Wat kan het zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

japke

Wat kan het zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 13:03

Eerst was het nooit een probleem, als ik reed en ze was niet voorwaarts en aan het been gaf ik een tikje met de zweep op haar bil gewoon een normaal tikje.
Aangezien ik een heel braaf paard rijd ging dat goed en als ik geen reactie kreeg dan gaf ik een paar kleine tikjes en dan kreeg ik vanzelf reactie en liep ze weer actiever.
Nu sinds een paar weken als ik haar maar aan tik en dat doe ik echt niet heel de tijd gaan haar oren in haar nek en verder geen reactie tik ik nog eens krijg ik en een bok.
Als ik dan weer tik weer bok.
Ik rijd al 4 jaar met haar en nooit een enkele bok.
Ik rijd niet met een ander zadel als anders ofzo.
Heeft er iemand ervaring mee of een tip?

Zwennie

Re: Wat kan het zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:10

en dat doet ze enkel alleen als je met de zweep rijd? mocht dit niet het geval zijn moet je het ergens anders zoeken je zadel enz is wel oke?

japke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 13:50

Enkel alleen als ik met de zweep rijd een tikje oren in de nek paar tikjes geen reactie wel bokken.
Ik rijd altijd al met dit zadel en het gaf nooit problemen.
Zo lang je niet tikt is er niks aan de hand.
Wel heb i het idee dat ze niet lekker in haar vel zit beetje lusteloos terwijl ik wel veel afwissel in wat ik met haar doe.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:55

Misschien ligt het aan de voeding, of heeft ze iets onder de leden. Ze kan ook lijden onder eenzaamheid misschien of verveling?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:55

miss is ze de tikjes zat? laat er eens iemand anders op rijden en kijk hoe ze daar opreageerd? hetzelfde als bij jou? dan zou ik eens je zadel na laten kijken, ligt het daar niet aan? dan zou ik je hele pony door een da na laten kijken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:49

En als je extra hard been geeft, reageert ze dan wel naar voren. Mijn paard boktje bij een voorwaartse hulp omdat hij een rugprobleem had en hij niet goed voorwaarts kon.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:57

Misschien dat ze die tikjes nu echt wel zat is en ze zich daarop gaat verzetten. Blijkbaar reageerd het paard ook niet goed op jouw been hulpen misschien moet je eraan werken dat ze beter op jouw been reageert en jij die zweep niet meer nodig hebt.
Dan is het ook al veel fijner om te rijden zowel voor jouw als voor het paard.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:11

Een zweep is een hulpmiddel, om aan te geven "let op" ik geef been en hier moet je op reageren. Jouw paard snapt de verbintenis niet dat de zweep aangeeft dat ze naar jouw benen moet luisteren.
En verzet zich tegen de zweep door middel van een bok. Je paard is dus gewoon slecht aan je been, en dit los je niet op door iedere keer je zweep te gebruiken.
Gooi je zweep weg en los het op met konsekwent beengebruik, zonder je paard hierin af te stompen.
1 keer drijven = reactie van het paard, dus bij geen reactie, een strenger beengebruik hanteren, reageert ze dan direct belonen met je stem, of klopje.

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:07

Het zou inderdaad kunnen zijn dat ze genoeg heeft van de zweep. Wij hebben een manege, we hebben 1 enorm lui paard die bijna altijd met zweep wordt gereden. Die had op het laatst ook nog al genoeg van de zweep, elke keer als ze een tikje kreeg gaf ze een bokje. Die hebben we een tijd met sporen gereden en helemaal niet meer met de zweep erbij (alleen de beginners dan.. Tong uitsteken ) Dat is nu weer helemaal goed! Kan nu gewoon weer met zweep gereden worden zonder dat ze er tegen in gaat!
Als ik jou was zou ik dat ook eens proberen, dat hoeft natuurlijk niet met sporen! Knipoog

Veel succes!! Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:09

Ik zou je zadel eens na laten kijken, zadels kunnen slijten en vervormen en een paardenrug veranderd ook constant. Dikke kans dat het 4 jaar geleden prima lag, maar nu niet helemaal meer.
En je paard zelf? Niks mis mee, lichamelijk? Anders voor de zekerheid even een keer laten checken door de dierenarts?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:14

Vroeger moest je al een paar tikjes geven eer je reactie kreeg, ik neem aan dat je eerst de lichte hulp probeerde? (been dus)

Beloon je ook de goede reactie goed? (dus vooruit = loslaten van druk, zowel van voor (!!!) als met je been en zit.

japke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 13:35

hoi bedankt voor alle reacties,
Ze word ook door andere gereden loopt omdat ze zo braaf is ook met kleine kinderen ongeveer 3 keer per week maar die vragen niet veel van haar als ze loopt is het goed die zijn met hele andere dingen bezig en gebruiken geen zweep.
Vandaag gelongeerd ook gewoon normale reactie op zweep.
Zadel ligt goed zegt men, mischien heeft ze inderdaad ergens last van want ze doet het dus alleen als ik haar vraag actief te zijn en te verzamelen als ik rijd.
Ik geef eerst been geen reactie dan een tikje, ik zorg ook dat ze naar voren kan als ik aan tik, dit ging altijd goed ik hoefde dit ook echt niet steeds te toen alleen om haar inderdaad op te laten letten en dat pakte ze goed op nu word ze er echt boos om.
Maar morgen komt de instructrice terug en zal het haar ook zeker vragen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:31

japke schreef:
hoi bedankt voor alle reacties,
Ze word ook door andere gereden loopt omdat ze zo braaf is ook met kleine kinderen ongeveer 3 keer per week maar die vragen niet veel van haar als ze loopt is het goed die zijn met hele andere dingen bezig en gebruiken geen zweep.
Vandaag gelongeerd ook gewoon normale reactie op zweep.
Zadel ligt goed zegt men, mischien heeft ze inderdaad ergens last van want ze doet het dus alleen als ik haar vraag actief te zijn en te verzamelen als ik rijd.
Ik geef eerst been geen reactie dan een tikje, ik zorg ook dat ze naar voren kan als ik aan tik, dit ging altijd goed ik hoefde dit ook echt niet steeds te toen alleen om haar inderdaad op te laten letten en dat pakte ze goed op nu word ze er echt boos om.
Maar morgen komt de instructrice terug en zal het haar ook zeker vragen.

Je geeft de oorzaak zelf al aan, op de tik met de zweep kwam ze naar voren, terwijl ze juist op je been naar voren had moeten komen. Als een paard geen of weinig reatie geeft op je been, mag je best een keertje een tik geven, maar die tik is bedoeld om aan te geven dat ze op jouw been moet reageren. Jouw paard heeft geleerd om op de zweep te reageren ipv je been, en dat worden ze op den duur erg zat. Je moet even een paar stappen terug en het met je been oplossen, je instructuer kan j daar zeker bij helpen, succes!