Rechtop zitten tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Rechtop zitten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:09

De laatste tijd heb ik echt een probleem met rijden! Het fatsoenlijk rechtop blijven zitten is er niet bij! Heb al verschillende zadels gehad om te kijken of ik kan blijven zitten rechtop. De enige manier waarop ik dat nog lijk te kunnen is als ik zonder beugels ga rijden maar dat is nou ook niet altijd even prettig. Ik had altijd een mooie rechte houding tot ik 5 maanden met renpaarden heb gewerkt! Nu zit ik met de ellende!!! Hoe krijg je het er weer uit, zonder perse mijn beugels uit te doen! Ik zou bijna ergens een zitles gaan nemen! Het gekke is wat het paard ook uitspookt met me.....al bokt hij heel de boel bijelkaar ik blijf zitten??? Maar ja ik wil straks met mijn eigen beestje goed rijden! Ben zeker geen natuurtalent heb er altijd hard aan moeten trekken om het goed te doen! Maar nu lijkt het wel of ik het maar niet afleer??? Iemand tips? Of iets waar ik een goede zit les kan krijgen? Wordt er moe van zo!

x_elisa

Re: Rechtop zitten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:16

Proberen om je lang te maken, en meestal wil het ook wel helpen om omhoog te kijken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:19

Al dat heb ik reeds geprobeerd??? En het werkt even maar als ik dan weer braaf op routine verval zit ik gelijk weer naar voren en als ik mezelf dan in de spiegel weer zie denk ik...pfff en ga ik weer proberen rechtop te zitten maar dit wordt dan erg krampachtig op een gegeven moment.....heel irritante gewoonte dus....als ik er op let gaat het redelijk met veel moeite maar zodra ik met andere dingen bezig ben is het eerste wat je ziet zit ik weer naar voren.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:37

Heb ik ook, Hoewel niet zo erg als jouw.
Maar gewoon blijven proberen, je er niet aan ergeren. En gewoon doorrijden. Ik denk dat dat het beste is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:04

Kan je hier ergens een zitles volgen zonder dat je je eigen paard mee hoeft te nemen? Want mijn paardje nu is dus nog niet onder het zadel? Zou ik wel willen om die onafhankelijkheid te creeren! Gaf stal Bartels niet zoiets? Of zit er in de buurt van helmond geen ruiter die dat kan leren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:13

Als je lang haar hebt, kan je natuurlijk een touw aan je eigen paardenstaart binden en dan aan de staart van je paard?
Flauw he?? Ik denk dat het rijden zonder beugels toch een van de manieren is om je houding te verbeteren. Maar waar rij je momenteel dan? Ik begrijp dat je eigen paard nog te jong is om op te rijden? Als het n.l in de les maar vaak genoeg tegen je wordt gezegd, dan zal het op een gegeven moment toch beter moeten gaan. En je er zelf heel goed op concentreren als je aan het rijden bent.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:41

Ik reed even terug op een manege juist om hier aan te werken. Maar heb dit opgeven omdat er inderdaad niets van gezegd werd of weinig. En ik kreeg elke keer paarden waar andere niet op wilde rijden omdat ik verder niet bang ben en al spoken ze wat uit ik val nietzo snel eraf..dat is het gekke...en omdat ik aparte paarden kreeg kon ik niet werken aan mijn houding....ben helaas niet zn natuurtalent dat ik een paard binnen 1 uur aanvoel en er altijd even tijd voor nodig heb. Heb daar 1x op een heel fijn paardje gereden de eerste keer ging dat niet goed. 2de keer had ikhem goed lopen en zat ik dus wel beter! En heb ik ook zonder beugels gereden om mezelf nog beter weg te zetten. En dat hielp zeker..en als het paard liep zat ik dus ook beter....denk dat ik onbewust compenseer op het moment dat een paard niet makkelijk meewerkt en daardoor naar voren ga zitten en het gekke is...ze krijgen me niet uit het zadel??? Al bokken ze soms hoog....maar goed..wil netjes zitten en rijden voor ik mijn eigen paard ga rijden. Die is inderdaad nog te jong wordt in april 3 jaar en ben rustig bezig met alles te wennen enz..Thankss voor de humor..ook leuk ahhaha...kan het hebben en helaas half lang haar ahha wordt ene lang touw

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:56

Zitles lijkt me inderddad de beste oplossing.
Je kunt beter beginnen in stap, daar heb je de meeste controle waarschijnlijk. Steeds jezelf controleren op je zit; heb ik mijn benen recht, voel ik allebei mijn hakken uitgedrukt, kijk ik recht naar voren en is mijn rug recht. besteed gewoon maar is een uurtje hieraan. Las je het gevoel hebt dat je wat fijner en ontspannener zit in stap, kun je een klein stukje draf prober. blijf rechtvooruit kijken en druk je hakken goed uit, zodat je ze allebei voelt.
rij wat figuurtjes in stap en draf, maar nog niet galop. als je houding niet goed is in draf en stap, zal het heel waarschijnlijk in galop erger zijn Knipoog

applepancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:19

goed je hakken uitdrukken idd. en op je zitbeenknobbels zitten. als je die goed veolt terwijl je in het zadel zit zit je meestal goed!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 15:27

Het gekke is dat ik dit allemaal weet.....en als ik er op let ook zeker doe!!! maar zodra ik dus erg actief bezig ben met het paard...dan sluipt het erin..in galop zit ik juist weer erg goed in het zadel....raar maar waar en mijn hakken zijn altijd wel uitgedrukt??? ach je moet het zien om te geloven dat het allemaal wel doe zoals het hoort en mijn zit knobbels zitten vast in het zadel het is alleen de schouderpartij waar ik naar voren kom...de rest zit gewoon???

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:54

wat mij ooit vertelt is is om naar boven te kijken. klinkt heel stom. maar daardoor maak je heel je lichaam lang

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:57

Ik duik ook snel naar voren. Ik ben me er van bewust, en soms gaat het ook best netjes, maar het is een gevecht tegen mezelf.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:35

Tja dat is het bij mij dus ook. Maar hoop dat als ik metmijn eigen monster ga trainen dat we het samen beter kunnen doen en een goed zadel doet ook veel dan hoop ik automatisch rechterop te komen.

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:49

probeer ook als je niet rijd op je houding te letten
ik heb hier ook een tijdje last van gehad .
Als ik op de fiets zat of op een stoel of gewoon liep probeerde ik gewoon steeds rechtop te zitten schouders na achter.Bij mij was in begin heel moeilijk ma na lang volhouden heeft et toch geholpen

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:09

Ik ken dit probleem ook wel, bij mij is het ook dat ik goed zit, tot een stukje boven mijn middel en de rest wil dan naar voren buigen. En daarnaast heb ik wel gauw dat ik blijf kijken naar het hoofd van het paard of lager naar de grond. Dit resulteert ook in kromme schouders.. Bij mij helpt het als iemand me even in de gaten houdt en het zegt als ik weer krom zit. Als iemand dit een uurtje wil roepen, zit het er op een gegeven moment wel in.. Ook is het leerzaam als je je laat filmen, dan weet je precies bij welke gangen/oefeningen het vooral er insluipt.. Ik heb er veel aan gehad! Haha!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:12

ik heb een keer gezien dat iemand (mijn broertje Clown) tijdens een longeerles een korte stok achter zijn rug langs kreeg en dan voor je boven arm langs dat hij op je onderarm rust (heel duidelijk Verdrietig sorry) Duivel het is een hardhandige methode, en je krijgt na een tijdje wel last van je rug, maar het werkt super Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:18

MariekeS_ schreef:
ik heb een keer gezien dat iemand (mijn broertje Clown) tijdens een longeerles een korte stok achter zijn rug langs kreeg en dan voor je boven arm langs dat hij op je onderarm rust (heel duidelijk Verdrietig sorry) Duivel het is een hardhandige methode, en je krijgt na een tijdje wel last van je rug, maar het werkt super Haha!

Alleen een beetje erg link als je te vallen komt, want dan kun je je niet meer opvangen met je armen

je hebt met name iemand nodig die er over 'aan je kop zeurt'

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:51

Qimm schreef:
MariekeS_ schreef:

Alleen een beetje erg link als je te vallen komt, want dan kun je je niet meer opvangen met je armen

je hebt met name iemand nodig die er over 'aan je kop zeurt'

ja ok Lachen zitles is in dit geval gewoon de beste oplossing...

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:16

ik heb het zelfde probleem als jij!
Alleen ik zit wel recht maar mijn rug trek ik steeds hol, en daardoor ga ik voorover zitten.
Maar wat iemand van mijn stal tegen mij zei is:
Je moet je onderbuik een beetje inhouden (voor een rechte rug) armen tot aan je ellebogen RECHT langs je lichaam ( en bij je ellebogen dat buigen dat ze normaal de teugels vast kunnen houden natuurlijk Clown )
En steeds eraan denken, bijvoorbeeld je rijd een volte en dan weer ff checken of je goed rechtop zit.
En ik heb het ook, paarden kunnen bokken rennen vliegen springen alles doen om me er af te krijgen, maar ik ben nu al meer als een jaar niet van een paard af gevallen (als die wel een normaal zadel op had) als die raar ging doen...
dat als er een normaal zadel op lag is want toen had een kleine pony (1.20 schat ik) een kiep zadel, toen lag ik er 4 keer in een uurtje naast Huilen van het lachen
Maar iemand die steeds aan je hoofd zeurt is het beste! Lachen
Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:28

pffff het is echt heel erg... oefenenen oefenenenoefenenen oefenen. Foto's of een opname kan heel verhelderend zijn. Hoewel ook afschuwelijk om te zien. Ik val nog steeds naar voren als ik heel geconcentreerd ergens mee bezig ben. Een proef is dat meestal... Verdrietig

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:04

Als je alleen in het stukje tussen je schouders naar boven valt - in elkaar gedoken zit, zou ik een stukje sporttape tussen je schouderbladen plakken. Niet te strak, maar zodat je voelt wanneer je naar voren valt en dit gelijk kan corrigeren (trekkend tape op je huid voelt niet lekker).

Verder komt het vooral voor als je de beweging niet goed op kan vangen in je bekken. Daarbij moet je goede diepe rug en buikspieren hebben. Pilates kan daarbij heel goed helpen om deze spieren te trainen, of een combinatie met yoga en tai chi = body balance.
Tijdens het rijden is het een kwestie van concentreren op meegaan met de beweging in je bekken en deze beweging naar beneden toe op te vangen met vering in je enkels en naar boven toe groeien. (Centered Riding kan goed helpen, boeken van Sally Swit)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:05

Ik heb voor mijn zitlessen een equisimulator, je hoeft dus je eigen paard niet mee te nemen en nergens verder op te letten behalve jezelf Knipoog

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:38

mmm....goede tips allemaal! Eens langzaam uit proberen straks en als het gelukt is met een van de oefeningen mooi meegenomen. Jammer dat het er bij mij ingeslopen is want ik heb dat eigenlijk nooit eerder gehad...wel balen. maar ach ik zal er hoop ik weer op komen met een van de bovenstaande dingen om te proberen

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:20

ik had gehoord dat alsk je gaat zitten,en je denkt dat je overdreven naar achter zit, dit meestal wel goed is Tong uitsteken
bij mijn andere paard zat ik perfect recht, bij mijn nieuwe heb ik het enorm moeilijk recht te zitten.
hangt mss ook beetje van het paard af

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 19:08

Dat zou ook heel goed kunnen ja! Straks met mijn beestje maar eens zien of ik dan wel goed kan zitten!