Reageren op been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Reageren op been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:19

Hey! Ik zit al een tijdje met een probleem en ik kom er niet helemaal uit. Dus dacht ik, laat ik het op Bokt vragen Lachen.

Mijn paard begrijpt niet wat ik wil als ik hem met één been 'aanspoor'. Bijvoorbeeld als ik hem door een hoek wil laten lopen, op de volte (waar we dus ook heel veel moeite mee hebben), maar ook met stelling vragen op de lange zijde. Als ik hem een beenhulp met mijn binnen- of buitenbeen geef, geeft hij wel een reactie (het is dus geen actie-reactie probleem), maar zijn reactie is om dan harder te gaan lopen. In zijn hoofd is aansporen namelijk meteen harder. Natuurlijk gebruik ik bij deze hulpen niet alleen mijn been maar ook mijn handen, maar zelfs met beiden snapt hij nog steeds niet wat de bedoeling is. Nu vraag ik me af wat ik fout doe. Ik weet dat de fout bij mij ligt, aangezien ik hem niet goed kan laten zien wat ik bedoel. Dus nu is mijn vraag eigenlijk op welke manier ik dit het best mijn paard kan leren. Lachen

Jana_en_Ik

Re: Reageren op been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:27

Ik denk dat jou paard inderdaad een begrip-probleem heeft zoals je al aangeeft. Hij gaat bij been sneller lopen. Het concept van been aanleggen is dat hij wijkt voor druk. Twee benen aanleggen en ruimte geven van voren zou dus voorwaarts/sneller moeten betekenen en druk met een been en ruimte naar de andere kant zou wijken moeten betekenen. Het paard moet in principe daarheen gaan waar jij met je been en hand ruimte laat. Echter, dat begrijpt jouw paard niet (en het mijne trouwens ook niet, dus ik herken het wel), daarom zou ik denken dat grondwerk en het leren WIJKEN voor druk een goede tip is. Vergt veel geduld, maar toch de moeite waard. Laat em op de grond zijwaarts gaan voor de druk van je hand op de plek van het been en niet voorwaarts. Dar verschil moet hij leren.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:37

Jana_en_Ik schreef:
Ik denk dat jou paard inderdaad een begrip-probleem heeft zoals je al aangeeft. Hij gaat bij been sneller lopen. Het concept van been aanleggen is dat hij wijkt voor druk. Twee benen aanleggen en ruimte geven van voren zou dus voorwaarts/sneller moeten betekenen en druk met een been en ruimte naar de andere kant zou wijken moeten betekenen. Het paard moet in principe daarheen gaan waar jij met je been en hand ruimte laat. Echter, dat begrijpt jouw paard niet (en het mijne trouwens ook niet, dus ik herken het wel), daarom zou ik denken dat grondwerk en het leren WIJKEN voor druk een goede tip is. Vergt veel geduld, maar toch de moeite waard. Laat em op de grond zijwaarts gaan voor de druk van je hand op de plek van het been en niet voorwaarts. Dar verschil moet hij leren.

Bedankt voor de uitleg. Het gekke is dat ik hem zelf in heb gereden en vanaf het begin ook altijd bij aansporen genoeg ruimte heb gegeven van voren. Ook is het zo dat als ik naast hem sta, hij precies weet wat ik bedoel. Hij reageert prima als ik een zachte druk op zijn buik uitoefen, dan gaat hij ook opzij en geen stap naar voren. Het rare is dat hij dat dus wel doet onder het zadel. Ik heb eigenlijk wel altijd ruimte gegeven van voren bij aansporen, en eigenlijk dat doe ik nog steeds. Waar zou ik dan precies aan kunnen werken? Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:47

Oew nu gaan we op terrein waar ik ook alleen maar de logica volg.. hij is dus nog jong? Hoe lang al onder het zadel? Heeft hij ooit wel zijwaarts geweken voor je beendruk? Is hij al nageeflijk? Hoe doet hij het met wijken bijvoorbeeld? Kun je em terugrijden/verzamelen? Kan hier heel veel vragen over stellen. Heb je les/begeleiding trouwens?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:19

Mijn paard is nu 5 jaar. Ik heb hem gekocht toen hij zadelmak was en toen er al een of twee keer iemand op heeft gezeten, dus helemaal zelf heb ik hem niet ingereden. Hij is nu anderhalf, twee jaar onder het zadel. De eerste maanden heb ik onder begeleiding gereden, zodat het paard goed ingereden werd. Helaas heb ik daarna een tijd geen les kunnen nemen. Inmiddels ben ik veranderd van stal en ben ik van plan weer een keer in de twee weken les te gaan volgen.

Hij heeft een enkele keer een stapje opzij gedaan dmv beendruk, vooral als hij stilstaat. In stap reageert hij ook nog wel op beendruk en wijkt hij er soms ook wel voor, maar in draf en galop is dat ongebonnen werk. Over zijn nageeflijkheid ben ik zeker in stap en draf heel tevreden. Ik kan hem verzamelen, maar ook vooruitrijden. Tempowisselingen gaan steeds beter, maar ook vooral op stem (dmv 'hooo' en 'kom!', misschien heeft dit er ook iets mee te maken? Overgang maken naar draf doet hij door 'draf!' en naar galop doet hij door 'gaaalop!') Wijken gaat echt niet goed, dat is ook de reden waarom ik dit topic opende eigenlijk Knipoog.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:28

Proberen stem langzaam af te bouwen als je voorwaarts wilt, is hij nu toch wel ervaren genoeg voor? (als je dat niet al lang deed) Misschien nieuwe stemhulp bedenken voor opzij, dat van de grond af leren en dan erop proberen?
Verder heb ik net als jij eigenlijk geen idee wat je hieraan zou kunnen doen, lees even mee, hoop er wat van te leren voor mijn 'inrijproject' Lachen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:38

Eigenlijk wil ik van de stemhulpen af, dus niet nog een stemhulp voor zijwaarts aanleren. De stemhulpen voor voorwaarts zijn niet echt nodig, ik gebruik ook altijd been. Maar toch vind ik het fijn ze te gebruiken omdat mijn paard hier heel scherp van blijft. Ik ben het er wel mee eens dat ik eigenlijk helemaal van de stemhulpen af moet, maar ik weet niet of dat dit wijkprobleem zal oplossen..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:10

Stemhulpen kent hij, en weet dus hoe dat in elkaar steekt. Als je dus nieuwe stemhulpen leert (maar 1, voor opzij naar de kant waar hij niets voelt qua druk) zou hij dat dan niet snel doorhebben ook met ruiter erop? Dat was met de voorwaarts hulpen ook zo?

Scherp op je been kan hij ook worden hoor! evt. met zweepje achter je been even aanraken, en (als je net als ik niet zo van zwepen houdt) vooral goed belonen als hij 'scherp' (lees: goed, gelijk, vlug) op je been gaat. Wat die stemhulpen betreft, ze zijn niet echt fout, maar in de dressuur niet bepaald gewenst Lachen Als je er echt vanaf wilt gewoon rustig afbouwen. De pony die ik probeer in te rijden wil ik op allebei gaan rijden, buiten maakt dat toch niet uit. Succes nog!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:35

Ja maar weet je wat het is, als ik met zweep ga werken, denkt hij al helemáál dat hij vooruit moet. Hij is superscherp, maar hij weet gewoon niet wat hij met de hulp moet. Omdat hij toch zo scherp is, gaat hij maar vooruit. Snap je? En ik denk dat ik dat met een zweepje alleen maar in de hand werk..