wanneer buitenrit maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

wanneer buitenrit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:35

Hee, ik heb een paard van 3,5 jaar en ik wil graag binnenkort met haar naar het bos.
ze is verkeersmak en heel lief buiten, ik heb al wel buiten gereden (van de manege naar huis), en dat gaat altijd goed. maar hoe moet ik dat nou doen als ik voor het eerst naar het bos wil?
-eerst aan het werk zetten, zodat ze daarna rustig is?
-ander paard erbij?
ik ben trouwens ook al wandelend met haar naar de bos geweest dus ze is het wel een beetje gewent. maar hoe zouden jullie dit doen?

Silence

Re: wanneer buitenrit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:37

Ik zou zowieso iemand meenemen. Als het kan met een rustig, ervaren paard en anders iemand op de fiets.
Dan weet je zeker dat je niet alleen bent mocht er iets zijn.

Verder gewoon zelf relaxed blijven en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Je kunt eventueel een halstertouw meenemen, zodat je dat aan kunt klikken als je besluit een stuk mee te lopen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 20:22

Okee, en er gaat zowiezo iemand mee, en dat halstertouw is ook een superidee! Dankuu Haha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:30

Ik heb er niet veel aan toe te voegen, ik ben het helemaal met Silence eens.
Alleen nog dit als antwoord op je eerste vraag, zou ik eerst eventjes in de bak rijden. Gewoon tot het frisse er wat af is.
Veel plezier de eerste keer Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:32

ik heb jammergenoeg geen bak, maar dat word dan even in het weiland rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:35

Jonge paarden namen wij altijd mee naar het bos als de hulpen (stuur, rem, tempo wisselingen) er goed in zaten, met een ervaren paard erbij. Maak jezelf er niet druk om, ze zal misschien wat frisser zijn, maar de meeste paarden zijn de eerste keren zo onder de indruk dat ze vooral bij het andere paard blijven, zeker als het een paard is wat ze al kennen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:53

Inderdaad alles wat al eerder gezegt is.
Verder zou ik ook proberen langs het ervaren paard te gaan en evt een bospaadje alleen afslaan.
Zodat jouw paard ook langzaam aan went om alleen op buitenrit te gaan.
En één tip blijf vooral zelf rustig.
Heel veel succes en plezier toegewenst.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:16

Okee bedankt voor de tips, maar is het ook heel dom om zonder ervaren paard te gaan, want mijn vriedin heeft wel een paard maar die gaat er altijd vandoor op buitenrit dus dat doet ze nu niet meer

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:31

Nee hoor dat is niet dom, maar je moet zelf wel heel rustig blijven denk ik beter alleen dan met een moeilijk ervaren paard.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:18

Zelf vind ik het leuker om met iemand te gaan die ook op een ervaren paard zit. maar ik denk dat iemand die meegaat met de fiets eerder in kan grijpen; een ruiter moet namelijk eerst van zijn paard afspringen en heeft een paard die hij of zij nog vast moet houden. Niet dat het zo snel zo ver zou komen maak ik ook uit je verhaal, maar als je voor het eerst naar het bos gaat zou ik iemand op de fiets meenemen, of allebei.

Zoeizo altijd je GSM meenemen, en iemand laten weten dat je weg bent. Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:27

Ik fiets regelmatig mee als mijn dochter op buitenrit gaat, maar ik kan je wel vertellen dat ik echt niet 1-2-3 van mijn fiets af ben. We hebben een heel braaf paard, dus zo vaak hoef ik niet van mijn fiets af, maar als ze een keertje gek doet (omdraaien of een sprintje trekken), dan begin ik ook niet zoveel op mijn fietsje. Ik spring wel zo van de fiets af, maar voor ik die neer heb gezet......
Maar neem in ieder geval iemand mee, of op een fietsje of op een ander braaf paard. En gewoon een rondje aan de hand mee laten lopen, wennen ook alvast aan buiten.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:30

Wel met iemand erbij die je in de gaten kan houden maar verder zou ik het gewoon proberen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:30

ik vertrouw het helemaal niet als die andere meegaat, dan heb ik liever dat mijn moeder gewoon meeloopt en haar vasthoud en als het dan goed gaat los doen. is dat goed?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:09

Ja hoor, ook geen probleem. Waarschijnlijk kan jouw moeder als ze er naast loopt sneller ingrijpen dan iemand op paard of fiets.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:31

Gewoon doen waar jij jezelf het prettigste bij voelt.
Met een ander paard erbij vertrouw je het niet dan zal ik het zeker niet doen.
Gezellig je moeder mee laten wandelen en steeds een stukje verder gaan.
Als je je vertrouwt voelt met je paard kun je ook een stukje draven en een rustig galopje wagen.
Gewoon rustig opbouwen, je paard is al gewend in het bos en als jij rustig blijft gaat het gewoon goed.
Heel veel plezier en succes toegewenst.

MannyTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:09

Ik zou zoiezo eerst even los gooien of eventueel beweging van te voren geven. En een ander paard menemen.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:03

Gewoon doen, wel iemand mee voor de zekerheid. het is altijd spannend de eerste keer.

succes
x

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:10

Misschien een rare vraag maar klopt het dat je 14 bent? Want dan mag je niet eens zonder begeleiding van iemand boven de 16 op buitenrit. Dan ben je nl niet verzekerd! Heb ik het fout dan zou ik toch maar een ervaren iemand meenemen die in kan grijpen! Mocht dat nodig zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:49

je bent toch verzekerd als je het ruiterbewijs hebt?

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:43

Misschien wel even zorgen dat je paard die dag al wat beweging heeft gehad, daarmee bedoel ik niet er op stappen hem/haar moe rijden zo van : Nou zal hij/zij wel braaf zijn.
Nee ik bedoel gewoon even zorgen dat hij/zij buiten heeft gestaan ed.

Sowieso lijkt het me erg verstandig om iemand mee te nemen, of het nou iemand is op een paard wat bekender is met bosritten of iemand die mee fiets maakt nog niet eens zoveel uit. Knipoog
Wel zal je paard waarschijnlijk meer op z'n gemak zijn met ander paard erbij, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Veel plezier buiten. Lachen