Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Def schreef:Over een draadje snuffelen of door een stal andere paarden ruiken is iets heel anders dan een kuddeverband tussen paarden die bij elkaar in de wei staan.
Def schreef:Paarden zijn kuddedieren, ze hebben het nodig om vriendjes te hebben, in ieder geval een vriendje. Ze hebben het nodig om frustraties te uiten, energie kwijt te raken, opgevoed te worden, tot rust te komen enz enz enz. Hoe langer je een paard uit een kudde haalt en in zijn eentje zet, hoe moeilijker het voor zo'n paard wordt om weer een 'normaal' kuddepaard te worden.
Def schreef:Ik vind het niet zo gek dat je paard bang is, ze heeft immers nooit (echt) contact met andere paarden.
Def schreef:Inderdaad, je paard kan getrapt worden door een ander paard. Daarbij gaat het in zeldzame gevallen goed fout. Je paard kan ook struikelen in de bak met jou erop. Daarbij gaat het in zeldzame gevallen ook goed fout.
Def schreef:Gun je paard een van haar eerste levensbehoeften. Een vriendje of meer vriendjes. Je zult zien dat je paard meer paard wordt en veel beter de communicatie tussen paarden begrijpt en hierdoor zal dat bange ook weggaan.
Def schreef:Ik vind het niet zo gek dat je paard bang is, ze heeft immers nooit (echt) contact met andere paarden.
Mysterieus schreef:Ik heb haar nooit met andere paarden op het land. Ik doe dat liever niet. Voor als ze bijvoorbeeld wordt getrapt. Dat ik haar kocht liep ze wel in een groep. Ik heb haar dus één keer in de groep zien lopen, maar weet niet precies wat haar rang daar in is. Haar vorige eigenaar weet dat wel en ik heb hun telefoonnummer. Misschien moet ik maar eens bellen.
Ik heb er wel eens aan gedacht om het toch te proberen met een ander op het land. Maar als blijkt dat ze dan ook bang is, dan kan ik er weinig aan veranderen toch?
Aan haar land grenzen nog 2 landjes waar paarden op staan en daar reageert ze niet echt op. Ze snuffelen wel eens met elkaar en heel zelden daagt ze een ander paard uit en dat is het dan wel. Maar hier kan je natuurlijk weinig uit opmerken…
Verder, buiten het verhaal in de bak, geeft ze mij niet het idee dat ze bang is voor anderen paarden en doet ze heel normaal. In de stapmolen, op de poetsplaats en in de trailer met een ander paard is er ook niks aan de hand.
Ik denk wel dat het, het proberen waard is, maar dan moet ik haar van de zomer toch echt in het land zetten met anderen……en dan nog… als ze inderdaad ook bang blijkt te zijn…
oomens schreef:Wanneer het bij het berijden op zich ligt kun je je afvragen of je paard wel volledig vertrouwd is met een ruiter op zijn rug (hoe lang is het al onder zadel?), of dat het paard ooit een negatieve ervaring heeft gehad met een ruiter.
Wanneer je paard bij een andere ruiter niet "bang" is, maar alleen bij jou, dan kun je je afvragen of het aan je manier van rijden ligt (bijvoorbeeld doordat het paard zich beperkt voelt en daardoor gestresst is) of dat het misschien aan een onvoldoende vertrouwensband tussen jou en je paard ligt.
lailapri schreef:...Wel Ga ik altijd zo staan dat hij hele helemaal opgesloten wordt zodat hij ruimte heeft, dat geeft hem denk ik ook al een fijn gevoel...
Dit moet ik plaats van hele staan
me dag niet helemaal vandaag 

dan blijven ze toch wat meer uit de buurt. dan is mijn pony ook veel minder bang.
Mysterieus schreef:Het rode strikje vind ik wel een idee. Heb hier ook eerder aan gedacht, maar het is eigenlijk bedoeld voor paarden die slaan naar anderen. Met dat gekke gespring kan het ook wel fout gaan, maar ze slaat niet. Zou het dan wel mogen? Is dat geen misbruik maken van?
Het strikje lost natuurlijk niks op, maar is wel handig met een wedstrijd....
gekke sprongen zijn ook niet altijd fijn voor anderen