oefeningen te zitverbetering niet aan longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliefanter

oefeningen te zitverbetering niet aan longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:17

Hallo,
Ik ga voor mijn exmaen initiator (kinderen leren paardrijden) en mijn examen les gaat over houding en zit. Ik moet dus corrigeren en bijsturen en wordt hierop beoordeeld.

Maar ik mag ook de oefeningen kiezen dewelke mijn lesnemers (gevorderde ruiters) moeten uitvoeren.

Wie iemand welke oefeningen ik kan kiezen?

ik dacht al aan houding controleren in stap, in doorgezeten draf, evenrueel een stuk galop.

Weet iemand nog (orginelere) lesinhouden?

bedankt alvast

Air

Re: oefeningen te zitverbetering niet aan longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:19

Beugels uit, dan doorzitten en lichtrijden dus zonder beugels in draf, evt. galop ook zonder beugels.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:23

hmm, ga ik over denken, maar bijkomend probleem is dat ik maar 10 minuten heb:d

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:19

Zonder beugels is altijd een goede.

Verder kun je ook denken aan helemaal naar voren, en helemaal naar achteren laten zitten, om vervolgens weer recht te zetten en zo de leerling het verschil tussen goed en fout te laten voelen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:35

Jouw hele examen lesgeven bestaat uit 10 minuten??? Lekker examen en diploma is dat dan, of ik begrijp iets verkeerd....

Maar goed, zonder beugels is het beste wat je kan doen. Heb je maar 10 minuten?? Dan huppakee, 10 minuten zonder beugels.
Oefeningen die je ze daarbij zou kunnen laten doen, mits ze betrouwbare paarden hebben, is rondjes draaien met de armen (terwijl ze dus zonder beugels rijden!!), knieen op laten trekken, en voorover en achterover laten leunen.

Als je dingen moet gaan corrigeren word het moeilijker, want dan moet je ze juist oefeningen laten doen die corrigeren wat op dat moment fout gaat. Dan moet je dus eerst vaststellen wát er precies fout gaat, en daarvoor dan net een specifieke oefening kennen. Daarin valt dus weinig tips te geven, omdat dat er vanaf hangt wat er precies fout gaat bij een ruiter.
Zie je ruiters bijvoorbeeld erg voorover zitten, dan kan het helpen met de armen in de lucht te gaan rijden. Maar als het vooroverzitten veroorzaakt word door bijvoorbeeld angst of onzekerheid, is dat juist geen goed idee. En juist dat maakt lesgeven zo moeilijk, en vandaar ook mijn opmerking dat ik 10 minuten examen echt veel te weinig vind......

In elk geval succes met je examen!!

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:35

inderdaad, maar er worden dus wel uitgebreide lesvoorbereidingen gemaakt voor een hele les, en je wordt tien minuten beoordeeld. Het is ook de bedoeling om zeer beginnende ruiters de eerste beginsleen van het paardrijden te leren, en niet gevorderde... Daar is veel minder kennis voor nodig denk ik. bedankt voor je reactie alleszins

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:22

Bij een zeer beginnende ruiter zou ik beginnen met voelen, wat doet het paard onder je, naar welke kant beweegt de buik, of welk been verplaatst het paard nu? Daarnaast werken aan hoe je een goede stap en een goede stophulp geeft. Ik denk als dat ook 10 minuten is, ik niet aan draven zou beginnen.... beter kwaliteit als kwantiteit..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:18

met de handen vast houden aan het zadel en dan de knieen omhoog van het zadel af zodat je alleen met je kont het paard raakt. je kan ook aan de de knieen naar voren optrekken en je hooft naar je knieen brengen.

Verder zou je een opdracht kunnen geven om vanuit de verlichte zit te gaan lichtrijden. dus vanuit het sta moment ipv uit het zitmoment. je gaat eerst in verlichte zit en gaat vervolgens lichtrijden waarbij je het zadel enkel raakt en dus niet gaat zitten en dit bouw je uit tot je wel kan gaan zitten. Goede oefening voor de balans

Je kan ook de ruiters met de armen laten zwaaien en met je linker hand je rechter teen aanraken ed.

maargoed ik neem aan dat je zelf ook hebt leren rijden en dat je nog wel iets weet van wat je toen hebt moeten doen?

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:16

Ja, deze lijken me wel iets. Bedankt

Angela: ik heb duidelijk gezegd dat het over gevorderde ruiters gaat...

groeten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:47

lunaster schreef:
Het is ook de bedoeling om zeer beginnende ruiters de eerste beginsleen van het paardrijden te leren, en niet gevorderde...

ehhh... hier heb je het toch echt over zeer beginnende ruiters....

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:13

Inderdaad, de bedoeling van mijn examen, maar op mijn examen zélf moet ik aan mijn mede-examenafleggers lesgeven. Als ik aan absolute beginners zou lesgeven zou ik zowieso met longe-en zitlessen beginnen, maar dat is veel makkelijker dan aan gevorderde ruiters les te geven...