Actief rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Actief rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:53

Heb een paardje van 4jaar(6maand onder zadel ongeveer).
Alles gaat heel vlot en ik geniet er enorm van Knipoog .
Nu vroeg ik me enkel af, zijn er 'oefeningen' om een paard actiever te rijden?
Hij is regelmatig een beetje 'lui' of plakt een beetje. Als je hem een goede tik geeft of een flinke por loopt hij dus wel weer vooruit maar ik heb geen zin om dit veel na elkaar te doen Clown !
We doen alles nog steeds o het gemak maar ik vroeg me af of iemand hier tips over heeft?

Ohja, ik heb ook een filmpje vanop springparcour, zou zie je een beetje hoe hij loopt! (Let wel, ik liet hem ZELF in draf gaan omdat hij springen uit draf voorlopig makkelijker vindt.)
[HAW] Deus(Tis Voltaire) en Leo op jumping + goed filmpje

nilan8

Re: Actief rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:56

veel overgangen rijden zo komt die ook beter aan het been te staan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:57

Blijf je iedere keer beginnen met de lichtst mogelijke (!) hulp? Dit betekent dat jij werkelijk élke pas bij de pinken moet zijn of hij zijn ritme houdt, bij verflauwen geef je lichte hulp, geen reactie iets harder geven. Beloon voor elke reactie, geef ook voldoende ruimte: liever een overdreven reactie dan geen Lachen
Ook bij het in- en uitstappen moet je er goed op letten. Liever een korte maar goede training dan een uur waarbij je hem eigenlijk niet constant acief rijdt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:02

Ik vind dat je je paardje erg netjes rijdt, maar soms zou hij idd wel wat flitsender mogen reageren..

Veel overgangen rijden.. bv.. stap, halt, stap, draf, halt, draf, halt, stap, galop, stap, etc.. en zowel in stap, draf en galop elke keer maar een paar passen en dan weer een overgang..
Ook schijnovergangen kunnen helpen om het paard aan de hulpen te zetten, bv... vanuit draf de hulpen geven voor stap, en nét voordat hij wilt gaan stappen weer weg draven..

Let wel op dat je paard direct reageert op de hulpen, anders heeft het geen nut..

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 22:03

Bedankt!
We zullen even proberen!
Als ik overgangen rij is hij inderdaad wel actiever, tis meer als ik even draaf ofzo..dan is hij niet zo vooruit!

@Poes, ik probeer zo licht mogelijk hulpen te geven maar thelpt niet altijd. Ik wil er ook niet 'teveel' aan prutsen...
Bij in en uitstappen let ik er idd altijd goed op, of tenminste, probeer ik toch Haha!

Bedankt voor de tips!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:06

Hij is natuurlijk ook nog jong Lachen Kan goed zijn dat hij het nog moeilijk vindt en zich er een beetje aan onttrekt.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 00:09

poes schreef:
Hij is natuurlijk ook nog jong Lachen Kan goed zijn dat hij het nog moeilijk vindt en zich er een beetje aan onttrekt.

Ja das waar Lachen
Soms heeftie er meer zin in dan anders Knipoog Ga ook niets forceren! We zien wel, hebben nog tijd!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 13:57

Net terug van rijden!
Veel overgangen gereden. Ging wel goed! Hij loopt nog niet altijd ontspannen dan maar gaat wel vooruit!
Nu kon ik hem enkel iets minder tegenhouden:van stap naar stilstand ging niet zo lekker Clown

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:26

Inderdaad veel (schijn)overgangen rijden. En wat poes zegt werkt ook goed Ja . Lichte kuitdruk geven ,reageert ie niet dan krijgt ie een prik met de spoor.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 15:39

Aranel schreef:
Inderdaad veel (schijn)overgangen rijden. En wat poes zegt werkt ook goed Ja . Lichte kuitdruk geven ,reageert ie niet dan krijgt ie een prik met de spoor.

Nog zoiets:
Zouden jullie hem met sporen rijden?
Ik doe ze niet graag aan eerlijk gezegd. Hij reageert er uiteraard wel beter op maar hmm ja, vindem nog zo jong Knipoog
Waar hij ingereden werd reden ze hem met spoor...Vanaf hij bij mij kwam niet meer, enkel met zweepje. Misschien heeft dat er ook iets mee te maken? (hij staat nu sinds begin september bij mij)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:52

je moet alleen met sporen rijden als er zelf ook goed mee overweg kan. een spoortje is een verfijning van je hulp (mits je ze goed gebruikt).

daar is dus niks slechter aan als aan een zweep, zelf ben ik ook meer voorstander van juist gebruik van een spoortje als van een zweepje.
omdat je als je geen reactie krijgt op kuit/been je met je spoortje ook duidelijk kunt maken op de dezelfde plek daar waar je reactie wilt, en met zweepje geef je been en krijgt ie een tikje niet precies waar jij je been aanlegt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:15

Ik hoop dat je niet boos wordt van mijn antwoord, maar ik denk dat je veels te snel wil en de basis er nog lang niet in zit.
6 maanden onder het zadel en je gaat al een springwedstrijd rijden? Wat kan je 4 jarige nu lopen aan dressuurmatige oefeningen? Kan je hem al in elk tempo rijden d.w.z naar voren en terug en loopt hij netjes in de houding die jij wil? V.W.N.W loopt hij daar al netjes tempowisselingen in? En galop, blijft hij dan al netjes nagevelijk? Is hij al redelijk rechtgericht en....ik kan nog wel even door gaan, maar ik denk dat je me wel begrijpt. Ga even een stuk terug en zorg dat de basis helemaal voor elkaar is voor je aan springen denkt.
Je hebt een heel leuk paard en het zo toch eeuwig zonde zijn als het mis ging. Als je nu al gaat denken aan zweep en sporen....tja.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:23

Ja die zijn er.

1. Veel vooruit rijden (bv: ongeveer 10 sec arbeidsdraf en dan middendraf 10 sec dit doe je telkens sneller zo krijg je vlotte reactie op je been)
2. Voltes en ook middendraf etc op de volte rijden.
3. Op de grote volte en dan kleiner maken en groter ondertussen ook gas geven.
4. en natuurlijk veel je been eraan houden

Groetjes Vork

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:24

PS: je moet eerst proef b onder de knie hebben en dan mag je pas wedstrijden startten springen. Ik zou hem/haar eerst nog een tijdje dressuur rijden heb je ook minder kans op verwondingen

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 17:45

Even ter verduidelijking:

Springen doen we gewoon omdat hij het leuk vindt, op zijn tempo én helemaal niet hoog(die wedstrijd was 60-70cm, daar gaat hij heel makkelijk overheen)...
Het was gewoon een wedstrijdje op onze manege(onderling dus) en ik wou hem wat gewoon laten worden aan de SITUATIE(wedstrijdomgeving, wat meer stress,...) het ging helemaal niet om de 'eerste' plaats of weet ik veel te halen...

Qua dressuur loopt hij wel makkelijk nageeflijk en ook wat voorwaarts neerwaarts lukt ook al wat. Verder rijden we gewoon BASISoefeningen en werken we hard aan de galop(die nu al weer veel beter is).

Ik werk nooit lang met hem...

Ik rij met een zweepje om hem soms even een tikje te geven!
Ik rij niet met sporen...

En als laatste: als ik 1 ding niet doen is het wel overhaasten...We doen alles heel erg op het gemak maar het is toch logisch dat er gewerkt moet worden aan bepaalde punten??
Ik vroeg me enkel af of er 'oefeningen' zijn waardoor je paard iets actiever wordt...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:49

Je antwoord zegt mij al genoeg. Heel veel plezier verder met je paard.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 17:58

aerdenhout1 schreef:
Je antwoord zegt mij al genoeg. Heel veel plezier verder met je paard.

Hoe bedoel je dat nu?
Ik reageer helemaal niet 'boos' ofzo, leg gewoon even mijn standpunt uit...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:16

Lees dan een keer goed mijn antwoord door, dan heb je het antwoord op je vraag.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 18:23

aerdenhout1 schreef:
Lees dan een keer goed mijn antwoord door, dan heb je het antwoord op je vraag.

Heb ik gedaan en ik snap het nog altijd niet echt, al heb ik wel door dat het niet positief is Knipoog
We zitten nog bij de basis...Basisdressuur, basisspringen, wandelingen...
Ik 'push' hem helemaal niet, laat hem (zoals je ziet op die 'springwedstrijd') lekker op zijn tempo lopen en hoe hij wil.
Nouja, in het vervolg hoe ik men vragen wel voor mezelf...