tijdens rijden oor naar achter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

tijdens rijden oor naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:08

Mijn paard doet soms 1 oor tijdens het rijden naar achteren. Die legt ze echt helemaal plat. Het andere oor staat gewoon. Wat zou dit betekenen?
Ze doet dit af en toe. Ik krijg wel eens reacties dat ze een raar trekje heeft.
wat zou dit betekenen?

ellepel

Re: tijdens rijden oor naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:10

mij is altijd verteld dat als tijdens het rijden je paard 1 oor naar achter heeft het op jou let
en dat is dus goed.

mijn pony heeft ze tijdens het rijden altijd beide naar achteren toe,dus mag ik hopen dat hij uiterst geconcentreerd op mij let Haha!
Afbeelding

beetje grote foto geloof ik Bloos

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:24

Afbeelding
zoiets?
betekent voor zo ver ik weet inderdaad dat ze op jou letten. mijn pony heeft ook vaak de oren allebei naar achteren, maar dat betekent eerder dat ze boos is Tong uitsteken

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:35

Ja idd.
Het betekent dat ze attend is en op jouw let. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:31

Als 'ie 1 oor echt helemaal plat legt dan denk ik eerder aan ongemak aan de kant waar het oor plat gaat. Pakt 'ie daar soms ook wat vast in de kaak? Of kantelt 'ie z'n hoofd?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:07

Mijn merrie doet dit ook wel eens. Dus niet zoals op de foto's, dat is inderdaad het 'gewone' attent zijn.
Maar 1 oor echt plat. Zij kantelt dan ook licht haar hoofd, en geeft aan dat ze zich echt niet prettig voelt. Als ik dan even ga stappen, haar even over haar hals aai, is het gauw goed.
Als ik direct haar oor pak/aai wordt ze boos, dus dat kan ik beter niet doen. Het lijkt wel alsof er misschien iets in haar oor even 'dwars' zit ofzo. Misschien wat haar? of een vliegje? (nouja, die heb je natuurlijk niet in de winter..)
Verder weet ik het ook niet. Het duurt bij mij altijd maar even, en bij jou, Saantje??

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:53

dat ze op je let

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:08

ik heb eerder het idee dat het klopt wat Sonja zegt.
Dat ze probeert aan te geven dat ze iets als ongemak ervaart. Ze houdt inderdaad vast op links en in de kaak aan die kant.

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:09

denk dat ik maar eens een bezoekje breng aan de paardentandarts, want ze is nu 7,5 jaar en ze is daar nog nooit geweest. heb het idee dat het iets met haar gebit te maken heeft. Ik zag laatst ook haken, maar vermoed dat er meer aan de hand is.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:12

Hmm die van mij heefd de oortjes naar voren, ik dacht dan oo leuk ze heefd er plezier in.
Inderdaad interesant

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:12

als je haken ziet dan is dat inderdaad al voldoende dat ze vast houden aan 1 kant.
maar ik wist niet dat oren naar achteren daarmee te maken konden hebben Knipoog

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:29

wist ik ook niet Knipoog maar had wel zo mijn vermoedens. Het lijkt namelijk totaal niet op de foto's in dit topic. Ze doet het heel vreemd. Haar ene oor staat naar voren en het andere oor ligt helemaal plat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:15

Vaak een teken dat er stomweg iets irriteert aan die kant. Kan inderdaad best iets van haken zijn. Mogelijk schuurt haar wang langs een haak door het hoofdstel. En als je dan een paard hebt dat heel braaf is en z'n uiterste best blijft doen ondanks pijn of ongemak, dan krijg je dus slechts dít als reactie.

Mijn merrie is zo'n verwende tuttebol dat ze het zelfs doet als haar voorpluk (die is enorm) niet lekker zit onder d'r hoofdstel Haha!

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:40

paard is geconsenteerd op jou geen probleem dus Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:40

DFromHeaven, een oor wat echt plat ligt heeft niets met concentratie te maken. Een geconcentreerd oor staat schuin naar achteren en is beweeglijk. Een oor dat irritatie aangeeft ligt plat.

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:02

Dabo schreef:
Mijn merrie doet dit ook wel eens. Dus niet zoals op de foto's, dat is inderdaad het 'gewone' attent zijn.
Maar 1 oor echt plat. Zij kantelt dan ook licht haar hoofd, en geeft aan dat ze zich echt niet prettig voelt. Als ik dan even ga stappen, haar even over haar hals aai, is het gauw goed.
Als ik direct haar oor pak/aai wordt ze boos, dus dat kan ik beter niet doen. Het lijkt wel alsof er misschien iets in haar oor even 'dwars' zit ofzo. Misschien wat haar? of een vliegje? (nouja, die heb je natuurlijk niet in de winter..)
Verder weet ik het ook niet. Het duurt bij mij altijd maar even, en bij jou, Saantje??

Mijn paard deed bijna exact het zelfde wat Dabo hier beschijft, oor is niet geheel plat, maar ze kanteld wel haar hoofd en begint licht te schudden. Ik beschreef het altijd als een soort kramp. Het leek net als of ze kramp had in een hals spier ofzo.
Nu mijn paard wat meer door getrained is. Merk ik dat het niet meer gebeurd.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:07

Bij mijn merrie gebeurt het gelukkig ook niet zo vaak hoor, in de tijd dat ik haar heb (bijna 3 jaar) is het misschien 3 of 4x gebeurd. Lachen

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:27

Mijn paard doet afentoe als het haar echt irriteert zijn rechteroor snel bewegen als ik rechts teveel vasthoud op links heeft ze dat niet is wel grappig, misschien houd je ook teveel vast aan die kant? heel raar maar het kan toch zo zijn Tong uitsteken

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:02

mijn poaardje wil met een oor naar achter (meestal het buitenoor) ook wel zeggen 'ik heb geen zin' of 'ik zie iets anders boeiends'
een binnenoor naar binnen betekend vaak idd dat ze op je letten.
maar ja, dat gaat alleen op iun de bak natuurlijk

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:17

bedankt vor de reacties!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:16

Meestal luisterd ze dan naar de ruiter Ja.
Megan doet dat ook wel eens, maar dan let ze iig op Vork

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:27

Haukon legt zijn oor ook wel eens plat naar achteren, het ziet er dan uit alsof het er bijna afvalt, dus niet als wanneer hij prettig luistert. Teugels loslaten of ontspannen helpt niet, maar na een tijdje gaat het wel over. Ik weet inmiddels wel dat er iets daarvoor niet helemaal goed gaat. Hij pakt ook vaak het bit vast of trekt het naar rechts (daar legt ie dan ook zijn oor zo vreemd)

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:03

Ze is inderdaad op jou aan het letten OK dan!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:15

bonita doet dit ook eigenlijk altijd alleen dan met allebij de oortjes afwisselend en dan zie je ook dat ze heel soms naar je kijkt echt grappig. maar wat jou paardje doet lijkt mij inderdaad ook iets van irritatie. ik zou ook even de mond na laten kijken ja. en als daar niks te vinden is het zadel je dekje het hoofdstel.. overigens wel goed dat je het hebt gezien dat ze dat doet doe er ook iets mee want waarschijnlijk is het echt niet alleen dat ze op jou let als ze dat oor echt strak naar achteren legt.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:19

ik weet van een paard dat ik vaak rijd dat als haar ene oor naar achter is (links) ik dan met die hand te star ben. Dan ga ik werken aan een veer in die hand en is haar oor mijn controlemiddel. oor naar voren, ben ik goed bezig!