Jong paard wil niet stilstaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Jong paard wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 17:54

Hallo,

kennissen van mij hebben een jong paard gekocht (net 4 jaar)
Hij is netjes op een stal in gereden en daar hebben ze er zelf ook telkens op gereden onder begeleiding van degene die het paard ook ingereden heeft.
Alles ging supper goed en paard is ook erg braaf e niet snel bang maar het is wel een looplustig dier.
Nu gaat alles erg goed alleen wil hij niet halthouden, nu had ze hem een keertje met het hoofd bij het schot gezet zodat hij wel moest en toe kwam hij omhoog.
Steigeren is vind ik een heel zorgelijke gewoonte en moet zo snel mogelijk worden gezorgt dat hij dit nooie meer doet.
Heeft iemand ervaring met het inrijden van jonge paarden en met dit probleem??
Groetjes Anne.

ellepel

Re: Jong paard wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:03

wat ik weet is dat je eerst niet te veel moet gaan eisen, dus het stilstaan heel kort houden.

hulpen geven voor stilstaan ,tel tot 1 of 2 en dan weer wegstappen.
van daar uit kun je het stilstaan steeds langer maken.

gebruik ook stemcommando's erbij, als het jonge dier correct ingereden is zal het ook aan de longe geleerd hebben om stil te staan op stem Knipoog

komt inderdaad vaker voor dat jonge dieren het moeilijk vinden en omhoog komen of in de achteruit gaan.

goed er op letten dat ze na de hulpen voor stilstaan zelf ook goed stilzitten anders begrijpt het jonge paard misschien toch dat het weer vooruit moet.

verder heb ik helaas geen tips Knipoog

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:06

jonge paarden moet je niet te veel ambeteren met stil staan. rij zelf jong grut en je moet ze eerst leren wachten op je zit en hulpgeving, dwz; iedere keer als je je hand ( en eventueel als dat lukt ok je zit )sluit en het paard vertraagt een beetje moet je haar daarvoor belonen door de druk van je handen en benen eraf te laten, jonge paarden moet je leren dat als je hen geen druk geeft dat het daar goed is, dat ze dan iets goed doen, leren ze veel meer van dan een klopje in de hals. Nooit stilzetten tegen een muur, want dat snappen ze niet en krijg je alleen maar paniek.
En ook nooit er blijven aanhangen tot ze stilstaan, want een loperig paard gaat daar nog meer op gaan doordrammen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:20

IK ben zelf met een jong paard bezig en heb eerst vanaf de grond geleerd wat halthouden is, ik kan opstappen en ze gaat echt pas lopen als ik haar dat zeg.
Ik zou grond werk gaan doen, met het steigeren geeft ze aan dat er te veel druk word gegeven en dat e het gewoon niet snapt.

tjerkepaed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:44

En als iemand hem nou vasthoudt, als je tegen het hek in de bak staat? Of je kan in het midden van de bak gaan staan, en iemand staat op een afstandje. Als het paard weg wil lopen, pakte degene het paard vast. Ach gut

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:37

Het klinkt alsof hij bij de basis wat grondwerk heeft gemist. Staat hij aan de hand wel stil?
Stilstaan moet leuk zijn voor een paard, als ze dat zelf nog niet kunnen/weten moeten ze het leren. Grondwerk en NHS is daar een methode voor. Onder het zadel zijn er ook diverse oplossingen.

Weet wel wat je vraagt, een jong paard kan gewoon niet altijd meteen uit stal een kwartier stilstaan.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:58

Ik zou ook eerst gewoon aan de hand stappen zodat het paard goed op je stem reageert. En met het rijden eerst heel kort stil laten staan en dat dan opbouwen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:19

Inderdaad goed op je stemhulpen oefenen en dit in combinatie met je zit. Daarnaast ook niet te lang willen halthouden.
Verder zelf goed rustig blijven en niet gelijk de eerste minuten met het halthouden beginnen. Ik weet niet of ze aan de hand/halster wel braaf halt houdt? Dit moet sowieso in orde zijn en je kunt daarna ook eerst gaan oefenen met iemand ernaast (dit ook al in combinatie met je stemhulp)

Ik heb het mijn jonge paardje ook op deze manier geleerd. Dit leverde wel een grappig effect op want wanneer er in het begin iemand bij me in de bak stond terwijl ik aan het rijden was draaide ze zich daar tijdens het halthouden automatisch naar toe Haha! Verder ging het achterwaarts bij haar ook heel makkelijk gewoon op de stemhulp en daar ging ze al Lachen

Succes ermee

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:25

Veel stemhulpen oefenen met grondwerk en/of longeren

Daarnaast als je al stil gaat staan, dan is het ook echt ho stop en onmiddelijk, maar dan ook echt onmiddelijk belonen en hulpen voor het wegstappen geven.
Laat hem niet uit zich zelf wegstappen als je beloont, maar geef wel een duidelijke hulp voor het wegstappen

Dus niet te lang stilstaan, echt stil-braaf-stap
En van daaruit het verder gaan uitbouwen

succes!

Felientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:26

Vooral op je zit letten.
Stemcomando lijkt me ook goeie.
Niet te veel eisen op het begin (kan ik zelf ook niet tegen).

MLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:29

Hmm, geen idee Boos! .
Mijn pony is drie en een half jaar, en een echte draaikont, in stal staat ze stil als ze mag gaan eten, en met rijden, staat ze wel redelijk stil, maar aan de hand kan ze niet stil staan, als ze net twee seconden stil staat dan loopt ne al weer rondjes om je heen:O:P.

xxsies Robin

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:50

Drie en een half vind ik best jong nog...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:35

heel veel grond werk en leren stil staan op een afstandje met een longeerlijn, als hij dat kan er pas weer opgaan, zo door iemand vast laten houden, die dan ook voor het stilstaan zorgt, niet de gene die opstapt, als dat goed gaat opstappen zonder de teugels te gebruiken.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:32

Stilstaan is erg moeilijk, ja, soms snappen ze het ook niet echt.
Hebben jullie aan de longeerlijn met stilstaan geoefend? Dat is al bijna de helft van het werk. En probeer het met iemand er naast, die hem kan 'tegenhouden'.
En idd oefenen aan een touwtje of lijn.

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:48

Naar iemand toe rijden werkt bij ons ook goed!
Iemand in het midden van de bak 'zetten' daar naartoe rijden en dan pakt die gene hem/haar vast.
Jij beloond hem/haar en stapt weer weg Lachen

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:56

Ik zou het ook met de hulp van iemand anders doen.
Een vriendin van mij gebruikte ook wel eens een snoepie als beloning als die braaf bleef staan maar dat ik ook niet helemaal de juiste manier want dit moet je later ook weer afleren

Stephaniee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:17

Ik heb dit probleem ook met mijn pony gehad,
Ze wou totaal niet stil staan!
Ik ben toen met dr gaan lopen in de bak en hooo zeggen en dr dan stil laten staan,en dat heb ik toch heel wat keer achter elkaar gedaan,
En ook heb ik dat een paar lessen herhaald.
En nu wil ze zelfs aan de longe stil staan als ik hoo zeg.
En het wil nu ook met hulpen, je moet gewoon geduld hebben.
Zo'n jong beestje snapt niet gelijk alles.
Met veel oefenen en herhalen bereik je veel !
sucses.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:06

gewoon oefenen niet lang stilstaan maar eventjes en dat opbouwen
en dan goed belonenn

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:03

Vermits het paard nog zo jong is zou ik ook niet te veel van hem eisen. Jonge paarden met wat bloed zijn nu eenmaal wat ongeduldig en begrijpen vaak niet goed dat ze moeten stil staan. Volgens mij moet je het paard geleidelijk aan duidelijk maken dat het ok is om halt te houden. Daarom vind ik voor het voor een muur plaatsen helemaal geen goed idee en ben ik niet verwonderd dat hij gaat stijgeren, je dwingt hem namelijk in iets waarvan hij duidelijk overtuigd is dat het niet ok is en dan krijg je paniek...
Ik zou iemand er op zetten en iemand aan de hand het paard laten begeleiden met een grote snoepzak. Maak wat overgangen van stap naar halt en de persoon op de grond beloont telkens wanneer er halt gehouden is, de eerste keren meteen, na enkele keren iets langer wachten om te belonen... Zo leert hij dat er aan het halthouden ook iets leuks is en zal hij geduldiger wachten tot het leuks komt... Daarbij ook met de stem belonen en wanneer het met de snoepjes heel goed gaat enkel op de stem proberen enz...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:08

Het is niet zo moeilijk. Begin eerst aan de hand geef het commando halt zodra hij ook maar een fractie van een seconde stilstaat even een snoepje geven. Dit ga je steeds verder uitbouwen.
Je beloont dus voor de momenten dat hij stilstaat. Op de momenten dat ie niet stilstaat nergeer je het. Dus ook niet boos worden etc...

Pas als hij aan de hand en op bijv. wasplaats etc goed weet stil te staan ga je het onder het zadel proberen. Neem iemand mee die hem zijn snoepje kan geven. Héél belangrijk bij het halthouden onder het zadel (bij jonge paarden) is dat je zelf tijdens het halthouden ook echt stil zit. Dus niet gaan prutsen met je hand, been of zit.

Succes