pony niet te houden op wandeling (galopbaantje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

pony niet te houden op wandeling (galopbaantje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:59

halllo,

ik heb sinds 3 jaar een soort van bijrijdpony. Ik ga meestal 1 keer per week bij haar en meestal maken we dan een ontspannende wandeling ofwel werken we eerst een beetje en gaan we dan wandelen.

Ze is eigenlijk altijd doodbraaf op wandeling (ze is wel beetje angstig zonder haar vriendjes maar haalt zelfs dan nog geen zotte kuren uit) behalve op 1 baantje. Ze mocht daar vroeger altijd in galop (en dat vindt ze zalig), dit weet ze heel erg goed en daarbij komt nog eens dat dat zelfde weggetje haar terug naar de weide brengt bij haar vrienden. Gevolg: vanaf dat ik het weggetje nog maar nader, gelijk vanwaar ik kom begint ze alvast te trippelen, ga je door dan kun je haar echt niet in stap of draf houden op dat baantje en gaat ze vrolijk galoperend (met bijhorend gebok) door tot aan de weide.

Er kunnen verschillende oorzaken hiervoor zijn denk ik,
-ze mocht dit vroeger altijd in galop doen op vraag van mij natuurlijk en niet uit eigen initiatief dus ziet ze dit baantje dus gewoon als galop (zelfs na maanden er niet meer langs geweest te zijn)
-Ze voelt de spanning van mij als we nog maar naderen (al had ik er deze week zelfs niet aan gedacht omdat het zo lang geleden was dat we echt een eindje waren gaan wandelen en ik had het pas door als ze onnozel begon te doen toen we al op het weggetje waren)
-ze wil naar haar vrienden op de weide (maar ze doet dit zelfs als de andere pony's ook mee op wandeling zijn)

Zoals je ziet, verschillende oorzaken volgens mij, maar geen enkele die er echt uitspringt en ik weet dus niet waar te beginnen om haar dit af te leren.
Tot hiertoe heb ik het elke keer opgelost door gewoon voorbij het baantje te stappen en dus een extra toer te maken of door er wel in te slaan maar vanaf dat ik merkte dat ze ieder moment weg kon zijn mij om te draaien en gewoon de andere richting uit te gaan (weg van de vriendjes en extra toertje maken) en dit vooral voor haar eigen veiligheid, het ligt er nu namelijk erg modderig en er zijn diepe sporen van tractors waardoor ze bij galop gewoon zou vallen,...

Wat kan ik doen om haar deze slechte gewoonte af te leren?

Alvast bedankt

polly2

Re: pony niet te houden op wandeling (galopbaantje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:04

Op dezelfde manier zoals deze gewoonte is aangeleerd.
Vanaf nu betekent dit weggetje: rustig stappen. Steeds als ze begint te dribbelen ben jij consequent en neem je haar terug naar stap. Tot vervelends toe. Ga er zo vaak mogelijk langs, het liefst iedere keer als je buiten rijdt. En altijd ga je stappen.
Het kan heel lang duren voordat dit afgeleerd is. Een paard is een gewoontedier en dit soort gewoontes kunnen heel hardnekkig zijn.
Maar...de aanhouder wint.
Probeer het trouwens te winnen van je pony op karakter: door dusdanig de leiding te nemen, dat ze niet anders kan dan jou gehoorzamen. En niet door aan de teugels te gaan hangen, dat werkt averechts.
Probeer als ze harder wil een kleine korte halve ophouding te maken en daarna weer loslaten. Dit is heel moeilijk, maar het is wel de manier.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:24

Bij de woorden van Polly2 sluit ik me aan..
Blijf inderdaad niet trekken aan de teugels.. Geef het paard altijd weer ruimte om ook daadwerkelijk te kunnen reageren..
Als je steeds vast blijft houden.. of van zacht terugvragen, langzaam naar hard doortrekken gaat.. gaan ze gewoon op die druk van de teugels lopen.. Hoe harder je dan gaat trekken.. hoe harder ze door die druk heen willen lopen.
Dus inderdaad terug vragen en de teugels vrijgeven en dit steeds opnieuw..
Je kunt ook proberen een circel te rijden en dan even stil te zetten.
De aandacht ergens anders op richtten is in dit geval lastig.

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:27

Dit paadje is de pony aangeleerd als ''galop pad ''.
En je moet er nu voor zorgen dat de pony het gaat zien als een ''Stap pad''.
Is natuurlijk makkelijker gezecht, dan gedaan. Maar dat is het geen wat er moet gebeuren. Knipoog
Zelf zo rustig mogelijk blijven, en doen alsof je daar altijd al over heen stapt.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:04

Normaal zou ik ook kiezen voor cirkel rijden als ik ze echt niet kan houden maar dit is op dit pad onmogelijk, pad is te smal voor een cirkeltje namelijk.
Tijdens het dribbelen helpen halve ophoudingen ook totaal niet, daar dribbelt ze vrolijk doorheen, het enige wat ze dan doet is nageefelijk gaan lopen en verder dribbelen (en nee, spijtig genoeg helpt het zelfs niet na een uur proberen, ze was nat van het zweet maar ze heeft tijdens die bepaalde wandeling geen 5 meter normaal gestapt, heb toen ook alles geprobeerd, zelfs losse teugels omdat ik dacht dat ik haar mss toch teveel opsloot). Aan teugels trekken was voor mij dan ook nooit een optie aangezien ze dan gewoon bitje vastneemt en helemaal haar zin gaat doen.

Moest het bij dribbelen blijven zou ik het niet zo erg vinden, maar ze wil gewoon alleen maar in galop en dat is levensgevaarlijk voor ons beide.

Wat ik dit weekend ga proberen is om met het baantje te beginnen, het wordt deze keer dus het vertrekpunt ipv de aankomst.

Zou het helpen moest ik dit baantje met haar doen aan het halster ipv onder het zadel of ziet ze een wandeling aan het halster volledig los van wandeling onder het zadel (waardoor er dus geen probleem zou zijn met halster, maar het wel weer zou misgaan onder het zadel)?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:52

En als de voorgaande tips niet werken kan ik je een hackamore aanraden.
Daar hebben ze geen last van zo behalve als er druk op komt en dan is vrijwel ieder paard te stoppen.
Die van mij wou ook nog wel eens uit vreugde het op een rengalop zetten en met een normaal bit of scherp bit negeerde hij het gewoon maar nu krijg ik hem altijd direct gestopt.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 22:18

Verandering van 'uitrusting' (m.a.w bit of iets dergelijks) is eigenlijk ook niet echt een optie. Ik denk niet dat de eigenaars hiervoor te vinden zijn, ze houden het liefst zo simpel mogelijk. Ze wordt nu gereden op een gewoon trensje en ookal was het niet altijd even simpel, we hebben enkele moeilijke periodes achter de rug wat betreft samenwerking tussen mij en de pony (ze was erg dominant en is dat nog steeds, dat is haar karakter nu eenmaal), en we hebben deze periodes ook doorgesparteld. ik wil het zelf ook liefst zo eenvoudig mogelijk oplossen ookal zal het wrs iets minder makkelijk zijn.
Morgen ga ik naar haar toe normaal gezien (anders wordt het zondag pas) maar wrs kan ik dan niet gaan wandelen. De tips zullen wrs dus nog een weekje moeten wachten (of tot zondag eventueel)

Tot bedankt alvast

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:45

hij mag daar echt niet in draf of galop als jij dat niet wilt. Maar in stap als jij dat wilt. draft hij aan neem je der terug tot stap. wees hier streng in. maar doe nooit allleen maar in houden. dit bouwt juist spanning op. maar in houden los in houden los ga door tot dat je in stap zit. je kunt ook als die wat sterk word je pony zijwaarts zetten en dan proberen in stap kun je links en rechtsom doen. je moet echt streng zijn. dit heb je der aangeleerd. maar je moet nooit galoperen op een pad dat naar een huis gaat. juist de andere kant op. worden ze alleen maar sterker en drukker van. succes

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 11:46

ik weet dat het ons fout is dat ze dit doet, maar het is het enige baantje waarop je galop kunt doen (en aangezien we voor de rest alleen op de weide rijden is het soms de enige mogelijkheid tot galop).
We zouden kunnen vertrekken langs dit baantje als we willen galoperen, dan is het wel weg van huis, maar direct galoperen zonder eerst beetje stappen en draven is in mijn ogen ook niet altijd het beste. Dit gaf in het begin ook helemaal geen problemen, maar vorige winter denk ik was het de eerste keer dat ik dit opmerkte (terwijl we dan al een jaar niet meer langs dat baantje waren geweest in galop). Deze zomer zijn we niet zo vaak langs daar gaan wandelen maar altijd een langere wandeling gemaakt met galop op de weide nadien en deze winter heeft ze er ook nog geen enkele keer mogen galoperen. Het is dus al bijna 2 jaar geleden dat ze ook werkelijk op dit baantje mocht galoperen, wel nog langs geweest met veel getrippel maar niet meer in galop.
Ik ga zondag wrs wel bij de pony's, en ik denk dat ik eerst maar eens op verkenning ga met de andere pony, om te weten hoe het baantje er momenteel bijligt (deze pony heeft er even vaak mogen galoperen, wordt gewoon op het halster gereden en maakt hier allemaal geen problemen van, hoe minder galop, hoe beter voor haar) en als dit meevalt dan probeer ik het gewoon met de andere pony, ligt het baantje er echt te gevaarlijk bij (putten, modder) dan moet dit nog even wachten en maak ik wel andere wandelingen want ik zou niet willen dat ze een blessure oploopt.