Hoeken niet uitrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Hoeken niet uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 15:49

Mijn paard rijdt in stap en draf alle hoeken mooi uit (ze reageert dan goed op het binnenbeen) en rijdt dus goed tot in de hoek. Maar in de galop was dit gisteren weer een ramp, constant afsnijden en het binnenbeen negeren, ja dan ist het misschien wel een domme vraag die ik stel, want ik denk dat de oplossing binnenbeen geven is, maarja, ik krijg geen reactie. Ik neem buitenteugel en binnenbeen maar dan draait ze haar hoofd doodgewoon naar buiten ipv naar buiten te gaan. Ja gisteren was het inderdaad wel glad en had ze haar kalkoenen/vijzen/stiften niet in dus ze gleed wel een beetje, maar ze doet dit anders ook. Ook heb ik het probleem als ze voelt dat ik wil aanspringen in galop, dan draait ze de binnenhand buiten de hoefslag en haar hoofd naar buiten, dus dan staat ze gekruist over/naast de hoefslag en dan wil ze er niet meer recht in, na lang proberen zit ze eindelijk weer in de hoefslag en dan kan ik weer gaan aanspringen (of pogingen doen aangezien ze vaak aanLOOPT), iemand een idee hoe dit komt? Zadel is overlaatst gecheckt door een zadelmaker en alles ligt goed. Tanden zijn onlangs bijgevijld en medisch is ze ook gecheckt 3 maand geleden.

Air

Re: Hoeken niet uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:51

Probeer eens binnenstelling te vragen ipv. buitenstelling.
Als je aan de buitenkant de stelling vraagt draait ze misschien dr lichaam vaak ook naar de andere kant toe waardoor ze waarschijnlijk nog moeilijker aanspringt in galop.

GOODGOD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:25

Jaa erg weinig wat je er aan kan doen, binnenbeen en stelling naar binnen als dat niet werkt dan moet je misschien eeen ervarener ( of hoe je dat ook mag zeggen Lachen ) persoon vinden die een oplossing weet op je probleem, misschien kan je ook proberen om haar heel erg voorwaarts te houden zo dat ze wat minder kans heeft om de hoekjes aftesnijden.

Succes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:53

Vergis je niet, hoeken goed doorrijden in galop vereist een aardige kracht en balans Knipoog Dus vraag je eens af of je paard en jij op DIT moment al klaar zijn om de hoeken helemaal perfect te nemen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 00:08

Vaart nemen helpt niet, ze neemt zowiezo al teveel vaart Knipoog
Ja waarschijnlijk zijn wij daar wel niet klaar voor, aan dit paard is nog enorm veel werk, is 5 jaar totaal niet intensief gereden, enkel op straat geweest, en nu moet ze gewoon werken en ze vind dit gewoon zo moeilijk en ze moet er de lol nog in vinden aangezien ze vaak irritant doet.. Ze wil dan niet aanspringen in de galop en dan plots springt ze wel aan maar bokte ze en rent ze weg en ja, het is gewoon moeilijk maar ik neem mijn tijd Knipoog

Edit : en ik kan voor de galop altijd wel tips gebruiken!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:19

Mijn paard komt ook lang niet altijd helemaal door de hoeken.
Ben met haar afwissellende stelling gaan oefenen,ene lange zijde binnen andere zijde buiten.
Laat haar meestal aangalopperen op de volte dan over de hoefslag.
Neemt ze dan te veel vaart zet ik haar weer op de volte.
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:56

Celia, het moeilijke van de hoeken goed doorkomen is dat je het paard goed op het binnenachterbeen moet kunnen krijgen. Dat IS al best moeilijk voor een paard dat de galoppade nog niet fijn voor elkaar heeft.
Het binnenachterbeen moet bij de aansprong al mooi onder de massa staan om een goede eerste sprong (beginnend bij het buitenachterbeen) te laten realiseren.
Wat voor jou hele goede oefeningen zijn, zowel om de kwaliteit van je galop te verbeteren als uiteindelijk ook om ervoor te zorgen dat je die hoeken goed doorkomt, is bijvoorbeeld vanuit draf een volte halve baan rijden, daar uit een paar passen schoudervoor, dan rechtstellen en paar passen uitstrekken, terugnemen, circel opdraaien, daaruit aanspringen in galop, paar passen rechtuit tot je een mooi tactmatige en rustige galop hebt, terugrijden, overgang naar draf, en weer pasje strekken. Door deze oefeningen te gaan combineren pak je een mooie combinatie van verzamelen, krachtig afzetten, rechtrichten, buigen om je binnenbeen met binnenachterbeen mooi onder de massa etc. Hou je galopstukjes kort en krachtig; kilometers maken heeft geen zin in dit stadium van je training. Het zijn de overgangen en de korte stukjes dat je 'm mooi in balans kunt houden waar je je voordeel mee doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:30

Kun je in galop wel een volte openen en sluiten met dit paard?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 13:20

Kijk, het probleem is dat dit paard totaal geen ervaring heeft en dus heel veel moet bijgeleerd worden, houdt dus rekening met het feit dat ze geen strekken en schoudervoor en dergelijke kent, en ik zie het mezelf haar niet aan te leren. Ze is 12 en een haflinger X welsh pony, niet zo'n toppaard dus je snapt wel wat i kbedoel. Ook wil ze voor de galop al niet gaan reageren op been zoals ik zei, dan draait ze de binnenhand naar binnen en hoofd naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:23

Dan heb je een heel ander probleem dan hoeken doorrijden Knipoog daar zou ik me voorlopig dan nog helemaal niet druk over maken. Eerst netjes aan het been maken, dat is prioriteit nummer 1.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:59

Hoe is de bespiering van het paard? Heeft 'ie een duidelijk slechte galop?

Ik ken een paard dat rechts heel slecht bespiert zat, beest zat helemaal vast ook. We hebben hem gewoon gereden, iedere keer goed losmaken, want hij had gewoon goede beweging nodig. Maar rechtergalop vond hij heel moeilijk, en dan snee hij ook graag de hoeken af, omdat het zo zwaar was voor dat ene been. Ik zou de bespiering trainen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:17

De bespiering is in orde normaal hoor, het is gewoon dat ze helemaal moet getraind worden, echt alles nog moet leren/herleren (ze heeft het ooit wel allemaal super gedaan, maar werd vooral gebruikt om mee te springen en kleine crossparcours mee te rijden (dus rennen kan ze het best van al).
En dat aan het been zijn, in draf is ze goed aan het been, van draf naar stap en direct weer naar draf, actief maken dus, en overgangen rijden constant, maar gisteren ging het toch niet zo goed als anders, ze was sloomer dus ik moest veel meer moeite doen, aangezien ik zonder zweep rijdt en ze dus geen tik kan geven.. Normaal is ze wel goed aan het been en springt ze mooi aan in galop, maar allen naargelang mevrouw haar dagje heeft, want gisteren was het weer constant aanlopen zoals ik zei, galophulp geven en dan weer snel draven en dan aangalopperen en terugvallen naar draf en dergelijke. Wel gleed ze erg weg, had beter haar kalkoenen ingedraaid, dan is ze veel zekerder en durft ze ook beter draaien in de bochten, want nu viel ze terug in de bochten aangezien ze bang is weg te glijden. Maarja, dan nog rijdt ze ze niet goed uit, maar we werken eraan, tips zijn echt altijd welkom! Alvast bedankt voor de gegeven tips!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:22

Ok, tja, dan toch gewoon binnenbeen, binnenhand tegen de hals en hopen dat ze wat meer vertrouwen krijgt. Is de bak dan trouwens zo glad, dat je met kalkoenen rijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:24

Mogelijk heeft je paard ook niet heel lekker geslapen in de nacht van oud en nieuw Knipoog dus niet te veel van verwachten op 1 januari.

Ik moet zeggen dat ik niet een echt helder beeld van je probleem krijg. Het ene moment zeg je dat het aanspringen nog niet goed is (totaal niet recht) en het volgende moment springt ze mooi aan. Dus ik krijg niet echt een helder beeld van waar je probleem nou precies ligt. Is ze niet recht? Of toch niet aan het been? Of toch te onzeker vanwege wegglijden?

Overigens vind ik het geen argument dat het "geen toppaard" is dus niet kan strekken en stukje schoudervoor ed. Dat is dusdanig basis dat je 't met het paard van de melkboer nog kunt doen.

En (niet zo onaardig bedoeld als je 't nu mogelijk opvat Knipoog ) je moet je als ruiter natuurlijk wel af blijven vragen of het realistisch is dat je op je eigen niveau een paard probeert te verbeteren. Ben je daar aan toe?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:25

Ja ze is dan ook zo onverschillig, de ene moment werkt ze goed mee en de andere moment vliegt ze er vandoor, en idd heeft ze niet lekker geslapen want de halve stal was afgebroken.. En ja schoudervoor en dergelijke, kzou zeggen, kom maar proberen dan :p ik kan het namelijk niet en jah, ik heb ook niet gezegd dat ik een topruiter ben, we rijden wel recreatief maar toch wil ik gewoon dat ze deftig loopt en dat valt wel te verstaan denk ik toch.
Basis is voor mij (en voor haar) wel nogaltijd gewoon de drie basisgangen en figuren en dergelijke die ze beheerst, maar verder kan ze niet veel hoor, of het is galopwissel (als je van hand wisselt, zonder drafpassen tussen, niet zomaar op lange zijde of dergelijke hoor). Ze heeft vaak voor de kar gelopen en enkel op buitenritten geweest, dus ik mag zeggen dat ze al veel bijgeleerd heeft aangezien ze toch wel zelf ontspant en mijn hand opzoekt, terwijl ze in het begin met haar hoofd in de lucht liep.. Dergelijke dingetjes wil ik gewoon bijwerken, zoals haar galop, ze vind galopperen moeilijk, op de correcte manier toch, ze vind het moeilijk om een rustige galop te doen, ze wil altijd vooruit zijn. En dus dan doet ze idd ook soms irritant bij het aanspringen, andere keren springt ze direct aan op mijn commando, en dan weer niet, echt gewoon onverschillig is ze..
BTW, mijn bak is in de weide, gras dus (en gelieve geen commentaar op het feit van ja in de weide rijden dit is de reden dat ze zo doet), ze doet namelijk niet anders in een manegebak, heb daar ook een tijdje gereden Knipoog en de afmetingen zijn 20x60m dus het is niet zomaar een stukje in de weide uitgeplukt.

En jah ik probeer haar gewoon zoveel mogelijk te verbeteren, wat altijd goed is natuurlijk, het is niet dat ik haar nog meer verpruts lijkt mij.

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:28

missschien helpt het al je pionnen in de hoek zet en er dan om heen rijd
en hoe vaker je het doet hoe dieper je hem in de hoek zet.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:40

@xxlinsey, hmm ja is misschien wel een goeie tip, uitproberen maar! Morgen ga ik rijden denk ik, hangt ook van het weer af, denk dat het schikt te regenen...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:18

Stukje dat ik heb neergeschreven bij een ander galopprobleem (eentje die te snel ging in galop), maar ook goed toepasbaar door jou denk ik..

Citaat:
Mijn tips: (in volgorde uit te voeren Knipoog )
- Begin met die achterhand in draf te trainen! Verzamelen, vooruit rijden, overgangen stap-draf-stap, voltes verkleinen en vergroten,.. Veel korte stukken rijden en ervoor zorgen dat die achterhand actief wordt.
- veel draf-galop-draf-galop overgangen. Correcte overgangen welliswaar. Dus vanuit een mooie rustige draf, in één tijd aanspringen. Niet laten 'aanloopaangaloperen'. Door die overgangen moet hij telkens zijn achterhand wat meer gebruiken. Korte stukjes galop, en dan terug naar draf (korte stukjes = 20/30m).
- In de galop volte gaan verkleinen en vergroten. Aanvoelen hoe ver je kan gaan, in het begin zal dit niet heel ver zijn. Erop letten dat je zelf goed blijft ondersteunen met je binnenbeen (binnenachterbeen moet meer onderin komen), zorgen dat je je binnenteugel kan los laten, en zelf goed recht blijven zitten
- Afwenden op de middenlijn (in draf), kleine volte links/rechts maken en terug aangekomen op de middenlijn aanspringen in galop (door die kleine volte is het achterbeen beter onderin, paard beter verzameld: beter aanspringen = van begin aan beter verzameld blijven) en aan het einde van de middenlijn de (juiste) hoek inrijden en meteen in die hoek weer een kleine volte maken.
- Tussendoor: veel kleine voltes rijden in galop
- Als alles hierboven goed gaat: beginnen met kleine stukjes contragalop (kleine stukjes: bv een gebroken lijn 10/15m maken in galop), beginnen met overgangen van linkse naar rechtse galop (slangelijn, elke boog van galop wisselen), beginnen met overgangen stap-galop-stap

Voila, als dat allemaal goed getraind is, dan zal paardlief wel de mogelijkheid hebben om rustiger te galoperen..

Jou probleem zit'm niet in de hoeken, wel in de balans en de kracht die je paard voorlopig nog niet helemaal bezit.. Tuurlijk wordt het dan moeilijk en zal hij proberen om het zichzelf makkelijker te maken.

De tip van Sonja is trouwens een héél goede! Ga daar ook zeker mee aan de slag!! (Ga ik trouwens ook doen Haha!, dank je Sonja!)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:28

Dankjewel tantjeuh, lijkt mij idd wel allemaal handig, het probleem zit inderdaad in haar achterhand, die is echt niet actief genoeg, het gene wat ik daar voor deed was altijd overgangen rijden van stap naar draf en voltes maken. Ook kan het wel zijn dat ik problemen zal hebben bij het meermaals aanspringen in galop, op de duur loopt ze aan, wat moet ik dan doen? Elke keer als ik terugneem naar rustige draf en weer probeer dan doet ze het opnieuw en zo altijd door, aangezien ik zonder zweep rijdt kan ik daar niet mee corrigeren, misschien toch weer mijn zweepje bijnemen. Ik rijd zonder zweep omdat ze nogal heftig reageerd op dat ding, ze geraakt er helemaal opgejaagd van..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:57

Celia schreef:
Dankjewel tantjeuh, lijkt mij idd wel allemaal handig, het probleem zit inderdaad in haar achterhand, die is echt niet actief genoeg, het gene wat ik daar voor deed was altijd overgangen rijden van stap naar draf en voltes maken. Ook kan het wel zijn dat ik problemen zal hebben bij het meermaals aanspringen in galop, op de duur loopt ze aan, wat moet ik dan doen? Elke keer als ik terugneem naar rustige draf en weer probeer dan doet ze het opnieuw en zo altijd door, aangezien ik zonder zweep rijdt kan ik daar niet mee corrigeren, misschien toch weer mijn zweepje bijnemen. Ik rijd zonder zweep omdat ze nogal heftig reageerd op dat ding, ze geraakt er helemaal opgejaagd van..

stukje schoudervoor, kleine volte rijden en vanuit die kleine volte aanspringen. Door die schoudervoor moet ze extra op jou binnenbeen gaan letten en zet ze haar binnenachterbeen verder onder, in die kleine volte wordt dat binnenachterbeen dan nog een stukje verder ondergezet en echt actief gemaakt... Zorg ervoor dat je in die volte goed begrenst met je buitenteugel en heel duidelijk je hulp geeft. Zelf diep blijven zitten en niet gaan 'duwen' (vooruit zittend, binnen achteruit getrokken). Als ze niet meteen reageerd op je hulpen: zweepje erbij inderdaad terug eventjes bijhalen. Je moet er niet mee gaan slaan en zwieren, maar gewoon als kleine hulp gebruiken bij het aanspringen.

Ik zou persoonlijk niet meteen terugnemen. Een hulp vooruit is een hulp vooruit, opzich is het toch al iets dat ze vooruit blijft denken. Je mag het wel niet laten bij dat lopend aanspringen. Dus laat haar toch aanspringen, rijdt een halve cirkel rond en zet haar weer in draf. In draf terug beginnen verzamelen, terug op die achterhand zetten (kleine voltes, schoudervoor, kleine achtjes rijden waarbij je de diagonaal telkens wat verruimt en in de voltes wat verzameld,..), en als ze achteraan terug actief is en zelf ontspannen is, dan weer aanspringen.

Nu zal ze nog vaak de neiging hebben om aan de lopen, naarmate dat die achterhand sterker wordt zal ze ook meer gaan springen. Nu is dat waarschijnlijk gewoon nog heel moeilijk voor haar..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:40

Ja ze heeft altijd wat problemen met de achterhand, we hadden veel getraind maar door mijn examens heb ik ze bijna een maand niet kunnen rijden, moest constant leren en wou mijn school toch wel voorrang geven. Dus we zijn het nu pas terug aan het opnemen dus opzich mag ik niet alles verwachten van haar.
Maaarrr een "klein" dingetje, schoudervoor, hoe begin ik eraan? Ikzelf kan dit niet, en zij al helemaal niet..
Al de verdere dingen kan ik wel super gebruiken, ga er op letten om die achterhand achtief te maken, want dit is wel wat ze nodig heeft blijkbaar!

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:22

als je paard niet naar je binnenbeen luistert, kan je misschien een klein tikje achter je binnenbeen geven, misschien luistert ie daar beter naar. en anders pionnetjes neezetten wil ook wel eens helpen. veel suc6 nog:)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 11:56

Nu nog de uitleg voor de schoudervoor..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:18

Celia schreef:
Nu nog de uitleg voor de schoudervoor..

Knipoog ongeduld!

Schoudervoor is eigenlijk een voorbereiding op schouderbinnenwaarts. Het wordt minder schuin gereden. De hulpen zijn echter wel min of meer dezelfde. Ik vind het héél moeilijk om de hulpen héél juist uit te leggen, omdat het zo een automatisme is.. daarom:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_schouderbinnenwaarts

(als iemand het wel kan uitleggen... Lachen )

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:01

Schouderbinnenwaarts kan ook een optie zijn voor een startende volte!