Ik zou eerst de longeertraining langzaam verzwaren. Ik weet niet hoe je het nu doet, maar ik zou met een "kale" rug beginnen dan longeersingeltje met een lage lichte bijzet waardoor ze laag en diep moet gaan lopen wat weer goed is voor de rug. Hier worden paarden doorgaans toch meer moe van dan van "los" longeren.
Gaat dit allemaal goed zou ik rustig beginnen met het zadel op te longeren (is toch weer anders dan met singeltje) en dit ook opbouwen met bijzet. Gaat dit allemaal prima gewoon eens er op gaan en lekker gaan stappen. Voor hoe lang voel je het beste zelf aan. Zou het alleen niet langer doen dan een half uurtje en de eerste keer toch nog minder. Dit kan je zo een paar dagen doen en het zo langzaam uitbouwen met een beetje draf. Veel rechte lijnen rijden in het begin - bosritjes - nog niet te veel aan dressuur beginnen (natuurlijk wel proberen nageeflijk te rijden) het lijkt mij belangrijk dat het paard eerst weer conditie opbouwt en als dat er is kun je weer beginnen met het gymnastiseren (soepel maken) van het paarden lichaam.
Dit is zo ongeveer hoe ik het zou aanpakken. Ik zeg natuurlijk niet dat dit dé manier is. Maar ik zelf ben altijd heel voorzichtig. Je moet in iedergeval nooit te veel willen van je paard.