halllo,
ik heb sinds 3 jaar een soort van bijrijdpony. Ik ga meestal 1 keer per week bij haar en meestal maken we dan een ontspannende wandeling ofwel werken we eerst een beetje en gaan we dan wandelen.
Ze is eigenlijk altijd doodbraaf op wandeling (ze is wel beetje angstig zonder haar vriendjes maar haalt zelfs dan nog geen zotte kuren uit) behalve op 1 baantje. Ze mocht daar vroeger altijd in galop (en dat vindt ze zalig), dit weet ze heel erg goed en daarbij komt nog eens dat dat zelfde weggetje haar terug naar de weide brengt bij haar vrienden. Gevolg: vanaf dat ik het weggetje nog maar nader, gelijk vanwaar ik kom begint ze alvast te trippelen, ga je door dan kun je haar echt niet in stap of draf houden op dat baantje en gaat ze vrolijk galoperend (met bijhorend gebok) door tot aan de weide.
Er kunnen verschillende oorzaken hiervoor zijn denk ik,
-ze mocht dit vroeger altijd in galop doen op vraag van mij natuurlijk en niet uit eigen initiatief dus ziet ze dit baantje dus gewoon als galop (zelfs na maanden er niet meer langs geweest te zijn)
-Ze voelt de spanning van mij als we nog maar naderen (al had ik er deze week zelfs niet aan gedacht omdat het zo lang geleden was dat we echt een eindje waren gaan wandelen en ik had het pas door als ze onnozel begon te doen toen we al op het weggetje waren)
-ze wil naar haar vrienden op de weide (maar ze doet dit zelfs als de andere pony's ook mee op wandeling zijn)
Zoals je ziet, verschillende oorzaken volgens mij, maar geen enkele die er echt uitspringt en ik weet dus niet waar te beginnen om haar dit af te leren.
Tot hiertoe heb ik het elke keer opgelost door gewoon voorbij het baantje te stappen en dus een extra toer te maken of door er wel in te slaan maar vanaf dat ik merkte dat ze ieder moment weg kon zijn mij om te draaien en gewoon de andere richting uit te gaan (weg van de vriendjes en extra toertje maken) en dit vooral voor haar eigen veiligheid, het ligt er nu namelijk erg modderig en er zijn diepe sporen van tractors waardoor ze bij galop gewoon zou vallen,...
Wat kan ik doen om haar deze slechte gewoonte af te leren?
Alvast bedankt