Longeren, niet fijn rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Longeren, niet fijn rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:32

Ik heb met mijn paard een flinke stap terug moeten zetten en zijn nu dus echt Back to basic.
Nu longeer ik haar gemiddeld 2x in de week en 2 a 3x in de week rijden.

Longeren is ongeveer 20minuutjes met de pessoateugel, lang en laag. Ze loopt dan altijd heel fijn en ontspannen, met een goed achterhand gebruik en mooi ruggebruik. Niet te hoog tempo en zeker niet te laag. Eigenlijk gewoon heel fijn dus.

Rijden begin ik ook altijd lang en laag op een voorwaarts tempo, niet over tempo maar wel lekker voorwaarts. Hoe fijner ze loopt en ze los laat hoe meer ik haar op pak. Qua hoofd/hals houding momenteel niet hoger dan horizontaal, maar wel zodanig er bij dat ze haar rug goed gebruikt met een fijn ondertredend achterbeen.

Meestal gaat het begin met rijden de dag na het longeren altijd heel lekker, maar als ik haar iets meer er bij wil gaan rijden, dus overgangen wat korter op elkaar en dat soort dingen. Gaat het allemaal heel moeizaam. Niet dat ze het niet wil, maar lijkt het of het haar niet lukt.
Bijvoorbeeld als ik een schijnovergang rijd van draf richting stap. Als ze bijna stapt en dan been geef, voel ik wel dat ze écht reactie wil geven, maar het lijkt alsof ze niet direct naar voren kán. Heel raar gevoel. Straffen wil ik haar ook niet hiervoor, omdat ik gewoon voel en weet dat ze het wel wil en ik eigenlijk ook reactie krijg, maar niet de reactie naar voor. Na enkele passen gaat ze wel voorwaarts.

Nu is dit alleen de dag na het longeren en wanneer ik haar dus meer ga rijden na het losrijden. Na een dag rust of de dag er voor gereden te hebben is dit niet zo.

In het begin dacht ik dat het kwam, omdat ze andere spieren gebruikt en daardoor wat stijf is. Het longeren bouw ik trouwens ook heel langzaam aan op en stap lekker lang aan de hand na het longeren, ook eerst een tijd stappen en eerst links en rechtsom draven zonder pessoa er bij.

Maar nu, na ongeveer een week of 4 longeren is de dag er na met rijden het eigenlijk nog steeds zo. Niet minder en niet meer.

Ik vind het wel heel vervelend, want ik denk dus echt dat ze het de dag na het longeren het niet kan, maar wel wil. Ik krijg ook geen protest, het is niet zo dat ze dan haar rug wegdrukt, op de voorhand valt of tegen de hand komt.

Met rijden stap ik ook altijd goed los, goed de spieren los en warm maken door veel te buigen, wat langer laten worden in haar hals en weer wat ronder en dat constant. Als ik dan merk dat ze fijn op been is, goed mijn hand volgt en ze makkelijk buigt, draaf ik aan eerst met een iets wat langere teugel en doe ik het zelfde als in stap. Tussen door wel af en toe terug naar de stap. Dan stukje rustig en gecontroleerd galopperen en meestal geeft m'n merrie dan wel aan dat ze aan het werk kan.
Uitstappen is ook goed op adem en droog stappen.

Wie kan mij helpen, of weet hoe dit komt?! Want ik vind het heel vervelend, vooral voor mijn merrie. Want ze wil zo graag werken, maar het lijkt als of ze het dan niet kan.

Verder is ze trouwens klinisch helemaal in orde!

Silence

Re: Longeren, niet fijn rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:34

Misschien kun je toch eens iets van een Ostheopaat laten komen.
Ik was ook in de veronderstelling dat Silence in orde was. Ik wist van één probleem en daarvoor heb ik een ostheopaat laten komen.
Maar er bleek veel meer aan de hand te zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:37

Silence schreef:
Misschien kun je toch eens iets van een Ostheopaat laten komen.
Ik was ook in de veronderstelling dat Silence in orde was. Ik wist van één probleem en daarvoor heb ik een ostheopaat laten komen.
Maar er bleek veel meer aan de hand te zijn.

Ja is misschien inderdaad nog een optie.
Maar dan zou ze het (lijkt mij) toch ook moeten doen na een dag rust of de dag er voor gereden te hebben? Als er dus echt iets niet goed zit?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:38

Dacht dacht ik ook, maar Silence liet ook niet elke dag iets merken. Toch was er wel degelijk iets aan de hand.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:40

Silence schreef:
Dacht dacht ik ook, maar Silence liet ook niet elke dag iets merken. Toch was er wel degelijk iets aan de hand.

Oké, het is in ieder geval het proberen zeker waard!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:48

Ik denk dat je gewoon haar er door heen moet rijden. Het klinkt niet als een gebrek of pijn (al kan ik dat vanachter mijn pc niet met 100% zekerheid vast stellen).
Aan de longe lopen paarden meestal in het zelfde tempo, en behoeven de achterhand niet volledig eronder te zetten. Bij tempowisselingen met rijden vraag je meer achterhand erbij, dus doe je meer beroep op de spieren en inspanning kost kracht. De inspanning om deze kracht te leveren vind ze kennelijk niet prettig, net zoals wij veel buikspieroefeningen niet prettig vinden omdat inspanning moeite kost. Dus probeer eens of je haar toch er door heen kan rijden, iets actiever de tempowisselingen inzetten, en op het moment dat ze het goed oppakt belonen, zodat ze weet dat het goed is. Als ze wat achter blijft met reactie op jouw hulpen dan niet afstraffen, maar gewoon weer opnieuw proberen om de tempowisseling in te zetten.
Laat iemand vanaf de kant meekijken hoe ze haar benen neerzet. Soms uit onbalans kunnen ze het achterbeen wat op zij neer zetten, dit betekend dat de kracht er nog niet helemaal in zit.
Hoe oud is je paard en waardoor ben je terug naar basic?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 14:06

Issy schreef:
Ik denk dat je gewoon haar er door heen moet rijden. Het klinkt niet als een gebrek of pijn (al kan ik dat vanachter mijn pc niet met 100% zekerheid vast stellen).
Aan de longe lopen paarden meestal in het zelfde tempo, en behoeven de achterhand niet volledig eronder te zetten. Bij tempowisselingen met rijden vraag je meer achterhand erbij, dus doe je meer beroep op de spieren en inspanning kost kracht. De inspanning om deze kracht te leveren vind ze kennelijk niet prettig, net zoals wij veel buikspieroefeningen niet prettig vinden omdat inspanning moeite kost. Dus probeer eens of je haar toch er door heen kan rijden, iets actiever de tempowisselingen inzetten, en op het moment dat ze het goed oppakt belonen, zodat ze weet dat het goed is. Als ze wat achter blijft met reactie op jouw hulpen dan niet afstraffen, maar gewoon weer opnieuw proberen om de tempowisseling in te zetten.
Laat iemand vanaf de kant meekijken hoe ze haar benen neerzet. Soms uit onbalans kunnen ze het achterbeen wat op zij neer zetten, dit betekend dat de kracht er nog niet helemaal in zit.
Hoe oud is je paard en waardoor ben je terug naar basic?

Als eerste even antwoord op je laatste vragen.
Verle is 5 jaar oud en nu 1,5 jaar onder het zadel.

We zijn back to basic gegaan, omdat alles heel erg snel gegaan was. De B in 9 wedstrijden en Brabantse. Nu L1+3 in 3 wedstrijden...

Maar alles ging niet fijn meer, veel spanning op wedstrijd. Die spanning werd vaak ook nog gestimuleerd, omdat als er spanning was (véél) kregen we hoge punten en eindigde we altijd boven aan. Ik wilde dit niet meer, dus heb een wedstrijd stop en eerst maar weer de volledige ontspanning in het rijden terug krijgen, en dat is nu!

Het doorrijden als ze niet directe reactie geeft, vind ik dus heel moeilijk. Want heb ik de dag er voor gereden of heeft ze stil gestaan, doet ze het namelijk niet!

Dat ze met longeren de achterhand niet gebruikt, ben ik het niet met je eens. Lachen
Wellicht anders dan onder het zadel, maar het achterbeen komt er goed bij en de rug wordt goed gebruikt. Dus de achterhand werkt wel degelijk.

Ook aan de longe laat ik haar korte overgangen maken. Dus veel stap/draf en draf/stap overgangen. Ook loopt ze nooit meer dan 2 rondjes in het zelfde tempo! Ik zorg er wel voor dat er veel tempo wisselingen aanwezig zijn. Dan heel rustig draven en dan flink naar voren en dat constant.

lang in hetzelfde tempo gaat met mn merrie ook niet zo makkelijk. Dan gaat ze zelf wel wat dingen verzinnen om afwisseling te krijgen!

Ik dnek inderdaad ook niet aan pijn of zo.
Eerder had ze het ook nooit zo gedaan en het meest gekke is dat ze het alleen de dag na het longeren doet!

En ik wil ook niet stoppen met longeren, omdat ze zo toch ook andere spieren goed ontwikkeld, die met rijden niet zo gebruikt worden, maar wel nodig zijn zeg maar...

Bedankt in ieder geval voor je reactie!!
Ik ga kijken of een keer meer door rijden dan wel werkt. Maar ga haar zeker er niet voor straffen! Lachen Maar keer extra been of keer wat fellere hulp kan geen kwaad.

Ga ik in ieder geval proberen!!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:57

Het klinkt wel goed dat je met wedstrijden gestopt bent als je zoveel spanning hebt met rijden, een verstandig besluit.
Succes met doorrijden! ik hoop dat ze er goed op reageert.