Wijken voor been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louise95

Wijken voor been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:54

Paar weken geleden leerde ik op paardrijden wijken voor been, maar ik was toen ziek (ik ging toen wel naar paardrijden hoor, maar ik was echt heel ziek had vantevoren zelfs overgegeven) en kreeg het niet goed mee (ik was moest bijna overgeven en dat kon ik het paard waar ik opzat niet aandoen..), ik durfde het niet aan de insructriese te vragen, want ze kan nog wel eens een beetje boos worden, omdat ik het niet eerder heb gevraagd...

Wilt iemand me dus alsjeblieft uitleggen hoe je moet wijken voor been.

Yasmine

Re: Wijken voor been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:27

Wijken is simpel gezegd dat je paard opzij gaat voor je been.

Hoe je het meestal leert op de manege is afwenden op de middellijn, stelling naar binnen vragen en je binnenbeen iets naar achteren leggen zodat je paard voor dat been opzij gaat. De bedoeling van wijken is dat je paard opzij gaat voor de ligging van je been en niet de hoeveelheid druk die je geeft. In principe hoort je paard dus opzij te gaan als je je been ietsje naar achteren legt en lichte druk geeft. Wijken is dus een gehoorzaamheidsoefening.

In praktijk hoort het zo te zijn:
Afbeelding

Stel je voor dat de blauwe lijn de middellijn is waarop je afwendt. Als je op die lijn bent, vraag je een beetje stelling naar binnen (niet te veel!) en leg je je binnenbeen een klein stukje naar achteren en geef je een beetje druk. Je paard moet tijdens het wijken voorwaarts-zijwaarts bewegen: hij moet opzij gaan voor je been, maar aan hetzelfde tempo voorwaarts blijven lopen. Het lichaam van je paard moet altijd volledig recht blijven (achterhand achter de voorhand) en evenwijdig lopen met het spoor waarvan je weg wijkt, in dit geval dus de middellijn. Als je paard volledig loopt zoals het hoort en goed wijkt, zullen zijn benen vooraan en achteraan mooi kruisen.

Om het met een voorbeeld van een bokker te tonen:
Afbeelding
Dit paard wijkt voor het linkerbeen. Je ziet dat er een lichte stelling naar links is, het paard is in zijn lichaam volledig recht, de voorhand staat mooi voor de achterhand, niet té veel stelling en mooie kruising van de benen.

Veel succes ermee, maar ik zou je instructrice toch om wat extra uitleg vragen Lachen

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 14:17

Bedankt voor de duidelijke uitleg Haha!

_XxJulxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:48

Handig Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:30

Wel vreemd dat je instructrice boos kan worden omdat jij om extra uitleg vraagt, dat hoort in mijn ogen niet. zij hoort het jou uit te leggen tot je het snapt, al vraag je het 100 keer.

Dilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:26

mijn manege instructrice zei altijd er zijn geen domme vrage alleen domme antwoorden dus ik snap ook idd niet wat klomp al zegt waarom ze dan boos wordt. jij betaald tenslotte voor lessen(naja miss. je ouders of zo Knipoog) en dan hoor je ook uit leg te krijgen en als je het niet snapt nog een keer vragen!! gwn de stoute schoenen aan trekken!! Knipoog

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:16

Ik vind het ook jammer dat je eigenlijk met een soort angst aan de lessen deelneemt.. Je lijkt geen vragen te durven stellen omdat ze weleens boos kan worden.
En je voelde je niet lekker en misselijk enzow.. Is het dan verstandig om op een paard te kruipen? En juist dan is het belangrijk dat je eerlijk kunt zijn naar de instructrice toe.. want je zult dan toch wat slapper en zwakker zijn.
En logisch dat je dan niet helemaal meekrijgt wat er verteld wordt! Maar zoals Dilove zei: gewoon zeggen en vragen wat je wilt hoor.. Het is jou les, jou (paardrij)toekomst!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:53

Mooie uitleg Mientjeuh!

Ik denk dat jij je instructrice toch eens duidelijk moet maken dat jij betaald, dus een klant bent, en dat de klant KONING is... (Ok er zijn grenzen, maar er is zoiets als klantvriendelijkheid)

Ik had vroeger ook een instructrice, die kon je helemaal afkraken. Als je iets niet durfde of bang was omdat je pony bijv. geschrokken was, dan schreeuwde ze je de oren van je kop, dat je een wandelpony moest kopen en dat je het nooit zou leren, en dat je maar beter weg kon gaan.
Ik heb er altijd spijt van gehad dat ik dat mens nooit eens goed de waarheid heb verteld. Natuurlijk kon ze wel redelijk lesgeven, ze had een diploma, maar ze leek er niet echt lol in te hebben, dus we deden echt altijd hetzelfde, en altijd maar in een rijtje.
Pas toen zij wegging, en er een nieuwe instructeur kwam, heb ik het echte rijden leren kennen. Dus laat je niet op je kop zitten, haal desnoods je ouders erbij, maar laat haar weten dat het op deze manier niet goed gaat. Kies desnoods een andere manege uit!

Heel veel sucses!

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:36

Ik zou niet lekker lessen als je niet alles kunt vragen zonder dat ze boos word. Je krijgt niet voor niets les waarbij je moet leren en mag vragen tot je iets snapt anders heb je er niet veel aan lijkt mij. Maar voor uitleg staat hier mooi boven al gegeven.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:29

dank je wel voor de duidelijke uitleg hier kan ik ook weer wat mee, al legt mijn instrutrice het ook wel goed uitlegt is zo'n tekening ook wel handig.