Wanneer is je pony lui en wanneer écht moe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fennaa

Wanneer is je pony lui en wanneer écht moe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 16:03

Mijn vraag lijkt me duidelijk, wanneer weet je tijdens het rijden of je pony gewoon lui is, of écht moe?
Als mijn pony traag wordt weet ik dus niet of hij écht moe is..

Elanor

Re: Wanneer is je pony lui en wanneer écht moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:23

Kijken naar andere zaken dan het tempo. Ja

Zweet hij, hoe lang ben je al aan het rijden, hoe is de ademhaling en hartslag, hoe is de conditie, is hij nog attent, zit hij verder goed in z'n vel, niet te mager...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:24

Zoals Elanor al zegt ligt het niet altijd aan het tempo.
Denk ook overigens aan andere dingen dan lui of moe. Een temperatuur kan heel veel verschil maken! Benauwd in de bak o.i.d.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:26

De meeste paarden hebben een flinke basisconditie. Moe worden de meeste paarden pas na een lange tijd of wanneer je intensief hebt gereden.
Hoe lang rij je en hoe intensief?
Hoe ademt je paard (dieper/sneller)?
Zweet je paard?

Heel vaak heeft het trager worden van het paard meer te maken met je eigen conditie en coördinatie die is verminderd!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:49

Als mijn paard lui is, is hij niet voorwaarts. Blijft hij vaak wat bovenin hangen en is meestal ook niet lekker soepel en los.

Als mijn paard moe is, gaat hij wat in de hand 'hangen'. Dan wil hij het liefste lekker lang en laag lopen. Dan moet ik ook niet te lang meer doorrijden. En in galop gaat hij juist harder, omdat hij de kracht niet meer heeft om rustig te galoperen.

Maarja dat is bij ieder paard anders. Gewoon goed opletten op de tekens die je paard geeft. Je kent hem zelf het beste!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:15

Ken je paard.

Mijn bijrijdpaard bijvoorbeeld is in het begin altijd lui, die heeft het nodig om even bij de les te worden gebracht.
Als je je paard kent, weet je ook wel wat zijn gewoontes zijn en merk je wanneer zijn gedrag anders is. Ademt hij moeilijk, gaat hij vanzelf stappen of wilt hij niet meer aandraven of -galopperen na al aardig wat werk, dan heb je grote kans dat hij moe is. Maar aan het begin niet willen aandraven of -galopperen moet hij bij mij niet aankomen, want ik ken hem en weet dat dat gewoon pure luiheid is.

Het hangt ook af van het seizoen. In de zomer ga ik meer pauzes inlassen zodat hij (en ik) op adem kunnen komen, maar in de winter ga ik net langer warmrijden en geef ik niet te lange pauzes, want met zijn geschoren vel koelt hij dan sneller af.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:39

Ademhaling zegt heel veel. En hoe begon die met rijden? Als dat erg veel wakkerder is, kan die moe zijn ja Lachen Verder is het best waarschijnlijk dat je ongeveer weet hoe de conditie is van het paard waar je op rijdt.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 14:40

Oke, bedankt allemaal Lachen Mijn pony is in het begin meestal een beetje heet, maar dat is er dan snel weer af, en op het eind loopt hij lekker ontspannen, alleen heel traag. Ik denk dat hij moe is dan

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:56

Of jullie zijn dan gewoon allebei lekker ontspannen Lachen

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:23

Fennaa schreef:
Mijn vraag lijkt me duidelijk, wanneer weet je tijdens het rijden of je pony gewoon lui is, of écht moe?
Als mijn pony traag wordt weet ik dus niet of hij écht moe is..

ik kijk vooral hoe erg die zweet en meestal lopen ze ook steeds slomer als ze lui zijn zweten ze ook niet

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:17

Ik denk dat de kern bij zo'n vraag is: ken je paard.

Ik ken het ademhalingsritme van mijn paard, weet ongeveer wel bij wat voor een temperatuur/inspanning hij normaal gesproken zweet en vooral ook: hoe werklustig hij normaal gesproken is.

Had het toevallig deze week nog aan de hand: wat is hij toch sloom en onoplettend vandaag. Omdat hij dat normaal nooit in die mate is, eens wat rondgeneusd. En wat bleek? Zijn tandvlees is wel errug bleek. Waarschijnlijk een beetje bloedarmoede, dus waarschijnlijk is het laatste voedingssuplement niet goed aangeslagen. Knipoog

Wat trouwens ook wel een goede is bij het herkennen van de conditie van je pony is om te zien hoe snel hij hersteld van de gedane arbeid. Is hij na tien rondjes stappen nog buiten adem dan heeft hij het waarschijnlijk of a/ heel erg warm, of heb je b/ teveel van hem gevraagd ineens of c/ een combinatie van beiden Clown