Opgesloten houden, dagelijks probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Opgesloten houden, dagelijks probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 16:17

Ik wist niet helemaal hoe ik mijn probleem als onderwerp moest verwoorden. maar geloof dat het wel een beetje duidelijk is.
Ik heb mijn paard nu sinds 10-10-2007. Nu dus bijna 3 maanden. De bak waar ik rijd is vrij groot, de bakrand staat altijd open. Hiermee bedoel ik dat de bakrand bij de deuropening onderbroken is en dus een 'gat' vormt. Echter zit er wel nog een deur naar de poetsplaats/stal dus verder is er niets te zien.

Mijn probleem is nu, dat als ik mijn paard er langs laat rijden, hij zijn hoofd omhoog trekt en opzij gaat, als een gek ervoor bij, steigeren of bokken. Wat het steigeren betreft, het zijn echt van die waarschuwinkjes. (hij gaat 20 cm van de grond en komt weer omlaag. Niet echt gevaarlijk ofzo)
Het gekke is, dat hij soms van die enkele dagen heeft, dat hij er werkelijk zonder problemen langs loopt. Dan kijkt hij niet op of om. Dus het is niet dat hij er bang van is, maar hij wil gewoon dwars zijn ofzo. Om hem erlangs te kunnen rijden moet ik hem dus opgesloten houden tussen mijn beide handen. Dit vind ik erg moeilijk en lukt ook meestal niet. Nu vroeg ik me af of iemand misschien tips/advies heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Ik wend op de korte zijde altijd al 3 a 4 meter voor de hoefslag af, zodat hij niet vlak langs de opening komt. Als ik merk dat hij er van weg wil, laat ik hem naar de opening wijken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

wollies

Re: Opgesloten houden, dagelijks probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:09

Doet je paard dit alleen onder de man of ook als je er rustig met hem langs loopt aan de hand.
Hoe reageert hij als je er samen met een ander paard langs gaat die er geen problemen mee heeft.
Kan het ook niet zijn dat jij je spanning over brengt op je paard, wat gebeurt er als je gewoon langs rijdt, volkomen ontspannen aan een wat langere teugel en je benen alleen ondersteunend.
Hoe meer je gaat focussen op "het gat" hoe groter het probleem gaat worden.
Sommige paarden zien gewoon spoken, en hoe meer je het probeert tegen te gaan, hoe heftiger en vaker de reacties worden.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:20

Dit deed de mijne ook ,
Puur uit koppig heid en om te wringen ,
Wat bij mij geholpen heeft is om heel veel op die plaats te longeren ,
N dan heel goed te begrenzen met de zweep ,
Khoop dat het snel betert ! x

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:20

aan de hand doet hij het niet. Kijkt misschien eventjes maar stapt gewoon door dan. Als ik er inderdaad met een ander paard langs loop, dan doet hij dit niet.
Ik kan niet met hem aan de lange teugel langs de deur lopen, want dan loopt hij er gewoon vandaan, zodat hij er niet langs hoeft.

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:49

Het klinkt toch alsof hij spoken ziet. Probeer er toch zo min mogelijk aandacht aan te schenken.
Wel gewoon er aan blijven rijden, maar bij het gat hem niet extra opsluiten. Het opgesloten houden is voor hem een aanleiding te denken dat daar iets engs zit. Probeer ook gebruik te maken van de andere paarden in de bak. Ik zou in ieder geval niet eerder af gaan wenden zodat je er niet langs hoeft. Probeer te doen alsof er niks aan de hand is, ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan, maar bij mijn bijrijd paard werkt dat echt heel goed.
Succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:58

Mijn paard heeft dat een tijd gedaan op de poort. Omdat hij nog jong was en bijna niks had gezien dacht ik dat hij hem echt eng vond maar ineens merkte ik op dat hij er een keer zonder verblikken en verblozen langs ging om er later weer ineens met een grote boog omheen te willen. Toen ben ik toch maar een keer de confrontatie aangegaan: gewoon er ontspannen vlak langs gereden, zelf goed naar voren gekeken zodat ik zelf niet aangaf dat het daar spannend was, goed voorwaarts houden en een beetje schoudervoor zodat hij me niet te vlug af kon zijn door ineens naar binnen te schieten en zodra hij uitweek flink binnenbeen en een tik met de zweep. Toen was het ineens klaar met zijn spelletje. Uiteraard heeft hij het later nog wel eens geprobeerd maar nooit meer zo erg.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 11:49

Bedankt allemaal voor jullie reactie!
Donderdag ga ik weer rijden, dus zal eens rustig aan kijken hoe hij op jullie adviezen reageert.
Ik zal gauw laten weten hoe het gegaan is Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:58

als je gaat rijden kan je misschien eerst gebroken lijn rijden die je steeds kleiner maakt
heb zelf op een paard gezeten dat dat ook deed..die bleek een keer bij het inrijden
erg geschrokken zijn daar dus we hebben het zo opgelost en nu
loopt hij er zonder problemen langs

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:00

Maar het is dan weer niet zo dat mijn paard het elke dag doet. Dus in principe is het niet omdat hij er bang van is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:06

Die van mij heeft het ook gedaan, hij is een keer uitgegleden bij die poort omdat hij schrok van autolichten, en vanaf toen had hij soms zo'n dag dat hij er echt niet langs wilde, en in volle galop naar de andere kant van de bak rende vanuit het niets.
Ik deed hem dan altijd even flink longeren daar, dan was het de eerste 10 rondjes in volle galop en bokkend er langs, en daarna was het goed en kon ik ook weer erop rijden.
Uiteindelijk ben ik bij die stal weggegaan, dus ik weet niet of het op lange termijn ook heeft gewerkt.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:15

Misschien wil hij er gewoon uit? Uitgangen worden vaak gezien als een positief punt, doordat er onbedoeld wordt beloond - door er halt te houden of er simpel weg uit te gaan. Misschien heeft je paard af en toe een beetje stalmoed?

Ik denk idd dat de tip hem juist daar voor "het gat" aan het werk zetten op de volte wel zin heeft - idd evt. aan de longe. Volhouden tot dat hij zijn koppie bij jou heeft, en dan pas belonen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:25

Ik denk niet dat hij eruit wil als hij er juist bij vandaan loopt/springt.
Het longeren is inderdaad wel een goed idee, dus dat ga ik zeker proberen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:44

Wat wij deden (ook een paard wat zo raar deed, af en toe, bij 1 punt): Niet op letten, doen alsof je hem niet begrijpt en niet accepteren dat hij zo raar doet! Dit is geen normaal gedrag, ook niet als hij het al 10 keer heeft gedaan. Dus er heen laten wijken hoeft niet, dan maak je het voor hem alleen maar interessanter! Als hij er langs loopt en hij doet een stap opzij, laat maar gaan. Maar rij wel door, laat hem voorwaarts blijven gaan en wissel bijvoorbeeld van tempo of maak vlak daarna een figuurtje. Houd hem bezig en maak zelf geen punt van dat schrikken of gek doen. Het mag niet, daarna ga je gewoon weer verder. Meestal zijn ze het dan met een paar rondjes vergeten en komen ze onbewust weer steeds dichter bij de plek waar ze eerst zo "bang" voor waren.

Dit hielp echt en op het laatst deed zij het bijna niet meer. Succes!