Help steeds overkruis in de rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clintfun

Help steeds overkruis in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 17:41

Onze D pony springt voornamelijk in de rechtergalop heel snel achter om. hij springt ook wel weer gemakkelijk terug, maar het is een hinderlijke kwaal. Als ik hem rij blijf ik al heel stil zitten en heb zo min mogelijk druk op de teugels. Op de volte gaat het redelijk stabiel maar zodra je je gewicht iets verplaatst springt hij weer om. Hij heeft M1 gelopen en waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar al getraint voor de contragalop of galopwissel.
Mjin dochter van 9 welke nog lang niet zo ervaren is wordt hier erg onzeker van en zelfs steeds banger om te galloperen.
Ik ga nu proberen om onze pony aan de longeerlijn met bijzet rustig en ontspannen te laten galloperen misschien dat het dan beter gaat.
Heeft iemand nog tips voor mij. Zowiezo is het best moeilijk de moeder/dochter relatie m.b.t. het begeleiden in de rijbak.
Ik moet vaak tot 10 tellen want ik vind het heel belangrijk dat ze vooral plezier in het rijden heeft en houdt, maar soms valt het niet mee omdat je ook vooruit wil.

MalouR

Re: Help steeds overkruis in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:40

vooral veel volte's blijven rijden en voor de rest weet ik ook niet goed wat je ervoor kan doen.
Veel succes!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:42

ik denk dat deze pony veel op gewichtshulpen in getraint maar blijkbaar niet genoeg als hij enkel vanachter omspringt.
Ik denk dat deze pony niet helemaal geschikt is voor je dochter Verward sorry

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:06

Overkruist gaan is vaak een teken van zwakte en/of evenwichtsproblemen.

Ik zou je - met alle respect - niet al te veel blind staren op het feit dat hij M1 heeft gelopen. Geen idee hoe lang dat geleden is, maar als het paard van nature nogal scheef is en een tijd niet serieus is getraind kunnen de 'goede' rechtmakende spieren weleens in hun oude staat (te slap Clown ) teruggevallen zijn.

Waarschijnlijk zul je haar rechterachterbeen meer dragen moeten krijgen. Je kan dat doen door schouderbinnenwaarts rechtsom en travers linksom.Dat laatste is dan ook meteen extra goed voor de soepelheid van de lendenen aan die kant. Knipoog

Op zich hoeft je dochter niet bang te zijn voor de overkruiste galop; het hobbelt een beetje, maar je vliegt er niet meteen van uit het zadel. Ze doet er imho wel goed aan om de pony terug te nemen naar draf als ze is omgesprongen achter. Overkruist galopperen is nl. niet erg goed voor haar met een ruiter erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:07

Zo te horen heeft je paard geen probleem, maar de ruiter. Je geeft zelf al aan dat het goed gaat zo lang de ruiter maar netjes stil zit. Gewicht verplaatsen = reactie van het paard. Keurig dus eigenlijk. Als dat echt je enige probleem is, dan moet je je paard dus eigenlijk 'minder gevoelig' gaan maken.

Goede kans echter dat er ook wat in zit wat de poster boven mij zegt. Vooral het gebruik van kruisgalop zie je vaak bij paarden die kracht en/of balans missen. Dit is echter iets wat een ruitertje van 9 niet op zal kunnen lossen.
Sterk en recht maken zijn je sleutelwoorden. Lekker schakelen in tempo, veel drafwerk met zijgangen, daar worden ze sterk van.

_XxJulxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:48

Ze moet op de goede kant blijven zitten,
en als het mogelijk is laten buigen

NatasB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:02

Mijn dochter had ook een pony die dat op beide kanten deed. Die pony had ook lang stil gestaat en was niet getraind. Het ging steeds beter met veel oefenen, hoe meer evenwicht ie kreeg, hoe beter het ging. Ook met de galop zijn rug ontlasten hielp. En kleine stukjes galoperen en alsde pony overspringt terug nemen, en natuurlijk stoppen met de galop na dat ze een stuk goed gegalopeerd heeft en dus niet stoppen nadat de pony overkruist zat. Ik begrijp dat moeder/dochter gedoe, ik tel inmiddels tot 100. Wat we ook geprobeerd hebben toen de pony steeds overkruist aansprong is stelling naar buiten, ben ik zelf geen voorstander van omdat ik denk dat de pony het verkeerd aanleerd. Maar je hoort veel en je probeerd wat en dan is het aan jezelf om de goed bij jullie passende dingen probeerd. Succes ermee, zal jammer zijn als je dochter haar plezier in het rijden verliest, mijn dochter voelde het amper als de pony overkruist zat.