vraagje over het op- en afstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

vraagje over het op- en afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:46

Ik rijd nu bijna 3 jaar één keer per week op een manege, en lees graag paardenboeken. Zo heb ik goed leren op- en afstijgen.
Verder nooit gehoord dat ik het fout deed ofzo, maar nu heb ik gister een privéles gehad, op een druk arabiertje (moonlight, mijn lievelingspaard, nogal een heethoofd..). De hele les ging gewoon super, maar bij het afstijgen had ik één voet uit de beugel gedaan en over het zadel gezwaaid, andere voet zat nog in de beugel, hoord Moonlight een raar geluid en springt opzij, en toen was ik ineens zandruiter.. dat vond ik nog niet zo erg, het deed geen pijn, komt de instructrice (was een andere dan ik gewoon heb) naar me toe en krijg ik een preek over dat ik verkeerd afstap.. terwijl ze het niet eens had GEZIEN!

dat vond ik wel raar, en ik moet toch even weten weten wat jullie hiervan vinden..

Groetjes, Jip

Mirei

Re: vraagje over het op- en afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:47

Als ik ga afstijgen doe ik beide beugels uit en zwaai dan mn been achterwaards over mn paard, als ie dan schrikt dan blijf ik niet haken..Zo heb ik het geleerd tijdens privelessen, op de manege en in boeken staat inderdaad vaak dat je je ene voet nog in de beugel houdt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:48

Misschien had ze het wel vanuit een oog hoek gezien?

Ik weet dat ze op veel plaatsen leren afstijgen zoals jij doet.
Ik doe het zelf dus nooit zo.
Ik heb voornamelijk jonge paarden gereden en dan is ineens ergens van wegspringen een grotere kans.

Ik doe allebei mijn beugels uit en stijg dan af.
Rent dan het paard weg blijf ik iig niet in een beugel hangen Lachen

936

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:50

Volgns het ruiterbewijs moet je idd 2 voeten uit de beugels halen, omdat je bij dit soort situaties met een voet in de beugel kan blijven hangen.
Zelf doe ik het overigens niet, haal ook pas mn voet uit de beugel als ik aan 1 kant hang.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:51

nou je instuctrise heeft wel gelijk
als je afstapt altijd bijde beugels uit voordat je rechter been weer over over het paard zwaait. zo kun je dus ook niet met je voet in de beugel blijven als het paard er vandoor gaat.
vandaar dat je instructise ook de conclusie kan trekken dat je het niet goed doet omdat je anders geen zandruiter zou zijn geweest. Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:53

Mirei schreef:
Als ik ga afstijgen doe ik beide beugels uit en zwaai dan mn been achterwaards over mn paard, als ie dan schrikt dan blijf ik niet haken..Zo heb ik het geleerd tijdens privelessen, op de manege en in boeken staat inderdaad vaak dat je je ene voet nog in de beugel houdt....

Zo doe ik het ook altijd.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:55

jup, eerst beide voeten uit de beugels en dan ervanaf, dit is om te voorkomen wat jou overkomen is.
vaak zie je wel dat mensen het doen op de manier hoe jij het ook deed.
dat gaat over het algemeen ook 100x goed maar soms gaat het fout, kijk maar in jou geval.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:59

bij ons leer je het ook eerst een beugel uit over zwaaien en dan je andere beugel,nu lijkt me twee beugels uit doen ook geen verkeerd ding zal het eens na vragen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:03

Bedankt voor alle reacties!, vanaf nu doe ik het gewoon op de manier dat ik niét blijf haken Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:04

bij jonge paarden doe ik beide beugels uit bij mijn eigen merrie eigenlijk nooit.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:05

ik doe eerst altijd m'n rechter voet uit de beugel dan zwaai ik dr over heen .. doe ik m'n linker voet uit de beugel en ga ik er af..( zo heb ik het ook geleerd) Bloos

of ik doe gewoon heel makkelijk alle 2 de beugels uit .. 1 been over de hals, (dus zit je met 2 benen aan 1 kant) en dr af laten glijden Clown Maar moet je wel een heet vertrouwd paard hebben. Clown

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:07

Nooit geweten dat het zo moest, ik heb ook altijd geleerd om 1 been er nog in te houden. En ik heb ook m'n ruiterbewijs gehaald en daar hebben ze niks gezegt van m'n manier van afstappen.

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:33

ik gooi allebei me voeten eruit en sla me rechter been naar links en dan stap ik op de grond gaat ook gewoon goed.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:19

Ik heb geleerd dat je eerst beide voeten uit de beugels moet halen, als je paard zou schrikken
(of een ander paard zou willen aanvallen, wat bij ons op de manege nog wel eens gebeurd Koe )
sta je er waarschijnlijk al naast.. Houd je één beugel in en je paard schiet weg, is er een grote
kans dat je blijft hangen Knipoog Ik begrijp dus wel de preek van je instructrice.

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:26

Mirei schreef:

Zo heb ik het ook geleerd ja Lachen