Hoi allemaal,
Mijn paard staat sinds 1 december op een privéstalling waar ze van 9 tot 17buiten komt met 5 andere paarden.
Dit is nog niet zo sinds ik er stond, ze moest eerst wennen aan haar stal, dan werd ze de piste in gelaten met de andere paarden om aan te wennen, en door de vries konden ze niet op de weide (was niet plat).
Maar nu is alles goed.
Ik kan haar makkelijk uit de weide halen, maar zodra ik haar bij de stallen aan de muur zet om te borstelen begint ze links rechts vooruit achteruit te draaien, echt ingeduldig schrapen met haar voorbeen. Echt lastig! Ze duwt me ook bijna omver wanneer ze zo ronddraait.
Ze doet dit nog niet zo lang, ervoor stond ze altijd doodbraaf en bewoog niet. Maar nu ze al lang elke dag naar buiten gaat doet ze zo.
Ze is erg gehecht aan Darco (ruin) ze zijn altijd met zn tweetjes. En hij hinnikt dan naar haar en wordt ze nog onrustiger!
Ik vroeg me af hoe haar in godsnaam terug stil te doen staan aan de muur.
En dan in de buitenpiste (stuk grenst aan de weide waar ze staan en Darco stond dus aan het poortje te kijken) aan het rijden, in stap stopt ze daar aan de ingang van de weide (in de hoek) en wil ze niet meer vooruit, geef haar benen en dreigde met steigeren.
Dan laat ik haar zorap mogelijk draven (geen zweep of sporen ofzo hoor!) en overgang naar galop en dan begon ze oppeens te stuiteren. Vind dit zeer moeilijk uit te zitten, ben er gelukkig niet afgevallen! maar mijn teugel was geknapt dus moest er af. Heb haar dan gelongeerd en ben er terug opgekropen en dan maar gaan wandelen. Eerst wou ze niet het erf af omdat daar die weide ook grenst aan het pad om naar buiten te gaan maar dan lukte het wel na een tweede poging.
Ze was heel onrustig maar het viel mee. Aangekomen in het bos deed ze even weer dat gestuiter maar niet overdreven, heb haar vooruit doen gaan, we hebben gegallopperd alles super. Dan bijna thuis weer dat gestuiter maar heel lichtjes.
Thuis afzadelen, wat merk ik? zand op haar rug. Met haar winterhaar is niet alle zand er goed uitgekomen en ook door dat geronddraai van haar kon ik haar niet deftig borstelen maar had toch geen zand gezien op haar rug toen ik haar opzadelde.
Zou dat gestuiter van dat zand komen?
Weet het eigelijk niet, vorige keer in het bos heeft ze het ook gedaan maar dat was omdat het paard voor mij in galop vertrok en ze het waarschijnlijk niet verwachtte (we waren wel in draf al op dat moment). Dat denk ik toch dat het daardoor was.
En dan gedaai aan de muur vind ik echt irritant, ze reageert totaal niet als ik mijn stem verhef of haar tegen de muur aanzet, dan draait ze haar gewoon weer. En ik kan haar ook niet uit het zicht zetten van de weide...
Hopelijk heeft iemand tips.
Groetjes