Welk type wielspoor is het minst scherp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Welk type wielspoor is het minst scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:03

Je hebt zoveel varianten wielsporen, welke is het minst scherp?
Ik ga aan de wielspoor maar wil niet een hele scherpe.
Hangt het ook af van de grote van het wiel? En wat is beter, een ronde vlakke of één met kartels.
Eerlijk gezegt ben ik daar niet zo in thuis dus misschien kunnen jullie mij hierin adviezen geven?

Authentic

Re: Welk type wielspoor is het minst scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:06

Een groot wiel is beter, met grove kartels (geen puntige uiteraard Knipoog ), de hele kleine ronde zien er weliswaar vriendelijker uit maar als je goed rolt is grove kartels het vriendelijkst. Lachen

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:08

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:10

Jep Ja

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:11

als je een wielspoor neemt is de spoor zonder kartels en met een dik schijfje het vriendelijkst. Hoe dunner het wieletje is hoe scherper. als je een heel dun wieletje neemt is dit scherper dan een wil met grove kartels.
Dus: een rond wieletje zonder kartels is het vriendelijks (mits deze dik is)
Daarna een dik wiel met grove kartels!!

Succes!!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:12

dus of dat spoortje van de link maar nog vriendelijker is is zo'n dik wieletje zonder kartels

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:15

En nu zijn er natuurlijk nog discussies als:
Is een wielspoor vriendelijker als een stompe spoor?
Wat zijn jullie meningen hierover?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:17

En dan nog een vraag Knipoog Mogen ze in de B dressuur bij paarden worden gebruikt?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 10:36

Ik hoop dat misschien de vraag hierboven nog kan worden beantwoord..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:40

Ja dat mag maar je moet jezelf afvragen waarvoor je in de B met zo'n spoor wil rijden. Heeft dat een bepaalde reden?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 10:43

Mijn instructrice heeft aanbevolen haar met de wedstrijden met een wielspoortje te rijden. Mijn paard heeft met haar Z dressuur gelopen en is daar altijd mee gereden. Thuis rijd ik haar met een normale spoor maar op wedstrijd wil ik mijn hulpen wat verfijnen. De meningen zijn er ook over verdeeld dat de één een wielspoor vriendelijker vind dan een stompe spoor omdat de druk verdeling van een wielspoor beter is. Vandaar dat ik ook jullie om die mening vroeg Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:47

Met een knopspoor trek je de huid mee als je je spoor over de huid beweegt. Met een wielspoor rij je er als het ware over, dus wat dat betreft is het minder scherp. Een vaste spoor met scherpe punt is volgens mij scherper dan een wielspoor met onscherp wiel...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:32

Als je een wielspoor goed afrolt is een wielspoor vriendelijker, die grotere met grove kartels zijn ook makkelijker af te rollen dan kleintjes zonder kartels.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:34

ditchie schreef:
Mijn instructrice heeft aanbevolen haar met de wedstrijden met een wielspoortje te rijden. Mijn paard heeft met haar Z dressuur gelopen en is daar altijd mee gereden. Thuis rijd ik haar met een normale spoor maar op wedstrijd wil ik mijn hulpen wat verfijnen. De meningen zijn er ook over verdeeld dat de één een wielspoor vriendelijker vind dan een stompe spoor omdat de druk verdeling van een wielspoor beter is. Vandaar dat ik ook jullie om die mening vroeg Knipoog

Vind ik wel een aanvaardbare reden, dit paard is dus ook al gewend om op korte snelle hulpen te reageren als het goed is, dat vind ik al heel anders dan dat je als antwoord zou geven, ja maar hij kakt zo in tijdens de proef Haha! Haha!

Gewoon doen dus!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:40

Ik rij een paard met een wieltje zonder karteld en een dik wieltje, naar mijn idee zijn deze het minst scherp onder de wielsporen. Ik rij met deze spoor, omdat m'n paard niet graag aan het werk gezet wordt. Wanneer ik een stompe spoor gebruikt, slaat hij hiertegen. Dus de theorie met het afrollen klopt naar mijn idee wel.

Toch ben ik eigenlijk tegen het gebruik van sporen, maar zonder werk ik me suf en hij doet weinig. Maar ik wissel het wel af, dus ook dagen zonder spoor. Voor het geval ik nu over me heen krijg, dan zit de basis er niet goed in : KLOPT..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:25

Bedankt voor jullie antwoorden, dan zal ik er eens een paar aanschaffen om te kijken hoe haar reactie er op is!
Bedankt!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:38

Wielspoor is vriendelijker. Een vriending van mij heeft een paard met een ontzettend gevoelige huis. Op een knop spoor rijdt ze die bijna open. Een wielspoor blijft het velletje heel. En ja ze kan zeker wel met sporen rijden, ik kom weinig paarden die zo aan het been zijn als die van haar. Ligt dus echt aan de gevoelige huid en niet aan het rijden.

Een wiel rolt meer, met een knopspoor prik je meer.