Tips voor herstel training??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam22

Tips voor herstel training??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 13:46

Hai!

Mijn paard heeft 4 weken lang last van haar rug gehad, afgelopen week zijn de wervels recht gezet en nu kan ze langzaam aan weer bereden worden. Heeft een van jullie tips om haar conditie weer op peil te brengen? In de afgelopen weken hebben we wel met haar gewandeld, gelongeerd en is ze in de wei geweest.

Ik ben met name op zoek naar een manier om haar sterker te maken zonder overbelasting, wie heeft tips??

Mirjam

Kady1

Re: Tips voor herstel training??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:35

Ik zou eerst de longeertraining langzaam verzwaren. Ik weet niet hoe je het nu doet, maar ik zou met een "kale" rug beginnen dan longeersingeltje met een lage lichte bijzet waardoor ze laag en diep moet gaan lopen wat weer goed is voor de rug. Hier worden paarden doorgaans toch meer moe van dan van "los" longeren.
Gaat dit allemaal goed zou ik rustig beginnen met het zadel op te longeren (is toch weer anders dan met singeltje) en dit ook opbouwen met bijzet. Gaat dit allemaal prima gewoon eens er op gaan en lekker gaan stappen. Voor hoe lang voel je het beste zelf aan. Zou het alleen niet langer doen dan een half uurtje en de eerste keer toch nog minder. Dit kan je zo een paar dagen doen en het zo langzaam uitbouwen met een beetje draf. Veel rechte lijnen rijden in het begin - bosritjes - nog niet te veel aan dressuur beginnen (natuurlijk wel proberen nageeflijk te rijden) het lijkt mij belangrijk dat het paard eerst weer conditie opbouwt en als dat er is kun je weer beginnen met het gymnastiseren (soepel maken) van het paarden lichaam.

Dit is zo ongeveer hoe ik het zou aanpakken. Ik zeg natuurlijk niet dat dit dé manier is. Maar ik zelf ben altijd heel voorzichtig. Je moet in iedergeval nooit te veel willen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:21

Zéker na rugproblemen zou ik deze tips vragen aan degene die het paard behandeld heeft. Na sommige blessures werk je het beste eerst onbelast en in vrije houding, en na andere blessures is het bv weer zaak dat ze meteen echt goed over de rug lopen. Ik zou er geen risico mee nemen, maar even een revalidatieschema opstellen met de behandelaar. Is een hele normale vraag om te stellen, dus denk niet dat je als 'zeikerd' gezien wordt ofzo als je daar nog even voor belt.

Overigens ben je na 4 weken nog niet zoveel conditie kwijt, mits de basisconditie voor uitval goed was.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:18

Kan je paard toevallig voor de wagen lopen? Zo ja, dan is dat de training bij uitstek. Onbelaste beweging is het beste in dit geval.
Succes met het herstel. Knipoog

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:57

De enige die deze vraag kan beantwoorden is diegene die de wervels recht heeft gezet. Die kent het probleem en die kan je tips geven over welke belasting jouw paard wel en niet aan kan.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:07

Ik ben het met Sonja eens. Je moet advies vragen bij degene die jou paard behandeld heeft.
Voor verschillende blessures heb je verschillende trainingsmethoden voor een goed herstel.
Degene kan jou vast wel helpen met het opstellen van een trainingsschema of iemand die op dit gebeid jou rijtechnische begeleiding kan geven.

hverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:30

Ik zou voor de zekerheid de tips vragen waar je je paard heb laten behandelen. Ik neem nl aan dat zij je ook kunnen helpen met het opzetten van een trainingsschema.

Wat ik heel fijn vind en waar ze echt weer sterk van worden, is van het lange teugelen (ernaast lopen met een lange teugel). Ook fijn voor paarden die moeten revalideren.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:13

Inderdaad, in ieder geval eerst een tijdje onbelast werken en kijken hoe het gaat. Aan de longe en aan de hand. Meestal wordt in dit soort gevallen geadviseerd om alleen maar voorwaarts neerwaarts te werken. Op www.paardenbegrijpen.nl staan veel leuke en goede oefeningen om aan de hand te doen. Succes met het herstel!