Moeite met bij de basis blijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Moeite met bij de basis blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:52

Hoi,

Ik heb (en rijd) mijn paard nu 2 jaar, en we zijn eigenlijk volledig bij het begin begonnen, omdat mij vroeger veel dingen verkeerd zijn geleerd.
Ik was voor de omstandigheden (slechte rijbak en ongeluk) bezig met wijken, pasje sbw, eenvoudige galopwissels, van stap naar galop, etc.
Nu kan ik niet zo vaak rijden, maar als ik rijd, dan loopt mijn paard gelijk zo goed, dat ik het onwijs moeilijk vind bij de basis te blijven.
Hij loopt makkelijk rechtgericht, op zijn achterhand, (losjes) in de hand gesteld, ontspannen en voorwaarts.
Ik heb dus telkens de neiging om wat verder te gaan (pasje wijken ed.) terwijl ik niet zo vaak kan rijden. Ik denk dat mijn paard daar wel veel spierpijn aan overhoudt, wat denken jullie?
Want als ik niet 'weg' kan (naar een binnenbak om te rijden) dan kan ik ook niet longeren ofzo, en aangezien ik maar een paar dagen in de week kan rijden, staat hij meestal de dag na het rijden stil (kan écht niet anders).

Basis is bij ons; rechtrichten, voor het been, nageeflijk, ontspannen, voorwaarts, op de achterhand, makkelijke stelling/buiging. Maar dat is in een kwartiertje/hooguit halfuurtje bevestigd. Zou ik dan na dat halfuurtje moeten uitstappen? Of doorgaan met de basis, terwijl die al bevestigd is (en ik die dus wat saai begin te vinden *schaam*)
Of zou ik juist, andere, 'nieuwe oefeningen moeten proberen. Zoals volte 15 meter, kleinere slangenvoltes?
Want ik denk dat als hij de ene dag moet werken, en dingen zou moeten doen als van stap naar galop, en hij de volgende dag stilstaat, hij daar veel spierpijn aan overhoudt?
Wat denken jullie?

* Edit!!!

Neeee! Haha, stom dat ik dat vergeten ben erbij te zetten, voor mij is het vanzelfsprekend!
Mijn paard kan de gehele dag kiezen tussen binnen of buiten Lachen

Ik moet er niet aan denken hem op stal te zetten! (niet voor hem, maar al helemaaal niet voor de stal Clown )
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 10-01-08 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Quidou

Re: Moeite met bij de basis blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:55

Geen antwoord op je vraag, maar staat je paard de dagen dat je niet rijd de hele dag in zn stal of op het land ofzo?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:58

Een keer een pasje wijken, of een keer een volte 15 m of slangevoltes behoren ook bij de basis. Het is helemaal niet erg als jij je paard niet 7 dagen per week kan rijden, maar zorg er wel voor dat je paard nooit 24 uur op stal komt te staan. Als je hem niet kan longeren, of niet in de wei kan zetten, kun je op zijn minst ervoor zorgen dat je aan de hand wat stapwerk doet, of zoek iemand die dat voor je kan doen. Want helemaal niet uit de stal komen, vind ik niet eerlijk tegenover je paard, en daar moet je andere oplossingen voor zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:00

Ik heb kawa zelden meer gereden dan 3 dagen in de week.
Ook toen hij Z liep. Ik reed dus zo'n beetje om de dag.
Hij heeft daar nooit last van gehad.
Maar hij stond dan wel hele dagen op het land.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:09

Als hij de oefeningen makkelijk kan krijgt hij er ook geen spierpijn van. Ik reed mijn merrie ook maar om de dag intensief. Van vaker wordt ze toch alleen maar dwars.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:12

Ik heb de laatste tijd ook weinig tijd om te rijden, maar als ik rijd neem ik wel travers/sb/contra en alles mee. Maar wel na gewoon goed los (lekker laag) te hebben gereden.
Ook de dag erna rijd ik dan vaak niet, maar hij gaat wel gewoon op de wei. En merk nooit aan hem dat ie spierpijn heeft.

Denk ook niet dat het kwaad kan, gewoon goed losrijden en uitrijden. Knipoog

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:15

Ik denk niet dat het een kwestie is van hoevaak je per week rijdt, maar meer hoe je een training zelf opbouwt. Wanneer je een goede warming up doet (zoals je zelf aangeeft te doen), met voldoende warmstappen, kun je gerust na een half uurtje moeilijkere oefeningen rijden. De spieren van je paard zijn dan warm. Bovendien train je met zijgangen helemaal niet zo zwaar. Verzamelen is al zwaarder, maar wanneer je paard goed los is en het niveau aankan (geestelijk & lichamelijk) dan zie ik geen belemmeringen. Je moet wel een goede cooling down doen, zeker als je je paard de dag erna geen beweging geeft. Dus lekker lang (lang in het lijf & lekker lang in de tijd) uitdraven en uitstappen. Dan is de kans op spierpijn gering. Het is natuurlijk een ander verhaal als jij je paard één keer per 2 weken het zadel opdoet, dan krijgen de spieren ook geen kans om zich fijn te ontwikkelen. Maar dat vind ik bij jou niet echt het geval. Conclusie: gewoon lekker rijden en ook de moeilijkere oefeningen meepakken, mits je goed afbouwt aan het einde.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 11:15

Lekker lang in- en uitstappen doen ik sowieso, want hij heeft ook een dikke wintervacht, dus uitstappen duurt al lang. En instappen, meestal stap ik ergens naartoe, dus dat is ook wel een halfuur.

Ik heb vandaag weer les, ben beniewd wat mijn instructrice ervan vindt.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties! Heeft me gister in ieder geval al geholpen!