'The feeling' van het wijken; ik snap het wel maar het lukt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

'The feeling' van het wijken; ik snap het wel maar het lukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:35

Ik heb een probleempje met het wijken. Een half jaar terug zijn we begonnen met wijken,
Nou moet ik zeggen dat het een aantal keer een paar pasjes gelukt is, maar ik voel het
zegmaar niet. Ik snap wel hóe je moet wijken, hoe/waar en wanneer ik moet aandrijven,
hoe en hoeveel stelling ik moet vragen en naar welke kant. Maar ik voel het gewoon niet.
We zijn ook een aantal weekjes terug begonnen met de schouderbinnenwaarts, en die heb
ik wel goed onder de knie.

Citaat:
Ik voel me daar soms best wel gefrustreerd over. Ik vind paardrijden ook iets ontspannends
hebben, althans voor mij. Maar als het dus steeds niet lukt, en ik het niet voel kom ik er
soms wel weg met een 'rot' gevoel. Paardrijden is voor mij een groot stuk ontspanning en ik
kan bij de paarden mijn ei echt kwijt, niet dat ik het ga vertellen aan ze wat me dwars zit.
Maar ze nemen echt een heel groot deel van de spanningen thuis en op school weg. Ik voel
me echt fijn op mijn manege, tussen al die lieve mensen en paarden.

Maar dan vind ik het altijd weer vervelend als het wijken me weer eens niet is gelukt...
Misschien wil ik het wel té graag en daarom lukt het gewoon niet.

Na dit lange verhaal is mijn vraag:
Hoe kan ik op een normale, natuurlijke wijze het gevoel 'te pakken' krijgen en het wijken onder de knie krijgen?

Annemeik

Re: 'The feeling' van het wijken; ik snap het wel maar het lukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:36

Op een paardje oefenen dat het goed kan?

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:38

Dat is het nou juist. Ik heb het gemakkelijkste paard van stal al onder m'n kont gehad.
En nog is het me maar 2/3 pasjes gelukt. Ik voelde het gewoon niet.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:38

Pfoe meid wat lastig. dit is denk ik gewoon een kwestie van oefenen oefenen en oefenen. Probeer eens een prive lesje zodat je instructrice even haar aandacht alleen op jou kan focussen.

Met ogen dicht rijden kan ook weleens helpen maar moet je maar net op het juiste paard zitten natuurlijk.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:39

Denk dat je paard een bal is en rol die met je knieën de kant uit waar je naartoe wilt. Kijk waar je heen wilt, adem rustig in je middenrif en voel de bal rollen. Gaat het niet, geen punt, volgende keer beter. Ga dan even rustig stappen. Het móet niet he. Zolang je maar plezier hebt.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:07

Bedankt voor de reacties.

@ Alicia2u: Het moet idd niet, maar ik wíl het graag. Bedankt voor
je tip, ik ga het na de winterstop uitproberen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:09

Willen is goed, maar ga jezelf niet pushen. Voel je spanning, stap dan gewoon rechtuit en concentreer je even op je ademhaling tot je weer rustig bent. Als je dan nog wilt kun je het opnieuw proberen.
Spanning in je lijf staat een goede oefening tegen en als je het gevoel heb dat het moet, dan bouw je onbewust toch spanning op. Vandaar die opmerking Knipoog

Probeer het eerst in stap, daarna pas in draf. Waarschijnlijk gaat dat beter. Verwacht geen meters in het begin, maar een klein stukje met gevoel. Heel veel succes.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:10

Wat ook belangrijk is is dat je afwisselt met diengen die wel lukken.

Dus iets doen dat ej goed kan, daarna paar keer proberen te wijken, en dan weer iets doen dat je goed kan. Zodat je nogwel met een trots gevoel van ej paard af stapt!

SB is ook niet niks!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:11

Wat ik me afvraag: Geeft je instructeur ook op het exacte moment aan dat het paard het goed doet???
Jij moet het nog leren voelen, dus het is logisch dat je nog niet kan voelen wat wel en niet goed is. Dus de taak aan je instructeur is nu, om onmiddelijk tegen je dit zeggen: Dit is goed, dit is niet goed. Achteraf zeggen: Hij deed 2-3 pasjes goed, helpt jou niet om het te voelen. Want welke 2-3 pasjes waren dan goed??? Bovendien vind ik 2-3 pasjes niet veel om te leren wat goed is.....

Rij je op een manege?? Zo ja, is er niet iemand in je buurt die een eigen paard heeft waar je het een keer op mag doen?? Over het algemeen zijn manegepaarden niet de beste "wijkerts" én niet het makkelijkste aan te voelen, omdat ze over het algemeen hun rug niet los laten. Op een paardje wat netjes over de rug loopt, waar je niet te hard hoeft te werken voor het wijken en die zo een hele lange zijde wijkt, heb jij veel meer tijd en kans om te voelen hoe het hoort te voelen.

Wees verder een beetje vriendelijk voor jezelf. Als je op een paard zit, moet je voelen wat 4 benen, een rug, en een hoofd/hals doen, dat is niet niks!!! Maar de kunst van het leren voelen, die ligt bij je instructeur. Die moet aangeven op welke moment het goed gaat, zodat jij leert dat het gevoel wat je op dat moment hebt hoort bij die oefening. Als je instructeur dat niet of niet genoeg of te laat doet, dan kan jij niks leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:17

Misschien helpt het als je het eens zonder zadel probeert, zodat je echt precies voelt wat er onder je allemaal gebeurt?

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:04

Zonder zadel heb ik idd dus ook al geprobeerd. Schouderbinnenwaarts lukte wel.
Maar wijken niet. Op het exacte moment geeft mijn instructrice
het wel aan, en ik zie het op dat moment ook wel, en ik voel
ook wel dát hij aan het wijken is, maar het gevoel zelf behoud ik
niet en de volgende poging ga ik gewoon weer evenhard de fout
in.

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen! Ja

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:07

Ik zou je niet al te veel vast klampen aan 1 manier, ga eens andere manieren proberen, les je been net iets anders, ga iets anders zitten, gewoon uitproberen dus!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:07

Ik zou me er niet te hard op focussen. Bedenk voor jezelf een bepaald aantal keren dat je het gaat proberen, bv. 5, en als het dan niet lukt, ga je gewoon iets anders doen. Probeer er niet àltijd mee bezig te zijn, wissel het af met voltes, slangelijnen, andere gangen... Want hoe meer je het gaat proberen en hoe vaker het mislukt, hoe verkrampter je meestal wordt. Daarnaast raak je misschien gefrustreerd en dat is nergens goed voor. Haal diep adem, ontspan helemaal en laat het gaan als het mislukt.

Zoals hier al is gezegd, probeer het niet altijd op dezelfde manier. Wat ze ook zeggen op de manege, er is niet één universele hulp die altijd werkt. Dat is bij alles in de dressuur zo. De ene keer moet je met je binnenhand wat loswerken, de andere keer de achterhand een beetje bijsturen. Probeer verschillende combinaties van hulpen uit en als je paard voor een bepaalde hulp wijkt, onthou dan goed welke hulpen je hebt gegeven.

Ik veronderstel dat je op de manege wijkt vanaf de middellijn?
Probeer het eens op andere plaatsen: rij de eerste helft van een S en als je dan op de middellijn bent, wijk je. Wat bij mij soms helpt is eerst een kleine cirkel rijden en dan pas wijken, dan zit je paard heel soepel en gebogen onder je. Vraag ook niet té veel stelling.
En onthou: wijken is een oefening waarbij je paard moet wijken voor de ligging van je been, en niet voor de druk die je geeft. Op de manege zie je vaak dat mensen uit frustratie gewoon meer druk geven met hun binnenbeen, maar dat is helemaal niet de bedoeling.

Misschien, aangezien je zegt dat het een paar pasjes wel lukt, moet je eens proberen om een grote volte in te zetten met 2 stappen, en je paard dan terug naar de hoefslag te laten wijken. Je hebt dan een aardige buiging en stelling, normaal gezien niet té veel stelling. Probeer het eerst door je volte maar heel even in te zetten, 1 stapje maar, en je paard dan meteen terug te laten wijken naar de hoefslag. Als dat lukt, probeer je het met 2 stapjes. Eens je het zo doorhebt kan je doorgaan op de middellijn.

Het belangrijkste: ontspan je, focus je er niet te zeer op. Lukt het niet, laat het los en probeer het (later) nog eens opnieuw. Word vooral niet boos op jezelf/je paard en blijf kalm.
Veel succes!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 14:41

Wij wijken op de manege meestal vanaf een kleine meter van de
hoefslag af naar de hoefslag toe, en bouwen die afstand langzaam
uit. Misschien moet ik inderdaad een andere plek en andere manier
gaan proberen. Ik heb altijd veel oor en vertrouwen naar de
uitleg van mijn instructrice. En ik heb naar nog nooit echt heel
erg vanaf geweken. Misschien moet ik nou ook maar eens zelf
wat uitproberen..

Bedankt voor je tips!