wel maar nu alleen nog maar uit vrolijkheid en nog maar af en toe.
Zadel ligt nu met het dikkere dekje wel goed, het kan dus best zijn dat bij jou pony het zadel ook niet meer lekker ligt doordat ze toch meer/anders bespierd is dan eerst.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:56

je hebt in de bak de oplossing gevonden.
Dus, dan los je het buiten net zo op. dat is duidelijk voor je paard en dat is consequent.
Ook als je buitenrijdt moet je blijven paardrijden. Of misschien wel juist blijven paardrijden, als je begrijpt wat ik bedoel.
Door het buiten ineens anders te doen kun je je paard onzeker maken, of hem teveel ruimte geven, of het gevoel geven dat hij daar meer kan doen dan in de bak en noem maar op.
Ik snap dat het voor jezelf wat spannender is om je paard buiten ook zo aan te pakken, dat is logisch. Ik vind daarom, als je dat niet ziet zitten, ben je met dit paard niet toe aan buitenrijden.
Zie je het wel zitten...dan doorpakken....en je zult zien dat het werkt.