hoofd-halshouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

hoofd-halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:21

ik heb een hele schattige fjordenmerrie die erg licht aan de hulpen is. je kan haar uitstekend rijden op zit en been en je hoeft zowat alleen maar te denken waar je heen wil of in welke gang/tempo en ze doet het.

het enige is dat ze graag met de neus naar voren loopt of nog liever met haar neus door het zand (voor halsstrekken zou ik zomaar een 10 kunnen halen Clown )
ze heeft gauw de neiging om achter wat nauw te lopen. haar rug is vrij vlak. mi heeft ze moeite met onderbrengen van het achterbeen, niet alleen met een ruiter op haar rug maar ook onbelast.
ik heb altijd vrij behoudend gereden, omdat haar ontwikkeling altijd wat achterbleef. Nu begint ze toch eindelijk wel een wat volwassenere look te krijgen en kan mi ook steeds meer aan. ze wordt komend voorjaar 7.

vooralsnog ben ik behoudens een licht contact van haar mondje afgebleven, maar ik zou nu toch wel willen gaan werken aan haar houding. ik wil alleen voorkomen dat ik haar gevoelige mond verpest.
gezien haar bouw denk ik vooral dat het bij haar aan kracht in de de buik en rugspieren ontbreekt.

wat vinden jullie goede oefeningen om haar wat meer gedragen te leren lopen?

ben benieuwd!

Anoniem

Re: hoofd-halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:26

Dat je je paard licht in de mond wilt houden, wil nog niet zeggen dat je d'r helemaal niet aan kunt komen. Ik zou toch gaan beginnen om d'r voor wat meer te begrenzen terwijl je d'r van achteruit lekker aan het werk zet.
Heb je bv al wel bijgezet aan de lijnen gewerkt met 'r?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:00

Ik zou met longeren beginnen,bijgezet of met pessoa.Zodat je alvast de spieren sterker maakt,en toch meer naar de hand toe rijden.Anders kun je er nooit aan werken.Bovendien is goed hals strekken,dus niet! met de neus door het zand.Goed halsstrekken is als ze de hals verlengt met het neusje naar voren! wanneer jij been geeft.

_XxJulxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:44

Je kunt je pony wel een beetje in buigen met weinig contact,
Daar zal ze dan toch geen last van hebben,
contact heb je uiteindelijk wel nodig..

fairytill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:56

Je verpest de mond van je paard niet door gewoon contact te hebben. Mits je niet zit te rukken. Wat erg belangrijk is is dat je je handen stil houd en dat er een constant contact is, dus niet vast los. Belangrijk is is dat je eerst je paard van achter voor elkaar hebt. Qua oefeningen kun je proberen lichte stelling te vragen zowel links als rechts zodat je paard los wordt in de hals. Of probeer voltes te openen en te sluiten. Ook kun je als je eenmaal zover bent een beetje schouder binnenwaarts gaan rijden zodat het binnenachterbeen eronder treedt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:48

probeer haar lijf meer aan de gang te krijgen, buigen om je been in bochten etc. Probeer bij wegstappen dit meer vanuit achter te doen, voor wat begrenzen zodat ze echt eerst achter begint en niet naar voren valt en deze oefeningen steeds meer uit breiden, eventueel aan de hand aan het werk, pb me hier dan maar over.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:23

thanks voor de tips!
longeren/aan de lange lijnen doe ik nu even niet (wegens blessure kan ikzelf niet lang staan of lopen) maar de rijtips ga ik zeker proberen.

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:23

Zoals hierboven gezegd wordt zou ik er ook gewoon lekker oppakken. Dat ze haar eiegenhoofd meer gaat dragen.

Balkjes lopen wil helpen om het achterbeen sterker te maken en de oefeningen die hierboven gezegd worden zoals volte open en volte verkleinen. Laat er ook lekker voorwaarts lopen zodat ze ook niet te zwaar wordt in je handen