Moeite met stelling naar binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRiek

Moeite met stelling naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:59

heej,

Ik heb een ''probleem'' met het stelling vragen naar binnen. Stelling vragen naar buiten doet ze keurig, niks aan het handje, maar zodra ik stelling naar binnen vraag, valt ze naar binnen.
En als ik dan druk geef met me been(als ze daar niet naar luistert een schopje), loopt ze er gwoon doorheen.
Heeft iemand tips/ideeen over hoe ik het kan oplossen?

Alvast bedankt,

xx Rhana

Elixir

Re: Moeite met stelling naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:12

Heb vaak hetzelfde probleem, dus ik zet ook een stipje Lachen

RRiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 21:29

Niemand?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:55

Zorg ervoor dat je kijkt waar je heen wilt en je gewicht niet te veel naar je binnenzitbeenknobbel/been verplaatst.

Zorg er voor dat je beenhulp niet te veel aan je paard kleeft/plakt/klemt, maar dat het een korte felle hulp is.

Vraag niet te veel stelling, het is voldoende als je z'n wenkbrauw ziet in het begin. Blijf begrenzen met je buitenteugel.
Ook denk ik dat je je binnenhand niet te veel naar binnen moet brengen, hierdoor krijgt je paard te veel vrijheid over zijn schouder naar binnen te vallen. (& verplaatst je misschien te veel gewicht naar binnen).

Rij zodra hij naar binnenvalt een volte de andere kant op, op die manier verplaatst je zijn schouders weer naar buiten.

Aangezien de contrastelling wel goed gaat zou ik eventueel deze oefening gebruiken om te beginnen. Dus halve volte (15 m. oid) bij C in contrastelling en dan bij X van hand veranderen zonder de stelling te veranderen.

Oefen in iedere hoek die je doorrijdt.

Verder is het voor het paard echt niet makkelijk of prettig om zo uit balans te lopen, je zal zien dat wanneer je rustig oefent het kwartje van zelf een keertje valt. Probeer iig zo weinig mogelijk het paard te storen in zijn balans.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:00

Contra stelling is een natuurlijke houding van en paard, het is juist de kunst om een juiste stelling en mooie buiging naar binnen te vragen en leren het paard in balans te lopen, zodat hij niet naar binnen valt en het ruitergewicht goed kan dragen.
Leer het ook wijken voor druk vanaf de grond, zal hij ook makkelijker onder het zadel reageren.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:16

Lise81 schreef:
Aangezien de contrastelling wel goed gaat zou ik eventueel deze oefening gebruiken om te beginnen. Dus halve volte (15 m. oid) bij C in contrastelling en dan bij X van hand veranderen zonder de stelling te veranderen.

Ik vind dit een goede tip. Ik weet niet of het werkt, maar dat zal ook wel per paard verschillen.
Maar je hebt kans dat als je van hand veranderd hij alsnog door je binnenbeen valt.
Als je zeker weet dat jij alles 'goed' doet en hij gevoelig is voor je stem, helpt het dan misschien niet om even streng 'HÉ' te zeggen en tegelijkertijd been te geven?
(O god, ik zie je al de hele tijd HE zeggen. *LOL*)

RRiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 16:43

Oke, heel erg bedankt!

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:19

Doe je been naar zijn flanken en druk zachtjes niet te hard en geef KNIJPJES in de teugels met je binnenhand NIET TREKKEN want dan doe je hem/haar pijn in zijn/haar mond.

Succes

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:20

PS: niet je been vergeten want anders loopt hij/zij naar binnen!

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:51

Goed je binnenbeen eraan houden en evenveel contact op 2 teugels houden.
Trekken heeft geen zin, krijg je alleen verkeerde stelling en buiging van.

Tip: bij A of C afwenden en enkele pasjes laten wijken, in het begin niet te veel gaan letten op de buiging want dat komt vanzelf als je paardje goed aan je binnenbeen is.
je kan ook op een volte de volte sluiten en openen, let op dat je contact gelijk blijft en met je been naar je hand toe blijft rijden.

Succes ermee!