Ervaringen met opnieuw africhten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Ervaringen met opnieuw africhten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 15:53

Zijn er hier op bokt toevallig ook mensen die hun paard opnieuw hebben laten africhten?
Ik heb mijn pony nu 9 jaar waarvan ze ook een tijdje stil heeft gestaan (een jaar)
De pony was ingereden toen we dr kochten maar was nooit veel mee gereden.
Loop nu steeds weer tegen hetzelfde probleem aan.waarvan miss een deel door het karakter komt.
Heb van verschillende mensen les gehad en is er wel beter op geworden maar ik krijg het er gewoon niet uit.
Ook andere mensen hebben dr gereden en dan doet ze het nog.
Zou het zin hebben om dr een soort van opnieuw af te laten richten of niet.
ze wordt van de zomer alweer 15

BabbieB

Re: Ervaringen met opnieuw africhten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:10

Dat lijkt me zeker zinvol, vooral omdat iets áfleren heel wat moeilijker is dan iets áánleren. Paarden zijn gewoontedieren met een heel goed geheugen en hoe langer iets 'ingebakken' zit, hoe lastiger het vaak te veranderen is.

Aangezien jouw paardje als 15 is, en het zo te lezen een probleem in de basis is, lijkt het me juist des te verstandiger het dan helemaal vanaf 'dag 1' over te doen. Dat is het meest grondige en dus waarschijnlijk ook het duidelijkst voor haar.

Maar stel dat je er een jaar voor nodig hebt, dan is ze 16 als haar heropleiding is afgerond en kan je nog best wat jaren veel plezier van haar hebben Knipoog

*edit* wat ik je wel zou aanraden is om wel betrokken te zijn bij de herafrichting zodat er aan de combinatie van jullie beiden gewerkt kan worden en er niet alleen aan het paard gesleuteld wordt. het gaat tenslotte om jullie als combinatie en vaak vul je elkaar daar in aan, ten goede maar ook ten slechte Knipoog Zo'n herafrichting zou weleens ook heel leerzaam kunnen zijn voor jezelf Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:03

"opnieuw inrijden" bestaat niet. Ervaringen en herinneringen kun je (helaas) niet wissen.
Je paard goed door laten rijden cq andere gewoontes aanleren kan altijd. Hou er echter rekening mee dat dingen die er al 15 jaar in zitten 'basis' zijn geworden voor je paard. Al probeer je daar nieuwe gewoontes voor in de plaats te krijgen, in bv noodsituaties zal het paard (net als de mens eigenlijk) snel vervallen in wat altijd z'n basis is geweest.

Maar in principe zou het gewoon moeten kunnen. Beetje afhankelijk van de problemen waar je nu tegenaan loopt denk ik. Wil je daar wat over zeggen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:16

Met goede les van de juiste persoon kun je nog heel veel verbeteren aan een paard. Waarschijnlijk zul je inderdaad wel helemaal terug moeten gaan naar de basis, want daar lijkt het probleem te zitten. Maar als je daar echt achter staat en er voor gaat, dan is er heel veel mogelijk.
Mocht je interesse hebben, dan heb ik wel een naam voor je van iemand die dit kan. Ik weet niet of ze meer klanten in jouw regio heeft, maar je kunt allicht informeren.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:22

Wat ze nu vaak doet is stuiteren zegmaar.Als ze gespannen is dan wil ze niet normaal stappen of draven.dan zit het er zo tussen in.Op het moment dat je dr dan inhoud dan gaat ze soort piaffe enzo doen.Laat je dr los gaat ze stuiterend in gallop.
De gallop is ook een probleem.Dan blijft ze proberen hoofd omhoog, rug wegdrukken en wil ze hard.
Hier zijn we al heel lang aan bezig geweest en krijg het er niet uit.Hebben ook andere op gereden.Toen ik haar net had ook om te kijken of zij dr wel normaal kon rijden (zij reed Z2) Maar ook zij kreeg dit niet voor elkaar.
Heb bij verschillende mensen gelest maar is wel een stuk verbeterd tegen over dat ik haar net had.Maar toch blijft het probleem aanwezig.

Er zit echt veel spanning bij haar.En krijg dit zelf niet opgelost helaas.
Ze is helemaal nagekeken. ze is bij eric laarakker geweest. dr tanden zijn gedaan.Aan het zadel ligt het ook niet.