Vermits het paard nog zo jong is zou ik ook niet te veel van hem eisen. Jonge paarden met wat bloed zijn nu eenmaal wat ongeduldig en begrijpen vaak niet goed dat ze moeten stil staan. Volgens mij moet je het paard geleidelijk aan duidelijk maken dat het ok is om halt te houden. Daarom vind ik voor het voor een muur plaatsen helemaal geen goed idee en ben ik niet verwonderd dat hij gaat stijgeren, je dwingt hem namelijk in iets waarvan hij duidelijk overtuigd is dat het niet ok is en dan krijg je paniek...
Ik zou iemand er op zetten en iemand aan de hand het paard laten begeleiden met een grote snoepzak. Maak wat overgangen van stap naar halt en de persoon op de grond beloont telkens wanneer er halt gehouden is, de eerste keren meteen, na enkele keren iets langer wachten om te belonen... Zo leert hij dat er aan het halthouden ook iets leuks is en zal hij geduldiger wachten tot het leuks komt... Daarbij ook met de stem belonen en wanneer het met de snoepjes heel goed gaat enkel op de stem proberen enz...