Spanning contragalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Spanning contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:12

Ik ben nu spelenderwijs een beetje aan het oefenen met contragalop..
alleen zodra ik in het contra kom, wordt Mo(mijn paardje) gruwelijk gespannen en rent zo hard mogelijk weg, waardoor hij al helemaal uit balans komt en door de bocht scheurt.

heeft iemand tips voor het oefenen van contra, om er vooral rust in te krijgen?

Lielle

Re: Spanning contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:21

Hoe rijd je de contragalop? Begin eens met een heel flauwe bocht, bv door uit de hoek de diagonaal op te rijden en dan op X weer naar C (of A) te wenden. Dan is het maar een minieme wending en kun je ook zo weer uit de contra draaien naar de gewone galop. Als dat goed gaat kun je een keer een gebroken lijn proberen en die wat scherper maken.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:22

ik rij altijd naar het contra via keertwending.. gebroken lijnen heb ik ook al geoefend, en die pakt ie dan wel weer goed..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:24

ik neem aan dat je een links- of rechtsomkeert bedoelt, keertwending in galop is een pirouette. Rijd anders eens een paar passen contra vanuit de linksomkeer en dan meteen een overgang naar draf of stap en belonen. Dus het vluchten al voor zijn.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:26

ohja:p whaha ik bedoelde links- of rechtomkeert ( een pirouette kan ie nog langer niet:D )
maar goede tip.. ik zal t proberen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:16

Ik ga met Lielle mee. Wil niet meteen teveel. De contragalop vraagt erg veel balans van het paard, en dat moet je rustig opbouwen. Begin met 2 of 3 galopsprongen, en bouw dit uit.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:54

galopeer alleen korte stukjes, in eerste instantie rechte stukken, en veel belonen. Door een balans probleem kan je paard het heel onprettig vinden om de bochten door te gaan en vertonen ze vaak vlucht gedrag. Leer je paard rustig wennen dat het goed is wat hij doet. En fixeer niet op de contragalop, rij het niet iedere dag.

xLiesJje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:15

Issy schreef:
galopeer alleen korte stukjes, in eerste instantie rechte stukken, en veel belonen. Door een balans probleem kan je paard het heel onprettig vinden om de bochten door te gaan en vertonen ze vaak vlucht gedrag. Leer je paard rustig wennen dat het goed is wat hij doet. En fixeer niet op de contragalop, rij het niet iedere dag.

dit wou ik net zeggen Haha! maar jij was mij voor

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:59

Springt je paard wissels?? Soms kan het een goede manier zijn om na een wissel in contra verder te gaan. Dit alleen als je paard de wissel goed beheerst, en hier geen vluchtgedrag op heeft natuurlijk.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:08

Iedereen bedankt voor de tips.. ik zal er mee aan het werk gaan

en nee wissels kent ie niet.. die leer ik hem pas als de contra goed is