paard wil maar een kant op wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kristianneb

paard wil maar een kant op wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:05

ik ben mijn pony wijken aan het leeren,
hij deed het alteid al wel een beetje maar niet pootje over elkaar enz.

op een dag was het slecht weer dus gingen we op het erf rijden (geen bak, wei te nat en bos was ook te nat)

ik ging oefenen met wijken het wou niet echt ik gaf hem een klein tikje met de zweep en toen sprong hij opzij, nog eens probeeren, deed hij het weer Tong uitsteken

nu is dat ongeveer een maand geleeden en nu wil hij op de linkerhand heel goed wijken maar op de rechterhand reageert hij gewoon niet op mijn hulpen als ik hem de hulpen geef snapt hij het niet en gaat dan maar "heel braaf" de andere kant op wijken

owja op het erf wou hij wel redelijk naar rechts toe wijken

graag tips hoe ik hem ook naar de andere kant toe kan laten wijken TanX

angelax

Re: paard wil maar een kant op wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:17

ik heb hetzelfde dus volg dit even

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:56

Gewoon een kwestie van veel oefenen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:51

Sorry, maar het klinkt alsof je geen les hebt. Dit zijn namelijk problemen waarbij een instructeur je heel makkelijk bij zou kunnen helpen.

http://www.bokt.nl/wiki/Wijken

Je hoort je paard aan te leren voor je been zijwaarts te gaan. Blijkbaar gaat hij tegen je linkerbeen in. Ik zou hele kleine stukjes gaan wijken, vanaf de binnenhoefslag steeds 1 of 2 passen vragen.
Dingen waar je op moet letten:
- je eigen houding - netjes blijven zitten /recht zitten / kijken waar je heen gaat
- paard over 2 teugels rijden - geen stelling oid , alleen te veel voorwaartse drang tegenhouden - verder rustige hand, anders leidt dit af van de hulp.
- korte éénzijdige hulp geven met het been, evt. aangevuld met zweep
- stap op zij is belonen
- geen reactie -> negeren en weer proberen
- reactie is naar verkeerde zijde wijken -> sturen naar de hoefslag / evt. volte in de richting waar je heen wou, daarna weer proberen.

Het makkelijkste vind ik trouwens om je paard te leren wijken voor éénzijdige druk vanaf de grond.
[RT-P] Paard leren wijken voor druk aan de hand

Andere topic over wijken geven denk ik genoeg informatie:
[RT-P] Wijken voor been.
[RT-P] Wijken.
[RT-P] hoe leren wijken??
[RT-P] Hoe leer ik mn paard wijken?
[RT-P] Ook achterhand meenemen
[RT-P] Wijken
[RT-P] wijkprobleempje

Verder: wees geduldig, het paard snapt gewoon nog niet wat jij bedoeld. Gewoon rustig blijven oefenen, herhalen en belonen wanneer het net iets beter gaat.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:07

lise81

heb wel les maar de instructrise zecht er niet zo veel over

ong. het zelfde als you Tong uitsteken

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:08

owja hij gaat gewoon voor mijn been opzij, (niet meer met zweepje)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:37

Als hij gewoon voor je been opzij gaat - wat is dan het probleem?
Ik begrijp uit je verhaal dat hij maar 1 kant op wijkt namelijk...en dat dit het probleem is.

Als je instructrice het zelfde zegt dan moet het toch lukken als jij het ook opvolgt. Vork

Heb je iets gehad aan de andere topics?
Ben je al bezig geweest aan de hand met wijken?

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:54

dat voor been opzij was niet echt naar jou beantwoord, bedoelde daarmee dat hij voor mijn been opzij gaat en niet (meer) voor mijn zweepje (op de kant waarbij hij het wel doet) Bloos

het lukt idd ook wel een beetje maar nog niet zo geweldig als naar de andere kant dus vroeg ik tips Haha!

heb ook die topcs ff gelezen idd wel handig
heb ook wel eens met hem aan de hand geprobeert te laten wijken wou hij niet echt doen maar heb het gister ook nog heel even gedaan toen deed hij wel 2 pasje Haha!

doe ook wel eens wending om de achter-voorhand daarbij wil hij wel alebei de kanten op
(vind dat zelf een beetjeraar, maargoed)

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:01

Ja hoor,klinkt bekend Haha!
De mijne wijkt alleen maar naar rechts.
Nu moet ik ook zeggen dat ie best scheef is en rechts ook vast zit.
Ik ben 1.5 maand geleden begonnen met rechtrijden ,veel voltes lekker laag laten lopen en overgangen te rijden om em los te krijgen.
Dat gaat al een heel stuk beter.
Nu ben ik rustig aan bezig met wijken naar links en bij ieder pasje beloon ik em.
Ik pas dezelfde methode toe als Lise81 net aan gaf.
En let erop dat je emnet gaat overvragen.
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 10-01-08 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:39

Misschien moet je eens aan rechtrichten gaan denken? Waarschijnlijk is je paard scheef, en daarom wijkt hij makkelijker de ene kant op. Lachen

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:39

Klinkt heel bekend Vork
Ik heb zoeizo al problemen met rechtsom. De stelling, buigingen, en zijgangen rechtsom vinden we allebei gewoon heel erg moeilijk. Het is volgens mij niet echt een kwestie van het wijken. Maar zorgen dat jij rechtis of links (welke kant je moeilijk vind) je paard gewoon goed aan je been hebt, en goed oefend met stellingen en openen en sluiten van voltes op je been. Je been is gewoon ontzettend belangrijk bij het rijden. probeer dus bij het wijken niet al te veel stelling te vragen, maar focus je vooral op een zijwaartse beweiging en je benen.

Begin ook met kleine stukjes. Maar wijk nooit helemaal tot aan de hoefsalg, je paard zou namelijk dan al gelijk weten wat hij moet gaan doen. wijk bijvoorbeeld vanaf de A-C lijn een kleinstukje rechts en stel hem dan weer recht. Wijk dan bijvoorbeeld eeen klein stukje links en dan gewoon weer rechtrichten.

Probeer niet te overhaasten en heb geduld!
Succes Lachen

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:07

er zijn dus meer mensen die hier moeite mee hebben Tong uitsteken

mijn paardje is aan alebeide kanten lkkr los (zijn ook een keer naar antoine de boht weet ik veel hoe je het schrijft geweest)
toen was ze moeilijke kant juist de andere kant Tong uitsteken , maar hij is op allebei de kanten lkkr los heeft soms aleen wat moeite om rechts in galop aan te springen

Daisy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:06

Vrijwel altijd doordat je paard scheef is, rechtrichten dat is heel belangrijk en in het begin van rechtrichten veel contrastellingen nemen zeker door bochten en daarna binneteugel vrijwel los laten in bochten , meer op je buitenteugel gaan rijden. Zorg dat je zelf recht zit en niet de zit van je paard dus scheef aanneemt, dit voel je meestal niet dus laat iemand kijken. Kijk na het rijden is of je zadel nog recht ligt en of je stijgbeugels evenlang zijn.

Het kan ook zijn dat je paard je naar die andere kant niet snapt. Dus moet jij bepalen of je paard scheef is, of niet. Ben bang van wel dus oefenene

succ6

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:34

daisy12 lees bericht er boven Pling

ik denk dat het is dat hij de andere kant op gewoon nog niet zo goed snapt